plotselinge slechte koude start, waar beginnen met zoeken.
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 14 november 2007 12:02 AM

Ik heb inmiddels al weer 20dzd. km gereden sinds ik mij xsara td ‘99 break kocht in mei dit jaar. Inmiddels 258500 op de teller.
Nu heeft hij ineens een slechte koude start (loopt even op drie cylinders).
Waar moet ik mee beginnen, meteen met de gloeibougies? En als die niet goed zijn ligt dat dan altijd aan defecte injectoren of slijten ze ook gewoon van ouderdom.
Heeft deze auto (XUD) trouwens ook een koudestart module oid die stuk kan zijn.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 november 2007 12:28 AM
  [ # 1 ]

Welkom Razz

Bij slecht startten zijn de gloeibougies wel de eerste verdachte, deze zijn redelijk makkelijk te vervangen voor de sleutelaar met enige ervaring. Als je ze controleer, kun je uitsluiten of het echt aan de gloeibougies lag. Mochten ze allemaal goed zijn, dan is de klepspeling de 2e verdachte. Om bij de gloeibougies te komen moet e.e.a. aan de bovenkant eraf, het kleppendeksel kan dan ook zo eraf om de speling op te meten.

Er zit een wasthermostaat op die met een kabel de koudstart hevel op de pomp bediend, deze kan bijgesteld worden, maar moet op den duur vervangen worden. Dit kan echter niet het probleem van slecht startten en op 3 poten lopen veroorzaken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 november 2007 05:36 AM
  [ # 2 ]

controleer gloeibougie’s en gloeiinrichting.
controleer klepspeling.

laat je verstuivers testen, en eventueel reviseren,

en last buth not least,, voordat je onderdelen of geld erin gaat stoppen, check de compressie even..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 14 november 2007 10:12 AM
  [ # 3 ]

bedankt voor de info!

begin dus maar even met de gloeispiralen te controleren.
Kan ik daar nog even mee wachten of moet het morgen ik bedoel heeft het slecht starten schadelijke gevolgen, ik heb het deze maand heel vervelend druk.

Is het trouwens ook nodig om de compressie te testen als hij verder geen motorische problemen heeft, hij loopt verder lekker en ook heel pittig.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 november 2007 10:51 AM
  [ # 4 ]

vraag 1
nou het is niet erg gezond voor de lagers ed, maar om nu meteen te gaan zeggen dat het slecht is,,,tja,,
wel repareren, en qua tijd,,, niet te lang ermee wachten,dus kijk waneer je redelijkerwijs tijd kunt maken.

vraag 2
compressie test.
als hij verder goed loopt kun je dat achterwege laten.
het is meer een handvest hoever de motor versleten is, en of het nut heeft hem nog te herstellen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 15 november 2007 06:41 PM
  [ # 5 ]

Ik heb vandaag toch maar ‘even’ de gloeibougies vernieuwd,
wat een gepruts is dat nog zelfs als je de intercooler eraf hebt.
Morgen ochtend kijken hoe hij koud start.

Viel wel op dat alle vier de pluggen erg zwart geblakend waren, is dat normaal bij oude pluggen of betekend het dat mijn verbranding niet optimaal is?
Toen ik de auto net had heb ik het een keer op dit forum gehad over zwarte roetpluimen bij optrekken, die zijn toen bijna helemaal verdwenen sinds ik toen met injectorcleaner in de weer ben geweest.
Alleen na een paar dagen met alleen korte ritjes in de stad heb ik daar last van als ik dan weer voor de eerste keer op de snelweg flink doortrek.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 november 2007 11:07 PM
  [ # 6 ]

Ja dat is een fijn klusje he, zeker bij een TD waar de intercooler bovenop zit Wink

Dat ze zwart zijn is normaal, ze steken in de wervelkamer waar de verbranding begint.

Wil je zeker zijn dat je één of meerdere kapotte gloeibougies te pakken heb, test ze dan effe met een startkabel op de accu, op deze manier, binnen 20sec. moet de gloeibougie vuurrood gloeien.

PS: Een slechte verstuiver kan de levensduur van een gloeibougie verkortten, mijn ervaring is dat ze anders toch wel 100K meegaan.

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 16 november 2007 04:58 PM
  [ # 7 ]

Koude start ging vanmorgen weer prima, dus…probleem lijkt verholpen
bedankt voor alle hulp!

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 november 2007 09:19 PM
  [ # 8 ]

Mooi zo, weer iemand die tevreden over het forum is, wel blijven plakken he Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook