Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ooooow man wat kut voor je zeg!
Maar is het met een andere kop niet te fixen dan?
Die 1.9D is zo onwijs hufterproof, goed, hij is te heet geworden, maar ze kunnen toch redelijk simpel vaststellen of de rest van het blok schade heeft opgelopen nu de kop er toch af ligt?
Een nieuwe kop moet je lijkt me toch wel zonder te veel moeite ergens vandaan zien te halen.
DE C35D van mijn pa heeft ook wel eens een gescheurde kop gehad trouwens, die is gelast en loopt inmiddels alweer 6 jaar als een zonnetje.
Het is natuurlijk niet hetzelfde blok, maar mi. is een cilinderkop wel wat gevoeliger dan het onderblok.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Denk niet dat je koppakking tijdens de roetmeting is gesneuveld, maar al daarvoor (vanwege kapotte wapo?). De scheur in de kop lijkt me ofwel een gevolg van het doorrijden ofwel van de roetmeting.
Dure les voor je: de volgende keer dat je wéét dat er iets goed mis is (want dat wist je) niet met lapmiddelen doorrijden, maar óf aanpakken, óf laten doen.
Zuur dat je zoveel geld kwijt bent voor niks, hoop dat je nog budget hebt voor een leuke andere auto?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Mechuccio schreef:ooooow man wat kut voor je zeg!
Maar is het met een andere kop niet te fixen dan?
Die 1.9D is zo onwijs hufterproof, goed, hij is te heet geworden, maar ze kunnen toch redelijk simpel vaststellen of de rest van het blok schade heeft opgelopen nu de kop er toch af ligt?
Een nieuwe kop moet je lijkt me toch wel zonder te veel moeite ergens vandaan zien te halen.
DE C35D van mijn pa heeft ook wel eens een gescheurde kop gehad trouwens, die is gelast en loopt inmiddels alweer 6 jaar als een zonnetje.
Het is natuurlijk niet hetzelfde blok, maar mi. is een cilinderkop wel wat gevoeliger dan het onderblok.
Tsja, hij zegt dat hij bepaalde stukken niet goed kan meten of daar schade is opgetreden. Ik geloof hem daarin wel. Ik denk dat ik beter af ben met een andere auto, maar je weet het nooit zeker. Ik vertrouw de garagist, hij denkt goed met me mee en houdt me goed op de hoogte. Verder is hij bereid om de prijs te verlagen van de eerdere reparatie en een nieuwe accu terug te nemen. Hij wil zelfs ook nog een eventueel ergens anders gekochte auto voor me bekijken tijdens een proefrit.
@oudelut. Ik wist inderdaad dat er iets mis was maar dat het zo ernstig was had ik niet kunnen bevroeden. Waarschijnlijk was de koppakkking inderdaad niet goed meer door een ter ziele gegane waterpomp. Nadat ik die lekkage aan de pomp geconstateerd had heb ik nog maar weinig gereden. ik heb daarvoor al problemen met het koelsysteem gehad maar helaas niet doorgehad dat het daaraan lag. Volgende keer als er zoeits gebeurt gelijk naar de garage….
peugeotlover schreef:ik heb, indien intresse nog een mooie motor liggen
eventueel ook met inbouw. een kapotte motor is toch geen reden voor de auto weg te doen
Tsja, als je vergelijkt hoeveel het kost om en een andere motor te kopen en om deze over te bouwen wordt een andere auto in deze prijsklasse al snel interessant. Toch ben ik benieuwd wat je aanbiedt en hoeveel het moet kosten.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
komt weer het oeroude verhaal om de hoek kijken
Als je een nieuwe (2ehands) auto koopt, begin je opnieuw, alles wat je aan je huidige auto vervangt gaat voorlopig niet meer stuk, alleen oppassen dat je geld in een bodemloze put aan het gooien bent…
Suc6 met overwegen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Dit is flink balen Jelte! Zonde man. Dan zie je weer hoe hufterproof een motor ook kan zijn, hij is zo sterk als de zwakste schakel.
@waterpomp. Er zijn nog steeds garages die de waterpomp niet wisselen bij een distributiewissel. De kans op problemen met een waterpomp worden dan wel groter.
Su6 met het maken van een keuze Jelte.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ex-garage man wil ik je toch even moed inspreken; het idee dat je garage niet verder wil met dit blok is begrijpelijk, maar het 1900 dieselblok, de beroemde XUD, is oer en oer sterk. Ik heb heel veel aan die dingen geklust, en ook de genoemde koppen die scheurden zijn me bekend. Een andere kop d’r op, en gaan. Onderblokken gaan vrijwel nooit stuk, en als ze stuk gaan kun je dat direct zien als je de kop d’r af hebt. Jouw garage zou dus best wel eens te resoluut kunnen zijn in hun diagnose…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Als ex-garage man wil ik je toch even moed inspreken; het idee dat je garage niet verder wil met dit blok is begrijpelijk, maar het 1900 dieselblok, de beroemde XUD, is oer en oer sterk. Ik heb heel veel aan die dingen geklust, en ook de genoemde koppen die scheurden zijn me bekend. Een andere kop d’r op, en gaan. Onderblokken gaan vrijwel nooit stuk, en als ze stuk gaan kun je dat direct zien als je de kop d’r af hebt. Jouw garage zou dus best wel eens te resoluut kunnen zijn in hun diagnose…
Hee bedankt daarvoor. Ik heb inmiddels een andere ZX gekocht (benzine) en ben dus niet meer van plan deze te laten repareren. Het was ook een probleem dat steeds van kwaad tot erger ging en op een gegeven moment ben je het ook gewoon beu. Ik heb nu al meer dan vier weken geen auto en dat is toch best vervelend. Als er echter iemand is die zegt: ik wil graag aan de slag met deze auto dan heb je een goed basis. Voor de APK is ie helemaal in orde, hij ziet er vrij netjes uit. De dsitributieriem waterpomp etc erbij zijn nieuw.
Hee, dat zijn nare tijdingen. Ik zou ook zeggen: leg er een andere kop op en gaan met dat ding. Overigens, als de motor al met een roetmeting warm loopt. was ie al goed naar de kloten. Nadat ie goed warm is gedraaid (niets speciaals) dan is het 5 seconden en klaar. Als ie met 1 meting onder de k=2.5 komt mag ie afgebroken worden.
Er wordt een hoop gedramatiseerd aan de roetmeting, maar elke door een koerier bereden stadsdiesel krijgt in gemiddeld 10 minuten meer voor zijn kiezen. Het klinkt niet leuk, zo’n meting, maar een motor die het niet kan hebben is ook niet meer berekend op de “echte” praktijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:
Er wordt een hoop gedramatiseerd aan de roetmeting, maar elke door een koerier bereden stadsdiesel krijgt in gemiddeld 10 minuten meer voor zijn kiezen. Het klinkt niet leuk, zo’n meting, maar een motor die het niet kan hebben is ook niet meer berekend op de “echte” praktijk.
Helemaal mee eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste