Hallo,
Mij saxotje 150 000 km Start erg slecht met dit koude weer. Ik moet steeds drie a 4 keer proberen voor de motor opslaat, ik krijg dan ook heel veel rookontwikkeling uit men uitlaat :s . Vorige winter had ik soortgelijk probleem, toen heeft de garagist men startbougies uiteindelijk allemaal vervangen waarna het probleem opgelost was. Ik heb hem vorige week binnengebracht terug. De garagist heeft een kabel vervangen die de mazout zou toevoeren naar de motor (?), deze zou voledig uitgehard zijn geweest volgens hem. Nu wilde ik vanmorgen terug starten na een koude nacht ne jawel… weeral start ie slecht
Kan het liggen aan men manier van starten? Ik betrap mezelf er wel op dat ik veel gas geef bij het starten, zijn er nog andere trucs of is dat allemaal priet praat en zou dit bakje sowieso perfect moeten starten met dit weertype?
ps, Ik verwarm steeds 1 maal voor tot het lichtje uitgaat (vind het vreemd dat het lampje zo snel uitgaat, dus zo snel voorverwarm is en toch start het beestje niet…
Help?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Re: Saxo 1.5 Diesel (bic versie) Start slecht
djaxx schreef:Hallo,
Mij saxotje 150 000 km Start erg slecht met dit koude weer. Ik moet steeds drie a 4 keer proberen voor de motor opslaat, ik krijg dan ook heel veel rookontwikkeling uit men uitlaat :s . Vorige winter had ik soortgelijk probleem, toen heeft de garagist men startbougies uiteindelijk allemaal vervangen waarna het probleem opgelost was. Ik heb hem vorige week binnengebracht terug. De garagist heeft een kabel vervangen die de mazout zou toevoeren naar de motor (?), deze zou voledig uitgehard zijn geweest volgens hem. Nu wilde ik vanmorgen terug starten na een koude nacht ne jawel… weeral start ie slecht
Kan het liggen aan men manier van starten? Ik betrap mezelf er wel op dat ik veel gas geef bij het starten, zijn er nog andere trucs of is dat allemaal priet praat en zou dit bakje sowieso perfect moeten starten met dit weertype?
ps, Ik verwarm steeds 1 maal voor tot het lichtje uitgaat (vind het vreemd dat het lampje zo snel uitgaat, dus zo snel voorverwarm is en toch start het beestje niet…
Help?
Als het lampje snel uitgaat dan gloeit hij vermoedelijk te weinig.
Probeer eens 2x te gloeien. Alstie dan beter aanslaat moet je het toch in het gloeisysteem zoeken. Misschien defect gloeirelais of sensor die de tempratuur doorgeeft b.v.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Re: Saxo 1.5 Diesel (bic versie) Start slecht
michel-16v schreef:Als het lampje snel uitgaat dan gloeit hij vermoedelijk te weinig.
Probeer eens 2x te gloeien. Alstie dan beter aanslaat moet je het toch in het gloeisysteem zoeken. Misschien defect gloeirelais of sensor die de tempratuur doorgeeft b.v.
Nee hoor, als het lampje uitgaat, gaat het gloeien nog c.a. 30 seconden door (nagloeitijd), ook als de motor loopt.
Waarschijnlijk zijn er 1 of 2 gloeibougies kapot of slecht, nu het wat kouder word merk je dit goed.
Bij de 1.5D kom je er vrij goed bij, je kan het testen door bij een koude motor, het contact aan te zetten, laten gloeien, c.a. 30 seconden. Voel daarna voorzichtig aan het topje van de gloeibougie, daar waar het kleine moertje de stroomdraad vastklemt. Meestal voelen ze lauw/warm aan, een gloeibougie die ijskoud blijft is stuk.
Je kan ook meerdere keren goed voorgloeien en wacht c.a. 15 seconden met het uitzetten van het contact als het lampje uitgaat, herhaal dit een keer of 4. Start de auto hierna wel goed of met enige sputters in één keer, dan zijn de gloeibougies absoluut de boosdoeners.
Re: Saxo 1.5 Diesel (bic versie) Start slecht
ZX1.4i schreef:michel-16v schreef:Als het lampje snel uitgaat dan gloeit hij vermoedelijk te weinig.
Probeer eens 2x te gloeien. Alstie dan beter aanslaat moet je het toch in het gloeisysteem zoeken. Misschien defect gloeirelais of sensor die de tempratuur doorgeeft b.v.Nee hoor, als het lampje uitgaat, gaat het gloeien nog c.a. 30 seconden door (nagloeitijd), ook als de motor loopt.
Waarschijnlijk zijn er 1 of 2 gloeibougies kapot of slecht, nu het wat kouder word merk je dit goed.
Bij de 1.5D kom je er vrij goed bij, je kan het testen door bij een koude motor, het contact aan te zetten, laten gloeien, c.a. 30 seconden. Voel daarna voorzichtig aan het topje van de gloeibougie, daar waar het kleine moertje de stroomdraad vastklemt. Meestal voelen ze lauw/warm aan, een gloeibougie die ijskoud blijft is stuk.Je kan ook meerdere keren goed voorgloeien en wacht c.a. 15 seconden met het uitzetten van het contact als het lampje uitgaat, herhaal dit een keer of 4. Start de auto hierna wel goed of met enige sputters in één keer, dan zijn de gloeibougies absoluut de boosdoeners.
Bedankt alvast voor de snelle reply’s.
Ik ga dit morgenvroeg testen. mag ik eens vragen wat die gloeibougies normaal kosten?
Morgen zal ik verslag uitbrengen
Is het mogelijk dat deze na 1 jaar reeds stuk zijn want men garagist ZEI dat ie ze allemaal vernieuwd had vorig jaar.
Hier in NL kostten ze c.a. €15/stuk, ik heb er net 4 nieuwe in mijn auto gestoken.
Ik had ze eerst van het merk Beru (bij de dealer), en nu van Bosch (automaterialenwinkel), de Bosch zijn echt veel beter.
Ik heb met een setje 2,5 jaar en 100.000km gedaan.
Binnen een jaar kapot gaan is wel snel, maar dat ligt er ook aan hoe de auto gebruikt word, bij veel korte stukjes zullen ze eerder stuk gaan.
Het gaat echt wel om 1 week niet rijden , week daarna 5 * 34 km.
Ik ga morgenvroeg eens proberen te starten op de manier hierboven beschreven.
Thx alvast!
Succes, ben benieuwd
Hey, ik heb je voorstel geprobeert maar het werkte niet. Hij startte even slecht
Ik heb hem nu terug binnengedaan bij de garagist, woensdag weet ik HOPELIJK meer!
Heb je ook even aan de gloeibougies gevoeld ?
Als er meer dan 2 stuk zijn, dan word het bijna onmogelijk om de motor gestart te krijgen.
Lijkt me op zich bijna onmogelijk, zeker als ze er zo kort in zitten.
In dit geval zou het best wel eens aan iets anders kunnen liggen, gloeirelais of de stroomdraad.
Ik ben benieuwd wat de garage vind.
Re: Saxo 1.5 Diesel (bic versie) Start slecht
djaxx schreef:Hallo,
Mij saxotje 150 000 km Start erg slecht met dit koude weer. Ik moet steeds drie a 4 keer proberen voor de motor opslaat, ik krijg dan ook heel veel rookontwikkeling uit men uitlaat :s . Vorige winter had ik soortgelijk probleem, toen heeft de garagist men startbougies uiteindelijk allemaal vervangen waarna het probleem opgelost was. Ik heb hem vorige week binnengebracht terug. De garagist heeft een kabel vervangen die de mazout zou toevoeren naar de motor (?), deze zou voledig uitgehard zijn geweest volgens hem. Nu wilde ik vanmorgen terug starten na een koude nacht ne jawel… weeral start ie slecht
Kan het liggen aan men manier van starten? Ik betrap mezelf er wel op dat ik veel gas geef bij het starten, zijn er nog andere trucs of is dat allemaal priet praat en zou dit bakje sowieso perfect moeten starten met dit weertype?
ps, Ik verwarm steeds 1 maal voor tot het lichtje uitgaat (vind het vreemd dat het lampje zo snel uitgaat, dus zo snel voorverwarm is en toch start het beestje niet…
Help?
ben je wel zeker dat ze nieuw waren, die gloeibougies?
Hallo,
mijn wagen staat nog steeds bij de garagist, hj heeft me weten te zeggen dat het de injectoren zijn waarvan er twee zijn die stuk zijn. + dat de kleppen bijgeregeld moeten worden. Hij heeft me aangeraden om de injectoren ineens alle 4 te vervangen.
Hij zei me dat het wel wat zou kosten maar dat hij ze ergens van een goedkoper merk ging proberen te vinden en dat hij ze dan mss kon hebben voor +- 50€/stuk…
Wat denken jullie?
djaxx schreef:Hallo,
mijn wagen staat nog steeds bij de garagist, hj heeft me weten te zeggen dat het de injectoren zijn waarvan er twee zijn die stuk zijn. + dat de kleppen bijgeregeld moeten worden. Hij heeft me aangeraden om de injectoren ineens alle 4 te vervangen.
Hij zei me dat het wel wat zou kosten maar dat hij ze ergens van een goedkoper merk ging proberen te vinden en dat hij ze dan mss kon hebben voor +- 50€/stuk…
Wat denken jullie?
50euro stuk is niet veel, maar ik vind het echt wel raar wat jouw allemaal overkomt? ik werk in een garage die hoofdzakelijk citroen doet, nou hebben wij zeker 100 saxo`s bij ons waarvan de helft diesel is, en ik heb nog nooit moeten injectors steken, of kleppen regelen, het kan natuurlijk altijd, maar het komt zo goed als nooit voor? tenzij je heeeeeel slechte diesel hebt getankt, van die spotgoedkope, of een eigen tank thuis, met veel condenswater in?
Hey,
nee helemaal niet… gewoon aan de pomp. de garagist heeft me vandaag laten weten dat hij het zal herstellen in garantie (ook al is die officieel reeds een half jaar voorbij.)
Ik hou jullie op de hoogte!
Kleppenstellen kan ik nog in komen, maar kapotte verstuivers
ZX1.4i schreef:Kleppenstellen kan ik nog in komen, maar kapotte verstuivers
Hey, heb hem sinds vandaag terug, hij heeft me verteld dat de kleppen zijn bijgeregeld. Hij heeft idd niets vervangen.
Benieuwd of hij morgen nu wel lekker zal starten. De koude nachten zijn in elk geval welkom om uit te proberen. Ik hou jullie op de hoogte!
Net getest en nu werkt ie prima!
Ook het schokken is volledig weg.
Bedankt iedereen voor de hulp!