1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Let op C8 HDI rijders: mogelijke DB perikelen.
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 16 november 2007 07:13 PM

Crossposten vanuit een ander forum is nou niet echt gebruikelijk, maar deze informatie kan van belang zijn voor C8 rijders:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=12&t=1959&hilit;=

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 november 2007 11:41 AM
  [ # 1 ]

misschien wel goed om weten maar een Ulysse en Phedra hebben toch een ander blok niet?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
rayman11
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 31 januari 2008 12:00 PM
  [ # 2 ]

Toch raar dat ze de termijn voor het vervangen van de distributieriem niet verlagen naar 120.000 km….

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 januari 2008 03:02 PM
  [ # 3 ]

Dat lost het probleem dus niet op - de riem van de TS op het andere forum knapte al bij 117Kkm en dat kwam door een inwendig verroeste D-riem.

Het gaat om het kapje wat de “waterinsijpeling” op de kop moet tegen gaan.

Dit is dus een auto-type gebonden probleem, en alleen van toepassing op een bepaalde serie. Je kunt het niet veralgemeniseren.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 januari 2008 08:36 PM
  [ # 4 ]

Dat is een erg voordelig tarief zeg!

Punt blijft: je moet dit niet veralgemeniseren. De ene auto heeft dit kwaaltje, de andere dat.
Dezelfde motor wil niet zeggen:dezelfde kwalen of dezelfde levensduur van de riem.

Ik heb aangaande de HDI al heel wat horrorstories voorbij zien komen op fora - navraag aan diverse monteurs bij diverse garages wijst steeds uit dat het aan de specifieke configuratie van hnet betreffende type auto te wijten is dat de D-riem voortijdig sneuvelt.

Maar enige veiligheidsmarge aanhouden kan geen kwaad natuurlijk
En een d-riem wordt niet alleen beperkt qua km’s maar ook qua leeftijd. Al lopen daar de door sommigen gehanteerde cijfers nogal uiteen - van ik geloof slechts 4 tot 7 jaar.

Te vroeg vervangen leidt niet tot motorschade, zoveel is waar… Als dan maar wel de diverse rollen worden meegenomen - anders schiet je er nog niet veel mee op.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 februari 2008 12:14 AM
  [ # 5 ]

Je bent waarschijnlijk Citroën garagehouder of monteur in zo’n garage of importeur van Citroën.

Nee, helemaal niets daarvan. Ik ben gewoon zo’n eigenwijs figuur die met een half antwoord of een vaag gerucht geen genoegen neemt en dan aan mensen die het kunnen weten doorvraagt hoe het volgens hen echt zit Very Happy

Dat Citroën er alles aan lijkt te doen om een eventuele goede naam af te breken waar het gaat om betrouwbaarheid is inmiddels wel duidelijk.
Bij andere merken is bij wijze van spreken een afwijkende kleur ventieldopjes al reden voor een grootscheepse terugroepactie!

Neemt niet weg dat het - ondanks vervelende ervaringen - blijkbaar toch geen algemeen beeld is dat d-riemen zwaar voortijdig (km/leeftijd) knappen.
Die in mijn Evasion 2.0 HDI heeft de 160.000 km’s wel volgemaakt. De toen gemonteerde spanrol lag er binnen een paar duizend km uit - dat dan weer wel Confused

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rayman11
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 01 februari 2008 12:43 PM
  [ # 6 ]

Mijn c8 2.2 hdi uit 2004 heeft ook pas bij 161.000 km een nieuwe riem db riem gekregen. Ik begrijp dus uit het verhaal dat het hier gaat over en serie c8 uit 2005 die dit probleem hebben….

Profiel  
 
rayman11
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 01 februari 2008 10:27 PM
  [ # 7 ]

Nee hij staat gewoon buiten, ga morgen wel een onder de kap op zoek naar dat lekbakje…. Ik denk dat ik in het vervolg maar 120.000 km aanhoud voor de riem….Voor de zekerheid!

Profiel  
 
Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 01 februari 2008 11:34 PM
  [ # 8 ]
Peter1 schreef:

HDi motoren - heerlijk stil (alhoewel tegenwoordig op dat gebied echt overklast door de laatste generaties dCi van Renault - collega’s hebben er zulke dus ik maak het zelf mee) - maar op lange termijn helaas niet mechanisch betrouwbaar genoeg.

Je maakt de spoeling voor jezelf wel heel erg dun: de dCi is inderdaad erg stil maar in veel ernstiger mate onbetrouwbaar dan de HDi: kapotte turbo’s en gebroken distribtieriemen zijn bij de dCi bijna algemene verschijnselen…

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 februari 2008 04:10 AM
  [ # 9 ]

Een model wat al langer op de markt is scoort soms erg slecht qua veiligheid en milieu-eisen. Of de Mits kwaliteitsproblemen heeft weet ik niet maar ik zou er zeker goed naar zoeken - de fabriek lijdt al zo lang verlies.

Overigens zijn er op dat franse forum voor zover ik heb gezien allemaal 2003 HDI’s met gebroken riem. Je bent de uitzondering met een 2005-er.

Wat ik zelf wel een belangrijk punt vond bij de MPV-keuze is de schuif- of klapdeuren. De VAG-stal waar ik mijn zoektocht begon heeft klapdeuren; die viel eigenlijk al snel af. De verhalen over onbetrouwbaarheid deden de rest, en qua veiligheid zijn het ook geen uitblinkers. Kwam ik uit bij PSA wat met de Evasion/806/etc een goede reputatie heeft.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 februari 2008 10:47 AM
  [ # 10 ]

Een 806/Evasion scoort best wel aardig hoor. Als je in dit segment autoos rijdt moet je niet denken dat er 5 sterren te scoren zijn; daarvoor zijn er altijd wel weer teveel handige opbergvakjes waar je bij een crash met je oorlel aan kunt blijven hangen, de hypotetische kans dat je je gordel niet om hebt omdat er geen verklikkerlampje in zit of dat soort kolder.

Een auto in dit segment die niet ge-NCAP’t is is sowie verdacht omdat je dan het risico loopt dat deze, net als de Afchrijselijker Voyager, in het bedrijfswagen-segment valt waar in sommige landen helemaal geen veiligheidseisen zijn. Het ding kwam ook niet echt ver in de tests.
Alleen het erin schroeven van airbags op zich geeft nog geen veiligheidsverhogend effect. De constructie van de auto is veel belangrijker.

Die is bij de PSA-stal wel ok, alleen zijn er wat details zoals bijv. de OBD-stekker die wat lullig scherp is, of de dakconsole met klokje die ze te hard vinden. En de heupgordel, dat vinden ze ook een minpunt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 14 februari 2008 11:27 PM
  [ # 11 ]

Ik las ergens dat de 806 in de buurt van de 4 sterren had kunnen zitten maar vnl strandde op de dakconsole, voetenruimte (OBD-stekker) , heupgordel en gordel-indicatie. Zijairbags achter schelen ook.

Vergelijk het voor de grap eens met een Voyager- dan voel je je ineens alsof je in een tank rijdt…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 15 februari 2008 01:45 PM
  [ # 12 ]
Peter1 schreef:

Maar dit wordt wel off-topic - ik ruil mijn C8 komende zomer in (zal dan zowat 150.000km gedaan hebben) en zit momenteel naar een Ford Galaxy 1.8 TDCi 125pk te kijken, zowel qua prijs als wat ik er qua betrouwbaarheid over vind op diverse fora.
Heeft dezelfde bandenmaat als de C8, dus kan ik mijn winterbanden gewoon behouden.

Er zit een gecombineerde Ford/Peugeot garage vlak bij huis, die vorige keer (zomer 2005) al een mooie inruilprijs wilden geven voor mijn eerste C8, echter toen was de nieuwe Galaxy nét uit en durfde ik dat zéker niet aan, gezien mijn ervaringen met mijn eerste C8 (kinderziektes pas nieuw model).

Galaxy in de Trend uitvoering amper duurder dan de basisuitvoering Ambiente terwijl er op de Trend dan toch veel extra zit, aan de Ghia heb ik geen behoefte.
Inderdaad is het wel verstandiger om de Galaxy te bekijken, recenter dan de Grandis.
Mijn huidige C8 zal het laatste PSA produkt zijn waarmee ik gereden heb.
Zal dit forum niet leuk vinden, dus stop ik mijn bijdragen nu ook maar.

Waarom bijdrage stoppen ?
Ik hoop dat je met de Galaxy tevreden zult zijn dan.
Elk merk heeft zo zijn voor en nadelen + kwaliteiten of gebreken.
Van de Ford Galaxy ken ik nochtans twee gevallen van een defecte inspuitpomp tussen 130.000 en 160.000 km ( was wel de 2.0 TDci 130 pk ).
Hiermee bedoel ik dat het eender is welk merk of type wagen je hebt of koopt, men moet altijd afwachten hoe het voertuig zich gedraagt.
Mijn buurman heeft enkele jaren geleden zijn, toen nieuw model, Mercedes C ( cdi ) na twee jaar weggedaan van miserie.
Deze stond meer bij de dealer dan dat hij er mee gereden heeft.
In elk geval wens ik je veel succes met je keuze van een nieuwe wagen en het rijden ermee, ongeacht welk merk/ model het is.

Greetz
BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 15 februari 2008 05:10 PM
  [ # 13 ]
Peter1 schreef:

met de 2.0 TDi van VW

Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 15 februari 2008 05:49 PM
  [ # 14 ]
Peter1 schreef:
abxsport schreef:
Peter1 schreef:

met de 2.0 TDi van VW

Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

Ja lach maar Wink . Het is inderdaad niet de stilste, die motor, maar mijn broer rijdt met zo’n Mits (lease) en is er tot nu toe zeer tevreden over. Denk dat hij er in heel korte tijd nu ong. 60.000km mee bij elkaar heeft gereden. Hij houdt mij op de hoogte van evt. problemen.

Ik heb er een keer zelf in gereden, moest wel wennen aan het motorgeluid, maar pit had-ie wel vergeleken bij mijn 2.0 HDi van 109pk. En een stuk zuiniger is-ie dan ook nog eens.

Je vergelijkt een motor die in de jaren 90 ontwikkeld is met een motor die in deze eeuw ontwikkeld is.. Goeie vergelijking Wink

TDI is ook een commonrail als het goed is. Maar 60000 is nog geen 120000 km.

Je hebt gewoon pech gehad met je C8, maar dit gebeurt ook bij andere merken. Elk merk heeft zn problemen en die beginnen meestal boven de 100000 km.

TDI motoren zijn ook berucht vanwege distributieriemen die van tijd af raken… Om maar te zwijgen van de turbo’s en luchtmassameters…

Je bent duidelijk ontevreden over PSA motoren, dus ik zou zeggen ga wat anders rijden misschien wordt je daar blij van.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 februari 2008 06:01 PM
  [ # 15 ]

Overigens is voor een TDI de vervangingstermijn van de ‘getande riem’ ook veel eerder, ik geloof bij 90 of 100K al.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook