1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Koukleumen in de file?
markil
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 12-07-2005

Gepost: 13 november 2007 01:12 PM

De laatste dagen had ik al het idee dat de kachel in casu de climate control wat raar werkte. Ik wist niet precies wat; tot vanochtend. De verwarming werkt goed als ik rij. Om precies te zijn boven de 20km. Rij ik langzamer of sta ik stil, verwijnt de warme lucht en wordt er koele/koude lucht naar binnen geblazen. Ook als ik om 28 graden vraag, wordt de lucht warm boven de 20km. Sta ik stil dan wordt de lucht weer koud.
sleep

Bijzonder lastig ook als je snel de voorruit niet alleen wil ontwasemen, maar ook ontdooien.

Mijn vraag is of ik de enige ben met dit verschijnsel of zijn er meer lotgenoten? En voor degene die het echt niet weten, wordt het testen.

Profiel  
 
Gepost: 13 november 2007 02:27 PM
  [ # 1 ]

Zonder enige notie of dit probleem normaal is of vaker voorkomt, even dit: Het ontdooien van de voorruit door midden van de aanjager al dan niet in combinatie met de airco is natuurlijk een schandalig luie methode. Even met de ijskrabber spaart niet alleen het milieu, maar ook je motor, want stationair warm draaien is echt al jarenlang niet de beste manier om de aggregaat een lange levensduur te garanderen.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 november 2007 02:40 PM
  [ # 2 ]

Afgezien van het greenpeace-achtige antwoord hierboven, die vergeet dat als je ruiten bevroren zijn, een warme luchtstroom OOK wel lekker is NADAT je gekrabd hebt (tgv herbevriezen of beslaan van de ruiten), is het miscien aan te rdane om te kijken of je luchtaanzuigertje wel goed werkt. Althans als je die hebt, in de XM zit die boven je hoofd in de afstanbedienings en leeslamppartij.

Profiel  
 
C4 Berline
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 november 2007 11:29 PM
  [ # 3 ]

Als de moter warm is (anders krijg je niet veel warmte) blaast de hete lucht ook stationair.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 16 november 2007 10:13 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat dit gewoon een van de manco’s van de moderne auto is.
De hoeveelheid restwarmte die een motor tegenwoordig afgeeft aan het koelsysteem wordt steeds minder aangezien het rendement steeds hoger ligt.
Tegelijkertijd past men tegenwoordig koelsystemen toe met een kleinere inhoud en een hogere omloop-snelheid.
Dit om de motor sneller op temperatuur te hebben i.v.m emissie eisen.
Gevolg is een lage circulatie tijdens stationair draaien terwijl er toch al niet veel warmte wordt afgegeven aan het koelsysteem
Tel daar bij op dat de te verwarmen ruimte in een picasso relatief groot is en de uitkomst is duidelijk.

Ik heb zelfs begrepen dat er HDI motoren zijn die een dompelaar in het koelsysteem toepassen om de koelvloeistof op temp te krijgen.
Dit omdat bij lage temperaturen het veel te lang zou duren om alles warm te krijgen.

Groet, Piet

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 17 november 2007 02:04 AM
  [ # 5 ]

ik heb de GC4P, en heb dit probleem toch nog niet ervaren, niet in de file en ook niet stationair, ik vind dat hij zelfs enorm snel opwarmt, al rijdend denk ik dat het hooguit 1 a 1,5 minuut duurt voor het warm is, stationair zo’n 2 a 2,5 minuut (dit is bij temperaturen rond 0° zoals voorbije dagen hier in België, en de auto heel de nacht stil gestaan (nachtwerk gedaan)). M’n vorige auto was een Ford Focus 1.8 TDDI, en die deed er toch tijdens rijden 2 keer zo lang over en tijdens stationair minstens 5 keer zo lang over om warm te worden. Wat ik wel doe, is de achterste plaatsen niet mee warmen (toetsje met de mannetjes drukken tot je enkel 2 mannetjes hebt, warmt enkel vooraan, mogelijk dat dit helpt). Als dit niet helpt, en je tijden gevoelig langer zijn, lijkt het me dat het motor-afhankelijk is of er iets mis is met je verwarming, ik heb gehoord dat er bij een bepaalde terugroep iets aan de verwarming (kachelaanjager of zoiets) gedaan wordt, misschien moet je die nog krijgen als het dit is Confused:
Wat ontdooien betreft, heb ik nog maar 1 maal (bij -1°C) wat ijs op de raam gehad, dit was weg na 1 minuut ongeveer (maar -1°C is wel maar net bevrozen, dus is nog iets anders dan bij -10°C)

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 17 november 2007 12:40 PM
  [ # 6 ]
graddus schreef:

Zonder enige notie of dit probleem normaal is of vaker voorkomt, even dit: Het ontdooien van de voorruit door midden van de aanjager al dan niet in combinatie met de airco is natuurlijk een schandalig luie methode. Even met de ijskrabber spaart niet alleen het milieu, maar ook je motor, want stationair warm draaien is echt al jarenlang niet de beste manier om de aggregaat een lange levensduur te garanderen.

EVEN met de ijskrabber? Twee vierkantemeter krabben? Dan mag ik wel een trapje achterin gooien want je kunt er niet eens bij!

Neen…. ik gebruik ontdooispray (1 fles gratis voor lezers van Autoweek bij autotaalglas!!!!!) nadat ik eerst de motor heb gestart.

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 17 november 2007 01:06 PM
  [ # 7 ]
Gerrit T schreef:

EVEN met de ijskrabber? Twee vierkantemeter krabben? Dan mag ik wel een trapje achterin gooien want je kunt er niet eens bij!

Tegenwoodig zijn er ook ijskrabbers met een lange steel. Geen iedee of dat goed werkt en wat het kost maar het moet toch iig minder vervelend zijn en minder kosten dan een trapje Wink
Maar uiteindelijk, gemaak dient de mens… al heeft iedereen zo zijn/haar mening erover.  Cool

Profiel  
 
Gepost: 17 november 2007 01:26 PM
  [ # 8 ]

Wat las ik van de week ook alweer in de krant, milieu is vooral belangrijk als een ander er wat aan doet…

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 17 november 2007 01:28 PM
  [ # 9 ]
graddus schreef:

Wat las ik van de week ook alweer in de krant, milieu is vooral belangrijk als een ander er wat aan doet…

Yep, windmolens zijn ook prima zolang ze bij iemand anders in de tuin staan Wink

Profiel  
 
MaestroNL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 27-01-2007

Gepost: 17 november 2007 01:42 PM
  [ # 10 ]
Gerrit T schreef:
graddus schreef:

Zonder enige notie of dit probleem normaal is of vaker voorkomt, even dit: Het ontdooien van de voorruit door midden van de aanjager al dan niet in combinatie met de airco is natuurlijk een schandalig luie methode. Even met de ijskrabber spaart niet alleen het milieu, maar ook je motor, want stationair warm draaien is echt al jarenlang niet de beste manier om de aggregaat een lange levensduur te garanderen.

EVEN met de ijskrabber? Twee vierkantemeter krabben? Dan mag ik wel een trapje achterin gooien want je kunt er niet eens bij!

Neen…. ik gebruik ontdooispray (1 fles gratis voor lezers van Autoweek bij autotaalglas!!!!!) nadat ik eerst de motor heb gestart.

Gerrit

Een beetje handwarm water doet wonderen op de ruit Wink

DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 17 november 2007 02:15 PM
  [ # 11 ]
MaestroNL schreef:

Een beetje handwarm water doet wonderen op de ruit Wink

Dit is wel een beetje risky hoor! Te warm en je loop kans op ruitbreuk, te koud en het bevriest weer op de ruit op het moment dat je instapt… Confused
Dan toch maar liever een doek of folie op de ruit. Dit is beter voor het milieu dan spray en handiger dan een ijskrabber Wink
Je moet alleen nog één vinden die groot genoeg is om de ruit van een Picaso te bedekken huh

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 17 november 2007 02:41 PM
  [ # 12 ]
graddus schreef:

Wat las ik van de week ook alweer in de krant, milieu is vooral belangrijk als een ander er wat aan doet…

krant?  weet je hoeveel bomen ze daarvoor moeten kappen, voor die krant van jouw?  Twisted Evil


Laughing  Laughing  Laughing

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 17 november 2007 08:11 PM
  [ # 13 ]
tilanus schreef:
graddus schreef:

Wat las ik van de week ook alweer in de krant, milieu is vooral belangrijk als een ander er wat aan doet…

krant?  weet je hoeveel bomen ze daarvoor moeten kappen, voor die krant van jouw?  Twisted Evil


Laughing  Laughing  Laughing

bravo   ROFL

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 18 november 2007 07:51 PM
  [ # 14 ]
tilanus schreef:
graddus schreef:

Wat las ik van de week ook alweer in de krant, milieu is vooral belangrijk als een ander er wat aan doet…

krant?  weet je hoeveel bomen ze daarvoor moeten kappen, voor die krant van jouw?  Twisted Evil


Laughing  Laughing  Laughing

Jamaar, hij gebruikt gerecycleerd papier (elke dag een nieuwe ) haha haha haha

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
CITROENIST TOT IN DE KIST
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006

- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gepost: 18 november 2007 08:48 PM
  [ # 15 ]

Re: Koukleumen in de file?

markil schreef:

De laatste dagen had ik al het idee dat de kachel in casu de climate control wat raar werkte. Ik wist niet precies wat; tot vanochtend. De verwarming werkt goed als ik rij. Om precies te zijn boven de 20km. Rij ik langzamer of sta ik stil, verwijnt de warme lucht en wordt er koele/koude lucht naar binnen geblazen. Ook als ik om 28 graden vraag, wordt de lucht warm boven de 20km. Sta ik stil dan wordt de lucht weer koud.
sleep

Bijzonder lastig ook als je snel de voorruit niet alleen wil ontwasemen, maar ook ontdooien.

Mijn vraag is of ik de enige ben met dit verschijnsel of zijn er meer lotgenoten? En voor degene die het echt niet weten, wordt het testen.

Toch nog even melden, in tegenstelling tot wat algemeen verwacht wordt is het beter de voorruit bij mist, ijs etc te ontwasemen met KOUDE lucht en niet met warme lucht. Probeer het maar eens uit. Airco op koudste stand en dan ontdooien/ontwasemen.

citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook