Medeliefhebbers,
Een van mijn wielremcilinders van mijn Visa 2 cilinder zit vast! Ik heb daarom twee nieuwe wielremcilindertjes besteld, en vd week ook opgehaald. Nu is echter het geval dat ik nog nooit wielremcilinders heb vervangen! Wil het toch maar gaan proberen…. eens moet de eerste keer zijn lijkt me.
Naar ik heb begrepen moet ik het volgende doen:
- Wiel er af halen.
- Remtrommel los maken.
- Oude remcilinder verwijderen.
- Hopen dat de leiding heel blijft (ik heb de boutjes / moertjes al 3x met WD40 ingespoten)
- Nieuwe remcilinder in de remtrommel zetten.
- Alles weer monteren.
- Rem ontluchten door de nippel.
- Ander kant precies het zelfde doen.
Volgens mij is dit het. Ben ik nog iets vergeten? Tips? Iemand toevallig vd week in Zwolle of omgeving tijd en zin te helpen?
Daan
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Niemand die me hier iets over kan vertellen….????
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Heb je niet iets van een boek die je ernaast kan leggen. Zo niet wil ik wel ff in de mijne kijken voor je!
Ik heb hier een mooi Kluwer handboek voor de Visa liggen! Staat alles uitgebreid in beschreven. Maar goed, plaatjes is anders in de praktijk! Dus ik vroeg me af of het een beetje makkelijk zelf te doen heb en het in mijn beschrijving bj het rechte eind heb, vandaar….
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
zorg dat je een goed passende sleutel hebt om de remleiding los te halen
verder schrijf je de volgorde goed op het ontluchten na, dit gebeurt pas na montage van beide zijde en kan best aan de vier wielen gebeuren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:zorg dat je een goed passende sleutel hebt om de remleiding los te halen
Is dit een standaard maat of een speciale sleutel?
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
naar mijn weten gewoon sleuteltje 8 toch?
sleutel 10 of 11, er worden inderdaad speciale sleutels voor verkocht maar een goed pssende steeksleutel kan ook
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vergeet niet de voeringen af te stellen voordat je de trommel terugplaatst.
Als je remvloeistof gaat verversen en ontluchten dan raad ik je aan te beginnen bij linksvoor totdat er verse vloeistof uit komt en vervolgens RV-LA-RA te doen totdat overal verse vloeistof zonder lucht uitkomt, dan heb je een goede verversing gedaan.
Neem als hulp een doorzichtig slangetje in een potje om te onluchten bij de nippel en laat een kennis rustig het rempedaal pompend de vloeistof door het systeem sturen.
Vergeet niet regelmatig bij te vullen gedurende het ontluchten/verversen, een leeg potje is een ramp…
Emiel
beginnen met de langste leiding! RA-LA-RV-LV
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Keezx schreef:paso schreef:sleutel 10 of 11, er worden inderdaad speciale sleutels voor verkocht maar een goed passende steeksleutel kan ook
De kans dat de wartel losgaat met een steeksleutel is ongeveer 3% bij zo’n oudje….
Ik zet er meteen een griptang op.
en die moet je ook terug monteren, dan zou ik het juiste sleuteltje gaan kopen
een remleidingsleutel is net en zeskantige ringsleutel met een gleuf erin
wat kan het kosten?
ik heb hem al ruim 20 jaren en zou niet meer zonder kunnen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:beginnen met de langste leiding! RA-LA-RV-LV
Dat is ook een theorie!!
maar laten we die discussie hier niet voeren
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Trommelremmen bij een Visa zijn altijd klote. Remtrommels die niet loswillen door ingesleten trommels, loszittende voeringen, vastzittende mechanismes, afbrekende veertjes, afbrekende en vastzittende ontluchtingsnippels, verkeerde (!) wielremcilinders wegens enorm veel toegepaste types, etc.
Gebruik ook een remtrommeltrekker, waarschijnlijk krijg je de trommel er namelijk niet af. En waarschijnlijk moet je daarna ook de voering vervangen .
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
foto van een leidingsleutel (open ringsleutel), zeker meer kans dan een gewone steeksleutel
en anders inderdaad een griptang of waterpomptang er op, grote kans dat het wel los gaat..
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Handjes schreef:Trommelremmen bij een Visa zijn altijd klote. Remtrommels die niet loswillen door ingesleten trommels, loszittende voeringen, vastzittende mechanismes, afbrekende veertjes, afbrekende en vastzittende ontluchtingsnippels, verkeerde (!) wielremcilinders wegens enorm veel toegepaste types, etc.
Gebruik ook een remtrommeltrekker, waarschijnlijk krijg je de trommel er namelijk niet af. En waarschijnlijk moet je daarna ook de voering vervangen .
Ik heb van beide kanten de remtrommel al los gehad, dus denk niet dat ik een remtrommeltrekker nodig heb. Verder heb ik met remmenreiniger en WD40 de remmen / veertjes weer zo gangbaar mogelijk gemaakt. Dat loopt dus wel weer redelijk. Ik had de trommel er af om te kijken welke wielremcilinder ik nodig had. Was ook nog een gedoe om uit te zoeken. Heb nu 2 nieuwe, hoop dus de goede.
De remvoeringen zagen er nog wel redelijk uit en de rest van het mechanisme ook. Enige probleem was gewoon dat er een cilindertje aan 1 kant vast zit / niet naar buiten komt. daarom wil ik hem vervangen. Oh ja, en de handrem doet het niet bijster… auto trenkt bij handrem links in de kont. Zou dit verholpen zijn als ik nieuw cilindertje rechtsachter heb geplaatst? De handrem drukt nu namelijk maar één voering tegen de trommel aan.
Voeringen stellen voor ik de trommel terug plaats? Is toch gewoon zorgen dat ze enigszins in het midden zitten zodat de trommel past en hij soepel loopt? Iedereen dank voor de tips. Denk sowieso dat zo’n leidingsleutel zeer handig is om te halen. Maat 11? Ik hoop dat ik de leiding los krijg… Als de leiding breekt moet ik er ook een stukje nieuwe leiding opzetten.
Tis toch wat, die Visa remmen! Hoewel; het klusje valt volgens mij best mee. Denk dat als ik de goede ruimte en gereedschap heb met 2 uurtjes wel 2 nieuwe cilinders op moeten zitten + vloeistof ververst. Hoop dat ik er vd week de tijd en ruimte voor heb!
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
[quote author=“KeezxEen tip nog:
Er bestaat z.g. remcilinderpasta (ATE, blauwe tube) waarmee je vrijwel altijd lekkende en vastzittende cilinders weer werkend krijgt, ik rij oud maar heb in geen 15 jaar een cilinder hoeven te vervangen, zelfs als er slijtsporen zijn gaat het gewoon weer werken zonder lekkage.
Klinkt goed, hoewel ik nu toch al een paar nieuwe cilindertjes had aangeschaft. Kan ze er dus beter meteen opzetten…
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo