3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
BX 1.9 TRI,  verkocht en nu naar een ander forum
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 31 januari 2008 08:28 PM
  [ # 31 ]

Tja op dat gebied loopt het bij mij ook vaak vast. Daar heb ik te weinig kas van gegeten. Op het onderstaande adres (copy paste met http:// ervoor) staat in ieder geval de lijst die je dan zelf kunt downloaden. Zo niet dan moet je gewoon even zelf de verbinding zoeken vanaf de startpagina van Bosch, via Bosch.nl kopje startpagina Automotive en dan knopje “dieselspecialisten”

Ik ben wel even heel benieuwd of het indrukken van het gaspedaal ook daadwerkelijk helpt bij jouw Bix.

Frans

rb-aa.bosch.com/bosch/aa/ben_diesel-specialists/webdepot/nl-NL/index.cfm?cid=103&version=1

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 24 april 2008 04:27 PM
  [ # 32 ]

Het komt steeds vaker voor.

Laatste zoektocht:
als ik de kap van de monopoint opendraai ligt er geen benzine op de gasklep. De injector lijkt toch niet door te lekken.
Als de motor niet starten wil, is er geen vonk (gestest met een bougie in de bougiekap) Accupool los, half uurtje wachten, dan slaat ie meoizaam aan.
Op de stekker van de ecu meet ik de juiste weerstandswaarden bij de temp-sensoren, en de BDP sensor. Die lijken in orde.
Van het weekend eens de ECU uitlezen. Als ik dit opzoek op het forum dan kan ik de verschillende types niet uit elkaar houden. Bij mjn auto zit er een driepolige stekker rechts vooraan op de motor met ik meen een groene, zwarte en grijze draad. Wie kan mij vertellen hoe ik dat nu doe?

In één van de antwoorden in een ander draadje staat over de lambdasonde: eerst de massacontacten eens nakijken. Ik kan wel de draden vinden die van de sensor komen, en die verdwijnen in het rechter schutbord. Weet iemand waar die verbindingen aan massa liggen?

Groeten,Rob

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 24 april 2008 10:56 PM
  [ # 33 ]

OK,
Nou begint het betere zoeken. Klinkt alsof het verschijnsel erger wordt door slijtage/corrosie/inbranden.
Ik mag aannemen dat de relais nog steeds goed werken. Het is wel handig als er een duidelijk probleem is, zoals bij jou geen vonk.
Geen vonk soms en soms wel een beetje en dan weer goed enzovoort? Gebeurt het ook nadat de motor eerst goed heeft gelopen? Krijg je er een foutmelding (lampje aan) bij als het gesputter begint? Ruik je nog steeds heftige bezineluchten als je start zonder vonk? Is de verbinding tussen de centrale elektrode van de verdelerkap en de rotor zeker goed? Zijn de kontakten van de verdelerkap in goede conditie? Is de stekkerverbinding onder de motorkap tussen de ECU draadboom naar de ECU en naar de sensoren/actuatoren rondom de motor in goede conditie?
Komt er een duidelijke puls vanuit de ECU naar de ontstekingsmodule (te zien met een diode)? Ligt de ontstekingsmodule goed aan aarde en aan de plus? Kun je de weerstand van de bobine meten of deze uitwisselen met een andere? Is de dikke aardedraad van het blok naar de accumin echt in orde? Overgangsweerstand daarvan wel eens gemeten?
Kloppen de spanningen op de luchtmeter?

Om even terug te komen op jouw vragen:
Voor het uitlezen van de ECU heb je een schema nodig voor de juiste aansluitingen en een (12V) ledje met twee draadjes er aan en een los draadje om de verbinding met aarde te maken (tenminste zo werkt ie bij de Bosch Motronic 1.3). Als je die hebt, heb je vervolgens de interpretatie van de foutcodes nodig. Hier kan ik je niet aan helpen tenzij je een Bosch Motronic 1.3 systeem hebt.

De lambda sensor heeft een min en een plus voor het signaal die aan de ECU zijn verbonden. Verder is er een plus en een min voor de verwarmingsdraad van de sonde. Mogelijk is de min van de verwarming inderdaad een directe aarde verbonding, maar die zal geen wezenlijke bijdrage leveren aan het ontbreken van de vonk. Er is daarnaast geen losse massa.
Wel is er een interessante massa van de hele ECU, die in mijn auto’s telkens aan op inlaatspruitstuk zijn vastgezet. Het is een bruine dunne en een gele iets dikkere draad. Er mag geen potentiaal verschil zijn tussen die draden en de massa van de accu. Zowel dan draadje erbij trekken.

Succes met zoeken en laat maar horen

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 24 april 2008 11:33 PM
  [ # 34 ]

OK,
Nou begint het betere zoeken. Klinkt alsof het verschijnsel erger wordt door slijtage/corrosie/inbranden.
Ik mag aannemen dat de relais nog steeds goed werken. Het is wel handig als er een duidelijk probleem is, zoals bij jou geen vonk.
Geen vonk soms en soms wel een beetje en dan weer goed enzovoort?
als de motor loopt dan is het goed, slaat nooit af. Soms bij het starten: startmotor draait rond, motor slaat niet aan. Losse bougie in bougiedop: geen vonk. lang wachten helpt niet. Accupool half uurtje los helpt wel (ecu reset???)
Gebeurt het ook nadat de motor eerst goed heeft gelopen?
soms als ik een klein stukje gereden heb, niet altijd. lijkt willekeurig
Krijg je er een foutmelding (lampje aan) bij als het gesputter begint?
dat is dus een beetje raar, en ook lastig bij het uitlezen van de foutcodes: ik kan zo’n lampje niet vinden op mijn dashboard. Als het er al zit dan heeft het nooit gebrand.
Ruik je nog steeds heftige bezineluchten als je start zonder vonk? ja
Is de verbinding tussen de centrale elektrode van de verdelerkap en de rotor zeker goed? nog niet bekeken

Zijn de kontakten van de verdelerkap in goede conditie? I
nog niet bekeken
s de stekkerverbinding onder de motorkap tussen de ECU draadboom naar de ECU en naar de sensoren/actuatoren rondom de motor in goede conditie? is dat één stekker dan? waar zit die?
Komt er een duidelijke puls vanuit de ECU naar de ontstekingsmodule (te zien met een diode)?niet geprobeerd. Knippert dat neit sneller dan je kan zien? is 800rpm niet een beetje snel?

Ligt de ontstekingsmodule goed aan aarde en aan de plus?ja, heb ik gemeten Kun je de weerstand van de bobine meten of deze uitwisselen met een andere? nog niet bekeken
Is de dikke aardedraad van het blok naar de accumin echt in orde?net vandaag een dikkere van het blok naar de koets bijgetrokken. Overgangsweerstand daarvan wel eens gemeten?
Kloppen de spanningen op de luchtmeter? 5 v bij stilstaande motor, 1,5 tot 2.5 bij draaiende

Om even terug te komen op jouw vragen:
Voor het uitlezen van de ECU heb je een schema nodig voor de juiste aansluitingen en een (12V) ledje met twee draadjes er aan en een los draadje om de verbinding met aarde te maken (tenminste zo werkt ie bij de Bosch Motronic 1.3). Als je die hebt, heb je vervolgens de interpretatie van de foutcodes nodig. Hier kan ik je niet aan helpen tenzij je een Bosch Motronic 1.3 systeem hebt.
vandaag bij de garage:ze kunnen geen diagnose stekker vinden onder de motorkap. Volgens hen moet die groen zijn en twee pootjes hebben. Er zit wel een bruine met drie pootjes. Volgens een schema wat bij deze auto hoort is dat de diagnose stekker. Er zit een plus, een min en een groene draad uit de ecu aan. Ik durf het niet aan die zomaar aan massa te schakelen, bovendien heb ik geen lampje wat zou gaan knipperen. Hoe kan ik zien wat voor een onstekingmodule ik heb? op de bovenkant staat niets..


De lambda sensor heeft een min en een plus voor het signaal die aan de ECU zijn verbonden. Verder is er een plus en een min voor de verwarmingsdraad van de sonde. Mogelijk is de min van de verwarming inderdaad een directe aarde verbonding, maar die zal geen wezenlijke bijdrage leveren aan het ontbreken van de vonk. Er is daarnaast geen losse massa. Vandaag de spanning van de lambdasonde gemeten: als de motor stil staat dan is ie nul. Na het starten ca 50 Mv, gemeten met een draaispoelmeter met een wijzer. Die spanning fluctueerd behoorlijk, lijkt geregeld naar nul te springen, beweegt zenuwachtig tussen 0 en 50 mV. Ik kan er geen frequentie in ontdekken. Gaan rijden met de meter aangesloten: bij constante belasting en toerental blijft deze spanning wiebelen. (bij afremmen op de motor wordt hij trouwens negatief)  Ook als de motor warm is dan wordt deze spanning neit constant. Ca een jaar geleden hing de auto aan de computer bij citroen - een oudere monteur heeft een half uur met connectoren en tussenstukken tussen de connector en de ecu zitten pielen-  en die monteur wees toen de bewegende spanning aan en zei dat de lambdasonde bezig was te overlijden.

Wel is er een interessante massa van de hele ECU, die in mijn auto’s telkens aan op inlaatspruitstuk zijn vastgezet. Het is een bruine dunne en een gele iets dikkere draad. Er mag geen potentiaal verschil zijn tussen die draden en de massa van de accu. Zowel dan draadje erbij trekken.
die heb ik nog niet gevonden. Er lijkt wel zo’n verbinding te zitten op de voorkant van de cylinders, linksvoor op het blok (rechts als je voor de auto staat)

De monteur bij citroen dacht het volgende: de ecu is niet tevreden met de input die hij krijgt, en gaat af en toe in de ‘storing’ stand En dan start de auto niet meer. Je kan dan zoeken tot je een ons weegt, zijn tip was; haal de constante plus draad van de ecu los en maak daar de geschakelde plus voor in de plaats. Dan reset je de ecu elke keer als de auto uit staat.  Ik dacht zo: ik probeer dat met die lambdasonde, en als dat niet werkt dan verleg ik de plus.

Iemand ideeën?? Hoe lijkt dit verhaal??


Wie weet welk type lambdasonde er in deze BX moet? Wie heeft er tweedehands één liggen?


Succes met zoeken en laat maar horen
Groeten, Rob

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 25 april 2008 12:11 AM
  [ # 35 ]

Beste Rob,

Ik heb met mijn 16TZI precies, maar dan ook precies hetzelfde gehad.
Omdat er geen vonk kwam eerst de bobine vervangen. Toen deed ie het wel, precies één keer Cool
Daarna weer dezelfde storing… En toen is de BDP-sensor vervangen. Die was totaal afgesleten. Daarna NOOIT meer deze storing meegemaakt… Cool

Ik raad je aan om dat eerst eens te bekijken vóórdat je allerlei dure reparaties/schoonmaakacties/of nog erger, niet originele modificaties gaat (laten) toepassen. Succes ermee!  Wink

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 25 april 2008 02:36 AM
  [ # 36 ]

bdp sensor, volgens mij had ik dat idee op 27 januari al geoppert op pagina 2.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 25 april 2008 10:41 AM
  [ # 37 ]

Hoi Art en Hilko,

dank voor je reacties. Die BDP ga ik zeker nog eens goed bekijken.

Art, na je reactie heb ik de bdp er uit gehad en schoongemaakt. hij leek niet versleten. Gister heb ik hem vanaf de ECU stekker nogmaals doorgemeten: ca 300 ohm
Omdat het een spoel is die spanning opwekt als de tandwielen er langs komen, dacht ik dat er niet veel aan stuk kan zijn. Zeker als je ohmse weerstand meet. Een spoel is tenslotte ook geen electronica. Maar ze zijn niet heel duur.


Dus wordt de vraag:
Wie weet wat voor een Lambdasonde er in een 1.9 zit?
wie weet wat voor een spanning je daar op zou moeten meten?
wie heeft er nog één liggen?

BDP sensor heb ik vanmorgen besteld. Ik houd je op de hoogte.

Groeten, Rob

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 25 april 2008 08:35 PM
  [ # 38 ]
rob marklin schreef:

Hoi Art en Hilko,

dank voor je reacties. Die BDP ga ik zeker nog eens goed bekijken.

Art, na je reactie heb ik de bdp er uit gehad en schoongemaakt. hij leek niet versleten. Gister heb ik hem vanaf de ECU stekker nogmaals doorgemeten: ca 300 ohm
Omdat het een spoel is die spanning opwekt als de tandwielen er langs komen, dacht ik dat er niet veel aan stuk kan zijn. Zeker als je ohmse weerstand meet. Een spoel is tenslotte ook geen electronica. Maar ze zijn niet heel duur.


Dus wordt de vraag:
Wie weet wat voor een Lambdasonde er in een 1.9 zit?
wie weet wat voor een spanning je daar op zou moeten meten?
wie heeft er nog één liggen?

BDP sensor heb ik vanmorgen besteld. Ik houd je op de hoogte.

Groeten, Rob

Lambdasonde in 1,9: die dingen zijn redelijk standaard, de vraag is alleen of je een verwarmde (4 draads, 2 witte een grijze en een zwarte)hebt of niet (2 draads alleen grijs en zwart). Ga met je kenteken naar de winkel en ze trekken er zo een van de plank. Neem nooit een Brezan huismerk, maar gewoon een Delphi of een Bosch of een Japanse.

Spanning van de lambdasonde tussen de grijze en zwarte draad varieert continue tussen 0,1 (arm mengsel) en 0,9 (rijk mengsel) Volt als je meter dat tenminste kan bijhouden. Dit hoort, dit is de standaard techniek voor mengselregelingen op basis van een zuurstofmeting. Alleen op een scope zou je dat werkelijk kunnen volgen, op een multi zul je alleen bij stationair af en toe 0,1 en af en toe 0,9 kunnen zien. Bij hogere toerentallen gaat ie dat niet meer bijhouden. Bij gas los en dus benzine toevoer stop, gaat de waarde normaal gesproken naar 0. Naar een negatieve waarde heb ik zelf bij 1 auto ook, maar vind ik toch maar raar. Dit veroorzaakt bij mij in ieder geval geen uitval van de ontsteking of afslaan van de motor.
De lambdasensor is aan het overlijden als ie heel andere waardes geeft, of regelmatig blijft “hangen” op een bepaalde spanning. Overigens zal een auto altijd starten met een kapotte lambdasensor, om de simpele reden dat dat ding pas gaat meedoen als ie warm is, bij een verwarmde is dit na ongeveer twee minuten.

Ik heb er nog wel een liggen, maar weet niet hoe goed die nog is. ALs je de bovenstaande waardes kunt terugvinden en de spanning blijft varieren is ie gewoon goed. Een oude zal wel iets trager reageren dan een nieuwe, maar een BX regeling merkt daar helemaal niets van. Hooguit is de samenstelling van de uitlaatgassen iets minder ideaal voor de kat.

Een BDP sensor kan ook stuk zijn als je een stabiele ohmse weerstand meet. Bij een hogere temperatuur kan ie bijvoorbeeld ineens geen mooie puls meer geven. En inderdaad komt er dan geen vonk. Maar voor zover ik het begrijp stuurt ie dan ook de injector(en) niet, en kan je dus geen benzine ruiken, tenslotte bepaalt ie het inspuitmoment ook op basis van de krukas positie, tenminste dat heb ik altijd gedacht. Het zou kunnen dat ie dat gewoon doet op basis van de luchthoeveelheid zonder op de timing te letten, maar dat lijkt me wel erg primitief.

Ik zou zeker die verdelerkap er even aftrekken en de slijtplek op de koolstof elektroden even controleren. Die moet er vers afgesleten en mooi glimmend vlak uitzien. Dof en niet vlak duidt op geen contact. Dan vervangen of een eindje naar buiten trekken met evt rotor een stukje minder ver op de as zetten door er een klein ringetje achter te zetten of zo. Controleer in het laatste geval wel of ie mooi langs de contacten kan van de kap.

Ik ben benieuwd.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 29 april 2008 07:07 PM
  [ # 39 ]

de BDP is er net ingezet. Een nieuwe.
De lambda sonde heeft vier draadjes. De gemeten waarde is 50 mV op een draaispoelmeter met een 250 mV schaal, vind ik nogal ver afliggen van ‘tussen de 100 en 900 mV’  De sonde blijft nog wel even verdacht!

Van het weekend de verdelerkap eens goed bestuderen.
Zover bedankt voor het meedenken, u hoort nog van me

Groeten, Rob

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 29 april 2008 09:35 PM
  [ # 40 ]
rob marklin schreef:

De lambda sonde heeft vier draadjes. De gemeten waarde is 50 mV op een draaispoelmeter met een 250 mV schaal, vind ik nogal ver afliggen van ‘tussen de 100 en 900 mV’  De sonde blijft nog wel even verdacht!

Rob,
Meten is altijd een bijzondere aangelegenheid. Ik kwam er zelf na een aantal weken en een paar honderd Euro achter dat mijn multimeter soms poep praat. Dus de vraag is: weet je zeker dat je de spanning tussen de goede draden meet? Is de multimeter zeker goed? 50 mV is niet goed, dan heb je constant een foutmelding (lampje aan) en noodloop. Succes!
Frans

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 01 mei 2008 12:41 AM
  [ # 41 ]

Hoi Frans,

de multimeter is 20 jaar oud, maar toen was het een dure van ca 80 gulden. Net even een test gedaan: de ACV bereiken doen het prima, op DCV op de 2.5 V schaal geeft ie een volle penlight 1.7V  
Het is niet zo’n ding uit de graaibak bij de bouwmarkt.

Er gaan vijf draadjes naar de sonde: een plus en min voor de verwarming, daar staat 12 V op. Dan de afscherming van de kabeltjes, die zit bij de computer aan massa. En dan de twee kanten van de eigenlijke sonde. De ene kant zit aan massa (ohms gecontroleerd), de andere is de signaaldraad. ik heb gemeten tussen de signaaldraad en massa.

Bedenk ik net: die spanning op de lambda sonde, is dat gelijk- of wisselspanning. Ik heb gelijkspanning gemeten…

Of ik een foutmelding heb kan ik niet achterhalen omdat ik de computer niet uit kan lezen en geen motormanagement lampje kan vinden op het dashboard. Bij de garage moet ik een afspraak maken om de ecu uit te laten lezen omdat die aansluiting wat meer tijd kost.
Stel: de sonde is niet goed, foutmelding, noodloop…  Je komt dan thuis en zet de auto uit. Is het ook zo dat de computer de auto niet laat starten als hij in noodloop gedraaid heeft?

Groeten,Rob

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 01 mei 2008 01:42 PM
  [ # 42 ]

Nee, in principe kan je met een kapotte lambda sensor rijden, en aanslaan zal de motor ook altijd doen, alleen in sommige gevallen wat rottig lopen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 02 mei 2008 02:06 AM
  [ # 43 ]
rob marklin schreef:

Er gaan vijf draadjes naar de sonde: een plus en min voor de verwarming, daar staat 12 V op. Dan de afscherming van de kabeltjes, die zit bij de computer aan massa. En dan de twee kanten van de eigenlijke sonde. De ene kant zit aan massa (ohms gecontroleerd), de andere is de signaaldraad. ik heb gemeten tussen de signaaldraad en massa.

OK klinkt goed. Bij mij zit die ene kant echter niet aan massa, lijkt mij daarom beter om gewoon tussen die twee draden te blijven meten. Ik kan eerlijk gezegd ook even geen reden bedenken om indirect via de massa te gaan meten.

Bedenk ik net: die spanning op de lambda sonde, is dat gelijk- of wisselspanning. Ik heb gelijkspanning gemeten…

Het is een wisselende gelijkspanning. Prima gedaan dus. Je eerder genoemde meetwaardes lijken in ieder geval aan te geven dat er iets helemaal niet goed gaat met die lambdasensor. Nog een leuke test is eventueel diezelfde spanning meten met een koude motor en contact aan. In dat geval zet de ECU namelijk gewoon 0,5 V op die draden. Die moet je dan dus ook kunnen meten, zeker op de stekker vanaf de ECU zonder sensor er aan. De ECU gaat pas meetwaardes binnenlaten van de sensor als deze op temperatuur is.

Of ik een foutmelding heb kan ik niet achterhalen omdat ik de computer niet uit kan lezen en geen motormanagement lampje kan vinden op het dashboard.


Mogelijk is dat lampje gewoon kapot.
Ik heb bij Bosch het originele schema van mijn systeem opgevraagd. Als je op de ECU kijkt onder de bijrijdersstoel, staat daar een type op zoals “Motronic 1.3”. Als je met die gegevens en de auto specs de vraag voor het schema naar Bosch Nederland stuurt, dan heb je kans dat ze het aansluitschema met de pennummers gewoon doorsturen. Dat deden ze in ieder geval wel voor mij. Ik kon toen meteen zien dat een van de pootjes van de diagnosestekker ook dienst kan doen als motormanagementlampvoeding. Dus lampje in elkaar gefrot met een draadje naar de + van de accu en het pooltje van de diagstekker. Kun je in ieder geval zien of ie een foutcode aangeeft of niet.
Volgens mij hebben we al eerder over storingscodes uitlezen gehad. Ik heb een 12v ledje gekocht en wat klein AMP stekker materiaal. Tevens heb ik via een kennis (voormalig werknemer van een autohandboek uitgeverij) de storingcodes achterhaald. Ik kan dus nu met een ledje en twee draadjes de storingscodes achterhalen.
Ik heb zeer slechte ervaringen met Nederlandse Citroen garages en het uitlezen van een BX ECU. Ze hebben vaak niet de juiste software, of het systeem kan niet goed communiceren met de ECU, of ze snappen zelf niet waarom er poep uit het systeem komt. Ik heb maar 1x meegemaakt dat er iemand kon lezen en schrijven met een diagnose apparaat en dat was in Duitsland bij een Bosch service punt. Die man kon naast codes uitlezen, ook alle actuele waardes van de sensoren bekijken en zodoende veel meer inzicht krijgen in wat er met de auto gebeurde, dan je aan de hand van de codes kon begrijpen. Alles via de diagnose stekker.

Bij de garage moet ik een afspraak maken om de ecu uit te laten lezen omdat die aansluiting wat meer tijd kost.

ALs het aansluiten meer dan 30 seconden kost, snap ik al niet meer wat ze dan aan het doen zijn eerlijk gezegd, of ben ik nu te cynisch. Op zoek gaan naar meer informatie is natuurlijk altijd zinvol.

Stel: de sonde is niet goed, foutmelding, noodloop…  Je komt dan thuis en zet de auto uit. Is het ook zo dat de computer de auto niet laat starten als hij in noodloop gedraaid heeft?

Nee, in principe kan je met een kapotte lambda sensor rijden, en aanslaan zal de motor ook altijd doen, alleen in sommige gevallen wat rottig lopen. Groeten, Art
Helemaal mee eens. De eerste 30 sec tot een minuut staat de lamda regeling sowieso uit, dus starten doet ie dan altijd.


Groeten,Rob

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 mei 2008 03:38 PM
  [ # 44 ]

Maar heb je de relais al vervangen? Dat zijn beruchte probleemgevallen; het verhaal dat hij wél of niet start klopt daar ook wel aardig mee.

Als ie weer eens niet start moet je de relais eens een tikje verkopen en het dan nog eens proberen. Het zijn dacht ik die 2 dingen in het zakje bij de rechter veerpoot - maar correct me if I’m wrong.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 03 mei 2008 08:12 PM
  [ # 45 ]
karel schreef:

Maar heb je de relais al vervangen? Dat zijn beruchte probleemgevallen; het verhaal dat hij wél of niet start klopt daar ook wel aardig mee.

Als ie weer eens niet start moet je de relais eens een tikje verkopen en het dan nog eens proberen. Het zijn dacht ik die 2 dingen in het zakje bij de rechter veerpoot - maar correct me if I’m wrong.

Ik snap je gedachtengang, maar kijk even naar pag 1 bericht 3

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook