wat is de code van het chassisnoummer?? dus de 6e en 7e en 12e en 13 e
positie (een combinatie van 2 letterss die dus 2x hetzelfde moet zijn
wat is het dam no?]
wat is de motorcode en is het een break of berlineuitvoering
eerst dan kunnen we gaan zoeken naar een storing oorzaak
rond 90 is er veel en vaak veranderd in het motormanagment.
de citroen-liefhebber
Een 90’er TRi is gewoon een 19 TZi, dus monopoint.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
in 1990 zijn geen tri meer geleverd
en braeks hebben multipoint en berlines monopoint!
vandaar deze gegevens gevraagd
de citroen-liefhebber
Hallo
het is wel dezelfde storing: niet starten terwijl de motor wel ronddraaid. Ik dacht dat het de ontsteking was maar omdat hij het met aanduwen wel doet lijkt het daar niet aan te liggen. Normaal starten en lopen, heeel af en toe dus starten en niet lopen. En behoorlijk naar benzine ruiken op dat moment.
Het is een BX 1.9 TZI U9 benzine, bj 1990 99500 km. Niet een break.
id nummer VF7XBEW0000EW8198
Onder de motorkap een constructie met één centrale plek waar de benzine met lucht wordt gemengd, en op de plek waar vroeger de carburateur zat een injectiesysteem. Monopoint dus.
Het is een prachtige BX die weinig gelopen heeft, het rood is niet flets omdat hij een paar jaar binnen heeft gestaan. Zou graag deze storing er uit hebben.Alle ideeën welkom.
Groeten, Rob
Mischien toch de bdp sensor die af en toe niet werkt? Mischien corrosie in de stekkert.? Lijkt erop dat ie op het moment van starten geen vonk krijgt. Met aan duwen draait de motor waarschijnlijk op een ander start toerental wat de bdp sensor mischien op dat moment wel oppikt. Anders zou het ook nog aan de ecu kunnen liggen? Of daar een slechte stekker verbinding.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Jaaaa neeeee dit is gewoon het standaard injectorlekwerk mijns inziens (tenminste als er op die auto ook een terugslagklep in het brandstofysteem zit voor het behouden van een restdruk tbv sneller starten) en is inderdaad een andere storing dan waar we het eerst over hadden. Dit doe de mijne precies hetzelfde. Geruiksaanwijzing: gaspedaal stukje intrappen voor het starten en huppekee in ene keer aanslaan.
Gezien de lage kmstand lijkt het mij een goede optie om de injector uit te bouwen en ultrasoon te laten reinigen, om het echt op te lossen.
Groeten FransT
Dus als ik het goed begrijp:
soms lekt de injector als de motor uit staat: er blijft druk op de benzineleiding staan en door een vuiltje in de injector sluit deze niet goed af?
Waar kan ik de injector ultrasoon laten reinigen?
Groeten Rob
Als de injector niet goed afsluit kan ie in principe ook wel eens na dieselen bij het afzetten van de motor, doet hij dat ook wel eens dan?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
nee, dat gebeurt echt nooit.
Groeten, Rob
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als je het contact uitzet wordt ook de ontsteking afgezet, dus als de auto nadieselt na het afzetten van het contact is er meer aan de hand dan elleen een nadruppelende injector.
Eveneens ben ik tevens ook.
Daar zijn idd ook nagloeiende deeltjes kool afzetting in de verbrandingsruimte voor nodig, maar die zijn vaak vlak na het uitzetten wel aanwezig op de zuiger, dit kan ook geen kwaad en normaal merk je daar ook niets van als er geen brandstof nadruppeld.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
rob marklin schreef:Dus als ik het goed begrijp:
soms lekt de injector als de motor uit staat: er blijft druk op de benzineleiding staan en door een vuiltje in de injector sluit deze niet goed af?Waar kan ik de injector ultrasoon laten reinigen?
Groeten Rob
In deze link
http://rb-aa.bosch.com/bosch/aa/ben_diesel-specialists/cms/modules/oragetblob.dll?db=aa_ben_diesel&table=article_components&where=ac_id=7821&blobfield=blobvalue&mime=application/pdf&rd=280108070113&filename=bosch diesel services (nl-vl).pdf&cache=no
staan in ieder geval Bosch service centres die de moeilijke dingen doen en normaal gezien allen BTB verdiensten hebben en dus investeringen doen die de normale consumentengarages niet kunnen doen waardoor de normal consumentengarages daar naartoe gaan om de moeilijke klussen, zoals het ultrasoon reinigen van injectoren, te laten doen.
Ik ben naar Doetinchem geweest, op bezoek bij Wouter, die zijn hand niet omdraait voor de moeilijkere zaken rondom autotechniek.
FransT
controleer in ieder geval ook de bedrading naar die injector en ook vooral de wijze van bevestigen, dit sijsteem is er zomaal lukraak"bijgeparkeerd” af fabriek
het zit af fabriek niet al te degelijk bevestigd waardoor ook trillingen storingen kunnen veroorzaken
natuurlijk kan het ook een combinatie van beide faktoren zijn…
is de bruine isolatie van de bedrading niet half verteerd? preventief opnieuw die boom intapen kan geen kwaad
de citroen-liefhebber
FransTBX schreef:rob marklin schreef:Dus als ik het goed begrijp:
soms lekt de injector als de motor uit staat: er blijft druk op de benzineleiding staan en door een vuiltje in de injector sluit deze niet goed af?Waar kan ik de injector ultrasoon laten reinigen?
Nog even aanvullend: Het gaat waarschijnlijk niet om een vuiltje, maar om aangekoekte harsen en dergelijke rare harde vervuiling. Met het verdwijnen van gelode benzine hebben dergelijke vervuilingen een vlucht genomen volgens mij. Dat krijg je er niet zomaar van af. Middeltjes in de tank kunnen best helpen, maar geven zeker geen garantie dat de injectoren ook echt schoon worden. Daarnaast kosten die ook veel geld.
Verder wil ik ook nog even melden dat het reinigen van de injectoren niet garandeert dat de lekkages over zijn. Als de injectoren of in dit geval de injector echt versleten is, dan zal het effect niet groot of misschien zelfs niet goed zijn. Gezien jouw kmstand verwacht ik dat echter niet. Bij mijn 16V (220k), die ik toch regelmatig met injection cleaner had verwend, was het effect erg goed: iets beter starten, iets beter stationair lopen en duidelijk beter aan het gas hangen over het hele toerenbereik. Bij mijn 8V (215k) was het effect veel minder goed in eerste instantie, omdat voorgangers de mengselregeling (schijf in luchtweger) al volledig ontregeld hadden (ik zit nu al op 120 graden verdraaiing richting een armer mengsel en de motor gaat nog telkens beter lopen als ik een stapje verder draai) en de lambdasonde kort daarop sneuvelde (oorzaak gevolg?) en de injectoren nu nog steeds lekken. Een duidelijke indicatie hiervoor, naast de bekende verschijnselen zoals jij die ook ervaart, is dat bij het losnemen van de benzine aanvoerleiding er geen restdruk ontsnapt (benzine uit spuit) hetgeen bij de 16V wel het geval was. Volgens mij hebben die twee auto’s op de motor na vrijwel een identieke uitrusting, dus ik verwacht bij de 8V ook dat er een restdruk is voorzien. De auto start dan ook niet goed, volgens mij een combinatie van leeggelopen benzineleiding in het inlaatspruitstuk (te rijk mengsel) en in eerste instantie te weinig benzinedruk op de injectoren (te arm mengsel), hetgeen samen gelukkig wel een ontbrandbaar mengsel oplevert, maar mooi starten is iets anders.Groeten van FransT
Frans, dank voor je uitleg. Klinkt aannemelijk, zal de injector laten reinigen.
ik krijg het bestand wat achter je link staat niet geopend. Krijg een foutmelding van Acrobat reader. Wat doe ik verkeerd?
Groeten, Rob