Zo nu ik hem toch alweer twee maanden heb wordt het wel een keertje tijd voor een topic over deze auto. Heb hem gekocht van jurriaan09 uit Leeuwarden, alweer een forum-bak voor mij dus . Het gaat om een simpele ZX die als enige luxe stuurbekrachtiging heet. Radio zit er ook in maar die werkt niet al te best, binnenkort maar eens even de bedrading checken want een andere radio helpt niet. Verder ben ik erg tevreden over de auto, hij rijdt prima. Wat een genot om lekker door de bochten te knallen, dat lukt je met een BX echt niet. Ook het veercomfort valt me helemaal niet tegen, de Golf van mijn ouders gaat stukken beroerder over de drempels. Tsja die is weer veel sneller en dat brengt mij bij het grootste nadeel van deze auto: de motor. Hij loopt goed, maar echt snel gaat het allemaal niet. Kwestie van wennen. Verder gaat alles perfect heb er nu denk ik zo’n 2500 km mee gereden. Er moet wel het een en ander aan gebeuren. De remschijven en blokken moeten vervangen aan de voorkant want de auto trilt bij het remmen behoorlijk. Daarnaast is de koppeling bepaald niet nieuw maar dat stellen we nog even uit. Dan moeten er binnen niet al te lange tijd nieuwe banden omheen. Om dat een beetje leuk te maken heb ik vandaag even voor maarliefst 60 euro lichtmetalen velgen gekocht. Mooi koopje dus, vooral omdat ze nieuw zijn.
Genoeg om me bezig te houden dus weer. Foto’s heb ik even niet maar die volgen zsm.
lekker he dieselen we doen het al tijden met zo’n trage 1.9d en het is super
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
ik zag al dat je een ZX hebt, ben benieuwd naar de foto’s
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
gefeliciteerd dan maar veel bochtplezier
Ik heb al twee keer serieus gekeken voor een andere auto,maar blijf toch ZX rijden…
Veel Citroplezier.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Van harte, Jelte (beetje laat ops: )
Kom maar op met die foto’s, daar wordt het nu wel tijd voor. Een witte ZX is toch wel fraai hoor, zeker met zo’n robuuste motor. Wat is momenteel de km-stand trouwens?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Bedankt voor de link.
Hebben ook onderdelen voor m’n andere liefdes: A112 + Lancia Prisma.
Rittensport is een prachtige hobby.
Update met foto’s waar helaas nog niet de nieuwe velgen opstaan.
Verder ook wel het een en ander te vertellen. Zo zijn de gloeibougies vervangen door een garage omdat het starten bij koud weer erg moeizaam was. Verder is het niet fijn om een minuut te moeten wachten tot alle cilinders meedoen en intussen de straat blauw te zien kleuren. De kosten waard dus.
Verder heb ik een leuk tripje gemaakt naar de Morvan (midden-Frankrijk) met Oud en Nieuw. De ZX heeft zich goed gehouden en dat vind ik erg knap omdat we met 4 mensen, een volle kofferbak en een behoorlijke aanhanger veel van hem gevraagd hebben. Toch bleef het verbruik met ongeveer 1 op 14,5 op een redelijk heuvelig traject binnen de perken. Je merkt dan trouwens wel dat een turbo echt wel fijn zou zijn als je tussen de vrachtwagens naar boven moet zien te kachelen. 120 rijden op vlkakke stukken is geen probleem.
Na thuiskomt heb ik even de olie gepeild en deze staat wat aan de lage kant. Waar kan ik deze bijvullen want echt een duidelijke vuldop heb ik niet gevonden.
Next up: misschien een ander interieur en met grote waarschijnlijkheid xenonverlichting (66 euro op ebay). Vind de lichtopbrengst nu erg slecht en voor het geld van twee goede philips h4-lampen heb ik bijna die xenon in huis…..
Gaat waarschijnlijk nooit meer kapot..
Stoere witte zx!
Enorme rotschop onder de kont van dit topic.
Helaas had Bart ongelijk want mijn ZX is flink kapot gegaan. Al eind juli kwam ik erachter dat ik een lekkende waterpomp had. Daarvoor al aan het koelsysteem geprutst met een nieuwe thermostaat enzo maar dat mocht niet baten. Op een gegeven moment begon het echter duidelijk te lekken bij de waterpomp. Ik was toen bezig met vakantiewerk en had weinig tijd en de auto ook niet echt nodig dus voor de weinige ritjes die ik maakte heb ik steeds water bijgevuld. Hierna ben ik drie weken op vakantie te gaan met in de planning een nieuwe APK + waterpomp en distributieriem na thuiskomst. Ik wist dus dat ik niet al mijn geld op moest maken .
Helaas startte mijn auto niet toen ik met de trein thuis was gekomen vanaf Schiphol. Mijn vader heeft me toen sleephulp gegeven want de accu was zo dood als een pier. Ook liep de motor niet echt lekker meer.
De auto staat nu bij een garage in afwachting van een nieuwe APK, het enige wat daarvoor waarschijnlijk hoeft te gebeuren is een ashoesje. Verder worden de waterpomp, distributuriem, spanrollen en de multiriem vervangen en krijg ik een nieuwe accu. Duur grapje dus. Maar ik heb bedacht dat voor dat geld ( ca. €600) ik ook geen andere auto heb die goed onderhouden is en een jaar APK heeft. Hoop dus dat het allemaal goed komt en dat ik hier volgende week een vreugdekreet mag slaken.
Oh ja, ik schreef over de xenon. Die zit er inmiddels sinds januari in en werkt perfect! Veel verder en beter zicht. Andere automobilisten hebben gene last volgens mij want ze knipperen nooit. Oke behalve die ene keer dan dat de kofferbak en de achterbank vol zat en ik vergeten was de koplampen bij te stellen .
En weer een kick. Gisteren de garagist gesproken en die had slecht nieuws voor me. Na het voltooien van de distributiriemwissel etc was hij de roetmeting gaan doen. Hierbij bouwde de motor echter zoveel druk op dat er een grote koelslang afschoot. Hierna steeg de temperatuur natuurlijk pijlsnel. De koppakking is er dus uitgeblazen tijdens de roetmeting….Ik heb hem nu maar opdracht gegeven er dus ook nog een nieuwe koppakking in te doen, alles kan dus fijn weer los. Mijn enige andere optie was namelijk de auto weer ophalen met een nieuwe distributieriem etc maar dan nog niet rijdend. En natuurlijk wel betalen voor de gedane arbeid en de onderdelen. Hij haalt nu dus de kop los en laat die ook checken bij een revisiebedrijf want anders wil hij er geen nieuwe pakking om doen. Ach ja gebeurt het gelijk goed.
Flink balen dus voor mij want zo wordt het wel een erg dure onderhoudsbeurt….Overigens was mijn waterpomp totaal aan gruzelementen is mij gisteren verteld dus wie weet ben ik toch te lang doorgereden. Ik heb echter nadat ik de lekkage constateerde weinig gereden en heel veel water bijgevuld.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Die viezeviezevieze roetmeting ook
Hij is trouwens geloof ik niet meer verplicht, dus de volgende APK even vragen of ze hem achterwege willen laten.
Een blok moet er in principe wel tegen kunnen maar het is zo onwijs lelijk als je altijd rustig tokkelt en zo’n blokje dan ineens in de begrenzer geduwd wort onbelast ik vind het werkelijk een van de meest achterlijke stompzinnige tests die ze ooit verzonnen hebben
Maar goed aan de andere kant was je blok dan al niet meer helemaal lekker dus nu maar alles ineens in orde dadelijk!
succes en niet te veel knaken hoop ik voor je!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Die viezeviezevieze roetmeting ook
Hij is trouwens geloof ik niet meer verplicht, dus de volgende APK even vragen of ze hem achterwege willen laten.
Een blok moet er in principe wel tegen kunnen maar het is zo onwijs lelijk als je altijd rustig tokkelt en zo’n blokje dan ineens in de begrenzer geduwd wort onbelast ik vind het werkelijk een van de meest achterlijke stompzinnige tests die ze ooit verzonnen hebben
Maar goed aan de andere kant was je blok dan al niet meer helemaal lekker dus nu maar alles ineens in orde dadelijk!
succes en niet te veel knaken hoop ik voor je!
tsja, hij zei dat als het die roetmeting niet geweest was het anders onderweg wel gebeurd was. Zat er wel aan te komen natuurlijk. Wat de knaken betreft is het niet echt leuk maar een alternatief heb ik niet echt.
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Had jij niet ooit mijn interieur van mijn 1.8i aura gekocht?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
majestic3jay schreef:Had jij niet ooit mijn interieur van mijn 1.8i aura gekocht?
Klopt. Zit nog steeds prima
Afgelopen woensdag belde ik de garage of het al een beetje vlotte met de wissel van de koppakking. Hij vertelde me toen dat de kop bij het revisiebedrijf was, zodra deze gecheckt was kon de wissel beginnen. Een kwartier later werd ik teruggebeld met de fatale mededeling: de cilinderkop is gescheurd, de scheur was direct te zien na het “wassen” van de kop in een speciaal daarvoor bedoeld apparaat. De scheur zit tussen cilinder 2 en 3 en de garagist wil niet meer verder met dit blok. Hij durft nadat het blok zo heet geworden is het niet aan om er nog een nieuwe koppakking in te doen omdat de kans op gevolgschade erg groot is. Gevolg is dus dat ik hem helaas wel zal moeten betalen voor de distriwissel en de daarbij gebruikte onderdelen.
Omdat de auto verder weinig bijzonder is heeft een motorwissel ook weinig zin. Daarom ga ik morgen naar twee andere ZX’en op benzine kijken. Vind het namelijk nog steeds een super fijne auto ondanks de pech met deze.
So long voor de NR_LG-11…...