OKee, ik heb mij even verdiept in het veersysteem. Zodra je alleen in de auto zit en het veert stugger dan met 4 personen in de auto, lijkt het mij dat het (mede) mogelijk is dat de drukregelaar een te hoge druk opbouwd. Ik weet dat het stugge aan meer zaken kan liggen (alle bollen zijn nieuw), maar omdat bij een zwaar beladen bx het wel lekker veert, lijkt me een te hoge druk in het lhm systeem.
Heb ik het bij het goede eind?
Daarnaast snap ik niet echt wat intern lekken betekend. Het heeft met het lekcircuit te maken. Via de octopus wordt het terug gevoerd naar het voorraadvat.
Visa Ventje schreef:OKee, ik heb mij even verdiept in het veersysteem. Zodra je alleen in de auto zit en het veert stugger dan met 4 personen in de auto, lijkt het mij dat het (mede) mogelijk is dat de drukregelaar een te hoge druk opbouwd. Ik weet dat het stugge aan meer zaken kan liggen (alle bollen zijn nieuw), maar omdat bij een zwaar beladen bx het wel lekker veert, lijkt me een te hoge druk in het lhm systeem.
Heb ik het bij het goede eind?
Daarnaast snap ik niet echt wat intern lekken betekend. Het heeft met het lekcircuit te maken. Via de octopus wordt het terug gevoerd naar het voorraadvat.
ik heb al uitgelegt dat het aan de schokbrekers ligt, meer gewicht is hogere druk,welke de LHM door de schokbrekers wil drukken.
die schokbrekers hebben het dan moeilijker, dus word er meer olie door het gaatje in het midden van je schokbreker gedrukt.
dat geef het softere gevoel.
dus FF Cp van mn vorige post..
dit heeft weinig van doen met gasdrukken oid.
je veren zijn GEDEMPT middels schokbrekers.
die remmen de doorstroming van je LHM af.
als je die niet had, zou je vrolijk poing poing poing springend over de weg jumpen.
dus je veren worden gedempt ,,logisch is het dan, dat hoe zwaarder de auto word, hoe harder de dempers moeten werken, ergo zachter aanvoelen.
INTERN LEKKEN
daarmee word bedoeld, dat er een onderdeel in je systeem zit, wat teveel olie /druk doorlaat, dus lek is.
dat is dus een lekkage in je systeem, je ziet dus geen LHM lekken ofso, maar je verliest wel druk.
merendeel van het LHM systeem is uitgevoerd zonder bijvoorbeeld zuigerveren ofso.
dus als je dan een zuiger in een cilinder hebt,en die zuiger heeft geen zuigerveren(afdichting) .
dan heb je langs de zuiger en de cilinder lekkage,,
dat heet “gecontroleerde lekkage”
als nu die zuiger slijt door vuil vocht ed,, dan lekt hij meer dan toegestaan.
dat is “intern lekken”.
mvgr wupke
Das duidelijke wuppo.
Een vraag die bij mij opkomt:
Wat kun je daar aan doen?
waaraan wat doen?
het veren? of het intern lekken?
mvgr wupke
Het veren.
Het lekken lijkt mij ‘toegestane slijtage”.
veerbollen aanpassen, dus vervangen door de comfort bollen.
wat andere doen, is het gaatje groter boren,, het kan, het werkt, maar ik ben er geen voorstander van.
daarnaast, te zacht veren, is slecht wegcontact, het veroorzaakt klapperen van je wielophanging, bandloop geluid.
persoonlijk ben ik er geen voorstander van, ik kies liever voor bollen van een ander type.
neem even aan dat je een BX 19 heb, dan schroef je er bv bollen op van een 1400.
dat geeft al een zachter weggedrag, zonder de schokbreker/gaatje verhouding om zeep te helpen.
bollen op druk brengen, en evt 5 tot 10 bar hoger dan initiaaldruk, geeft ook al een softer weggedrag.
veel meer dan dat kun je er niet aan doen.
andersom, alles wat je hem zachter maakt, word hij dubbel zachter met belading.
en het is maar de vraag of je dat wil meemaken?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je een BX 19 voorziet van BX 14 bollen dan gaat hij meer zweven.
Dan gaat hij zweven als een 14 neem ik aan
Dan maakt die belanding toch ook niet uit?
Als je met een orginele BX 14 belaad dat gaat toch ook prima
Als je idd aftermarkt comfort bollen gaat plaatsen en dan nog eens gaat beladen dan zal je verhaal wel op gaan
zijn de schokbrekers dan hol van binnen?
even jouw quoten:
k heb al uitgelegt dat het aan de schokbrekers ligt, meer gewicht is hogere druk,welke de LHM door de schokbrekers wil drukken.
die schokbrekers hebben het dan moeilijker, dus word er meer olie door het gaatje in het midden van je schokbreker gedrukt.
Ik snap het toch niet helemaal. Hoe zit dat met het gaatje?
Arjan Verkade schreef:Als je een BX 19 voorziet van BX 14 bollen dan gaat hij meer zweven.
Dan gaat hij zweven als een 14 neem ik aanDan maakt die belanding toch ook niet uit?
Als je met een orginele BX 14 belaad dat gaat toch ook primaAls je idd aftermarkt comfort bollen gaat plaatsen en dan nog eens gaat beladen dan zal je verhaal wel op gaan
nou niet helemaal correct wat je zegt Arjan.
een BX 14 heeft een lagere systeemdruk, en weegt wat minder dan een 1900…
dus in dat geval is de bol afgeveerd op een lichtere auto, ergo op en zwaardere 1900 is het wat zachter.
dus met extra belading, word het een lastige auto om te besturen..
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ah das duidelijk
Daarom heeft een BX 14 zeker ook een andere HD pomp?
oi oi oi….
hoe flik em dit…
ik zal pogen het uit te leggen..
in een veerbol, zit onderin een 5 mm dikke schijf.
in die schijf zitten 8 gaatjes van 4 mm doorsnee.
aan de ene kant van die schijf, komen die 4 gaatjes met een KRAAG omhoog.
en aande anderekant de andere 4 met een KRAAG.
aan beide zijden van de schijf zitten van verenstaal vervaardigde schijfjes.
revetten, heel dun schijfje, plaatje…. rond plaatje/schijfje…
doordat er kraagjes zitten worden aan elke kant alleen 4 gaatjes dicht gehouden.
aan de andere kant kan er dan olie(druk) ingaan.
die oliedruk moet het plaatje wegduwen, om de olie erlangs te krijgen.
ergo de oliestroming word GEDEMPT.
als de gasdruk in de bol.,de olie terug gaat duwen, dan gaat dit door de ANDERE 4 gaatjes.
nu is het zo, dat die schijfjes, aan de boven en onderkant, verschillend in dikte zijn…
dus de invering is zwaar gedempt, en de uitvering is licht gedempt.
vandaar dat je de BYPASS (het kleinste gaatje in het midden van de schokbreker) niet groter wilt boren.
de schokbreker en de bypass is een precies berekend onderdeel, door de bypass groter te maken, word de schokbreker corrupt.
dat is iig mijn zienswijze…en tevens mn bezwaar tegen het opboren van bollen.
ik zal kijken of ik pics kan maken,, dat is wat duidelijker..
mvgr wupke
Arjan Verkade schreef:Ah das duidelijk
Daarom heeft een BX 14 zeker ook een andere HD pomp?
of dat de reden is dat de 14 een afwijkende pomp heeft weet ik niet.
alleen mt het geregeld opmeten van systeemdrukken, kwam ik vrij snel tot de ontdekking dat de 1400 op 120 tot 160 bar werkt.
waar de andere HP modellen van 160 tot 180 gaan.
nog grappiger trouwens,, als je systeemdruk lager word, veert je auto ook zachter.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
kreazyV8wuppo schreef:...dus de invering is zwaar gedempt, en de uitvering is licht gedempt.
Ehm…. jouw verhaal klopt voorzover mijn kennis reikt (en die is niet zo heel groot, eerlijk gezegd) als een bus, maar dat van die demping was toch precies andersom? Zo heb ik het me althans ooit eens laten uitleggen. Bij het inveren zou de veer (of de gasmassa in de veerbol) dan de energie opvangen, waarna de demper (hier dus die demperplaatjes in de veerbol) die energie geleidelijk opvangt. Toch?
winnetou schreef:kreazyV8wuppo schreef:...dus de invering is zwaar gedempt, en de uitvering is licht gedempt.
Ehm…. jouw verhaal klopt voorzover mijn kennis reikt (en die is niet zo heel groot, eerlijk gezegd) als een bus, maar dat van die demping was toch precies andersom? Zo heb ik het me althans ooit eens laten uitleggen. Bij het inveren zou de veer (of de gasmassa in de veerbol) dan de energie opvangen, waarna de demper (hier dus die demperplaatjes in de veerbol) die energie geleidelijk opvangt. Toch?
wie is sterker?
inveren totale massa of uitveren?
ergo hoe zit de schokbreker in mekaar?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een schokbreker hoort soepel in te veren en gedempt terug te veren, dat is namelijk de functie van een schokbreker. Misschien is dat bij een HP geveerde auto anders bedoeld, maar dat lijkt me vreemd.
Eveneens ben ik tevens ook.