Hallo forummers,
mijn rode BX 1.9 TI uit ‘90 met 95000 op de klok heeft een raar probleem: af en toe start ie niet.
Normaal: starten, bij de tweede keer oppakken gasgeven (anders verzuipt ie) en lopen. Stationair een beetje onregelmatig lopen.
Sinds het halve jaar dat ik hem heb is het startprobleem twee keer opgetreden, de laatste week nog twee keer.
Als de motor niet aanslaat draait wel de startmotor en gaat de krukas rond, maar er is geen vonk. Remedie tot nu toe: accupool uurtje los en dan doet ie het wel. Maar dat is natuurlijk niet handig als je even boodschappen doet.
Ik heb het volgend nagemeten op de stekker van de computer met een universeelmeter:
luchtinlaat- en watertemperatuursensor
ohmse waarden van de gaspotentiometer
ohmse waarde van BDP sensor. die is 275 ohm.
Twee maanden terug voor een kapotte tempsensor de ECU uit laten lezen. De monteur liet me toen een waarde van 0.22 V zien die steeds op nul sprong. Hij vertelde dat de Lambda sonde aan het overlijden was.
Vragen:
-weet iemand wat de juiste ohms waarde van de BDP sensor is?
-Die 0.22 V hoort volgens de manual bij de BDP sensor. Van de lambda sonde kan ik geen gegevens vinden. Kan het kloppen dat daar ook zo’n getal bij hoort?
-Wie kan mij vertellen hoe een lambda sonde precies werkt?
-hoe kan ik deze testen met een universeelmeter?
-weet iemand de aansluitgegevens bij een 1.9 TRI??
En, als de lambda sonde inderdaad verdacht is, wie heeft er nog één liggen?
Groet, Rob
Als hij verder normaal loopt zou ik eerder denken aan een onstekingsmodule/bobine omdat de computer niet het tijdstip bepaald bij een tri?
Kan er ook naast zitten
Jjjjaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhaaaa
Nou dat is echt precies hetzelfde verschijnsel als dat ik had met de 16V. Enige oorzaak voor dit verschijnsel: Relais voor het motormanagement, dus niet voor de benz pomp. Kosten Euro of 6 voor een echte nieuwe duitse. Ketakkies voor het relais tegelijk schoonmaken natuurlijk.
Over je vragen:
-Ohmse waarde BDP weetikniet, maar als ie af en toe wel loopt lijkt de BDP me onwaarschijnlijk
- Lambdasensor bij koude start geeft ECU 0,45 tot 0,5 V op signaaldraden totdat de ECU vindt dat de sensor warm genoeg (minuutje ofzo) daarna continue varierende spanning tussen 0,1 (arm) en 0,9 (rijk) Volt als de meter het snel genoeg kan volgens (digies dus niet), met een frequentie van ongeveer 2 Hz. Bij afsluiten brandstoftoevoer wordt de waarde 0,0Volt.
- Te testen door de signaaldraden (grijs en zwart) stukje te strippen op een kleine afstand van elkaar en daar met krokoos de multimeter aan te hangen. Kind kan de was doen. Tipje: meet de spanning eens tegelijk met een viergasmeter in de uitlaat, beetje gas geven en zo. Dat levert een boel inzicht op.
- Welke aansluitgegevens?
- Ik heb nog een oude Bosch liggen met doorgeknipte draadjes. Mag je hebben voor een 10tje (Arnhem)
FransT
Voor mij klinkt dit als een onstekingsmodule.
Ik had zoiets soortgelijks ook met mijn 1400, nieuw startmoduultje door de wegenwacht erin en ik starte en reed weer lekker verder>
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Is dit het DDZ-motorblok?
Zo ja, dan kun je dit downloaden en bestuderen:
Te vinden op http://www.citroworld.tk
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik wil net zeggen, het is waarschijnlijk geen multipoint-motor. 1990 is nog net wel een TRi, maar waarschijnlijk de motor van een TZi. Maar een oplossing heb ik zo niet
Eveneens ben ik tevens ook.
Eric, bedankt voor de link. Die was ik al eens tegengekomen en daar heb ik de meetwaarden voor de sensoren uit gehaald. Maar ik kan de cijfers in het electrisch schema niet lezen. Weet je ook hoe ik aan een copie kom?
Frans, kan jij me vertellen waar dat relais zit?
Is dat een standaard-auto-relais of een special van citroen?
Groeten,Rob
rob marklin schreef:Frans, kan jij me vertellen waar dat relais zit?
Is dat een standaard-auto-relais of een special van citroen?Groeten,Rob
Relais voor Motormanagement en Brandstofpomp zitten bij mij rechtsboven in het motorcompartiment tegen het spatbord, maar jij hebt wel een heel ander type auto hoor. Het relais voor het motormanagent is bij mij een schakelrelais met dus 5 poten waarvan de middelste geen draadje krijgt van de stekker. Het wordt dus gewoon gebruikt als gewoon werkstroomrelais. Origineel zit er bij mij een Cartier of iets dergelijks in met zelfs een aantal diodes. Het maakt volgens mij niet uit wat je er in terugzet, als het maar niet van Citroen komt. Ik heb overigens zelf in eerste instantie geprobeerd het originele exemplaar terug te kopen, maar daar kon niemand me aan helpen. Mijn voorkeur heeft het eigenlijk om een relais te gebruiken van een merk (bijvoorbeeld Hella) met het idee om vervolgprobelemen te voorkomen. Garantie geeft dat natuurlijk niet. Een 25 A relais moet groot genoeg zijn. Als iemand het beter weet, zou ik zeggen: laat het ons weten.
Ik ben erg benieuwd!
voor het onvoorstelbare bedrag van 16 euro heb ik twee nieuwe Hella 4RD 003 520-081 relais gekocht voor max 30 amp en er in gezet. En nu maar afwachten of de fout weg is.
De oude relais heb ik aan een universeelmeter gehangen. Ook na ca 100 keer schakelen niets opvallends. Toen de boel opengesloopt en het viel me in elk geval op dat die cartier relais zijn niet waterdicht zijn. Bij één zit er zowel op het moeder- als het maakkontakt een laspit. Die is zo groot dat hij met de vinger te voelen is. Zou dat de oorzaak van de storing zijn?
Frans, in een ander draadje zag ik dat jij zo ongeveer je hele auto vervangen heb voor deze storing. Ik hoop maar dat het bij mijn BX allemaal niet hoeft. Deze heeft trouwens ook een paar jaar ongebruikt gestaan, kunnen ze kennelijk toch niet echt tegen.
Als ie het weer een keer niet doet zal ik dat melden. Anders bedankt voor het meedeneken.
Groeten,Rob
En zijn de problemen nu weg of is er niets veranderd?
Is lastig te zeggen: de fout trad meestal eens in de zoveel tijd op.
Het starten lijkt nu wel makkelijker te gaan, maar daar kan ook de wens de vader van de gedachte zijn.
Als de fout weer optreed dan meld ik dat hier. Als na zeg een half jaar de fout niet weergekomen is, dan is de storing verholpen. Dan krijg je een best flesje wijn van me voor de goede tip.
Groeten, Rob
LEKKER
één maand verder en ‘still going strong’
Groeten,Rob.
Kijk zo is het leuk om in een BX te rijden.
daar gaat je wijn!
Jammer Frans, daar gaat je wijn!
Na een flitsende APK (ruitenwisserblad en 1 stuurstofhoes) en 4 nieuwe banden toch vanmorgen met warme motor: starten, startmotor gaat rond, benzinegeur en niet aanslaan. Komt de glazenwasser langs: oh, verzopen, effe aanduwen. Na 30 meter duwen sloeg ie aan en de rest van de dag geen probleemen.
Ben toch bang dat ik de storing nog niet te pakken heb.
Volgens mij staat er ergens een bericht over een bypass maken om doorlekken van de injector te voorkomen. Daar maar eens naar op zoek. Als er iemand nog goede ideeën heeft dan hou ik me aanbevolen.
Groeten, Rob
Dat lijkt me wel een anderssoortig probleem dan het eerdere - je meldt nu dat ie benzine krijgt (ivm de lucht).
Die bypass wordt gebruikt voor het nadruppen van de injectoren van multipoint-motoren, is dit ook een multipoint?
Ich bin ein Breaker