![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_718.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Sinds enkele maanden heeft de XM zo’n fijne “soms wel, soms niet” kuur rond het starten.
De auto slaat prima aan, loopt ook mooi rond, allemaal prima. Tot je opeens ziet dat de climate control unit nog uit staat (soms: weer uitfloept), de richtingaanwijzers niets doen, de ruitenwissers niet en nog wat meer.
Ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken. Duidt dit op de beruchte zekering van de climate control (maar waarom valt er dan meer uit), een slechte accu of accuklem (maar waarom start de auto dan braaf)??? Vooral de huidige vochtige en koudere tijden lijken het erger te maken.
Iemand een suggestie hoe dit aan te pakken? Gisteren was vrouwlief niet echt blij toen de XM dit 2x achtereen flikte
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
in je motorruimte voor je luchtfilter, zit een doosje, daarin zitten de hoofdrelais.
ik denk dat je die eens moet sjekke..
tevens de massa van je accu schoonmaken, de minpool dus, incluus de overige massa verzamelpunten.
als ik me niet vergis, zit er bv 1 zo’n massa verzamelpunt, achter dat zekeringdoosje links voor in je wielscherm..
mvgr wupke
Ik heb ook zo’n soort kuur… maar dan vergezeld van een brandend acculampje, wat feller gaat branden als ik de rem intrap (of iets anders doe wat stroom vraagt). Ook hoor ik dan een klik in de middentunnel. Heel irritant, soms moet ik een paar keer starten voor alles werkt.
als een XM veel electronica storingen geeft, dan loont het zeker de moeite, om zoveel mogenlijk de massa punten te controleren en schoon te maken.
de relais even stuk voor stuk de stekkers schoon maken, n terug zetten met een likje vaseline.
kopervet alleen daar gebruiken, waar het niet in contact kan komen met andere stekker verbindingen of contacten.
dat geeft nm kortsluiting.
in 75 % van die gevallen, ben je van de electrische storingen af.
en zelfs al zijn bv de accupolen visueel schoon, en goed, toch maar even loshalen, en een schuurpapiertje erdoor,en terug zetten met vaseline.
centrale massapunten dito.
de klacht die Harm aangeeft, kan goed van een matig werkend Relais afkomen,en als die weer goede massa kan maken, is de kans vrij groot dat alles weer normaal werkt.
mvgr wupke
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_718.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Erg weinig tijd dit weekend. Vanochtend snelle blik in de zekeringenkast onder de motorkap. F2 (30A van airco/aanjager) eruit gehaald, hmmm toch wel errug donkerbruin tot zwart geworden dat groen en wat aanslag op de pootjes. Zaten netjes reservezekeringen in het dekseltje, dus die maar vast vervangen. Wonder dattie nooit helemaal is doorgeslagen geloof ik.
Eens kijken of madame zich nu iets netter wakker laat schudden, en hopelijk volgend weekend meer tijd om netjes alle relais/zekeringvoetjes en accupolen schoon te maken en in verse Vaseline te zetten.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
XM type-2 is vreemd ding… die schakelt vanalles uit als de dynamo niet voldoende power geeft. Clima gaat uit en daarmee de airco & blower, achterruitverwarming en de electrische middenarmsteun. Maar als ik het goed heb alleen die dingen. Dus wat Harm omschrijft en Rogier lijken me 2 verschillende dingen. En ja, als je dynamo niet bijlaadt, kun je nog prima starten zolang er voldoende prik in je accu zit.
Ik had zelf eens een geval dat de dynamo een zwak moment had, en toen begonnen er allerlei relaitjes te zingen… nooit meer last van gehad, overigens.
Groetjes Erik!
Dat uitvallen van airco en blower herken ik wel. Soms bij afremmen voor bijvoorbeeld een kruising, stopt de airco, blower en gaat de verlichting flauwer branden, motor lijkt af te willen slaan (stappenmotor?) maar pakt meestal weer op. Kan het ook gewoon een accu zijn die aan z’n eindje is?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zou het niet in het contactslot kunnen zitten? Ik heb dat wel eens gehad bij een Xantia. Probeer eens wat te rommelen met je sleutel als hij kuren geeft. Als alles dan weer aan gaat weet je genoeg.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Gisteravond zoiets moois meegemaakt, rij met een gangetje van 80 km/uur, geeft de motor een klein hikje en alle tellers gaan naar 0, alle controle-lampjes beginnen te branden, de meters komen weer op hun oude waardes en alle lampjes gaan weer uit.
ik heb het al eens meegemaakt met de P206, waar de tellerunit opnieuw ging opstarten, maar die heeft multiplex bedrading.
Ik had al een bruin vermoeden dat het ergens in het contact moest zitten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_718.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Sinds het vervangen van de 30A zekering is het enkel nog vochtig en/of koud geweest, maar tot nu toe heeft de XM steeds prima gestart. Ik bedoel: alles bleef het ook doen tijdens inschakeling van de Climate Control. Afkloppen omdat ‘t puur geluk is, of is het zo ff opgelost (en laat ik er bij de eerstvolgende beurt een “zwevende” zekeringhouder insolderen, aangezien ik niet zo’n soldeerheld ben)?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Willem schreef:Gisteravond zoiets moois meegemaakt, rij met een gangetje van 80 km/uur, geeft de motor een klein hikje en alle tellers gaan naar 0, alle controle-lampjes beginnen te branden, de meters komen weer op hun oude waardes en alle lampjes gaan weer uit.
ik heb het al eens meegemaakt met de P206, waar de tellerunit opnieuw ging opstarten, maar die heeft multiplex bedrading.
Ik had al een bruin vermoeden dat het ergens in het contact moest zitten
Ik heb precies hetzelfde gehad een paar weken terug.
Nieuwe massakabel gemaakt en massapunten goed schoongemaakt en het is over.
Kijk eens of het gebeurd als je een zware stroomverbruiker zoals achterruit verwarming of grootlicht aanzet, dan is het absoluut de massa.