Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Guerilla schreef:hoewel het topic stil ligt ben ik de afgelopen weken als een gek aan het rondlurken hier op het forum en elders, zoals dat zo mooi heet. Begin al enig gevoel te krijgen voor de diverse types, modellen, opties, etc etc. Ook benzine vs diesel en break vs non break en geblazen vs ongeblazen discussies.
Ben er wel uit dat het toch echt een BX wordt, maar heb verder geen haast.
In het meest ideale geval zou ik nu denk ik kiezen voor een (als die combinatie al bestaat) TZI non break 19 diesel (turbo of niet weet ik nog niet) in de kleur zwart, vert cali, romantic blue of olympic bleu met gele lampen voor een euro of 500. Zo, waar kan ik aftikken?
hoewel er laatst wel een zwarte TZI met die beschrijving langskwam.
Maar ook de sport uitvoeringen spreken me aan. Eigenlijk nog veel meer bredere opties dan hierboven dus komt vast helemaal goed
onderwijl blijf ik lekker verder lezen.
Een TZi met een diesel is een TZD
TZi, de “i” staat dus voor injectie
Bij de TZD staat de “D” uiteraard voor diesel
Verder zijn de TZi en TZD volgens mij precies hetzelfde
Succes met zoeken, de diesels hebben vaak veel km’s gelopen.
hehe ok, maar goed het kan ook een benzine worden. Licht een beetje aan mijn volgende baan. Ben nu vanuit een drukke consultancybaan aan het solliciteren naar een volgende carrierestap. Momenteel zou ik met een auto 13.000km per jaar draaien voor werkverkeer en dan komen daar nog prive kilometers bij. Dat zou naar diesel neigen toch? Echter mijn volgende baan zou zomaar dichtbij kunnen zijn.
Verder heb ik laatst die turbo/geenturbo discussie gevolgd. Ik zou er slim aan doen ongeblazen te rijden omdat ik nog geen ervaren sleutelaar ben als ik het zo inschat. Aan de andere kant… wel lekker een turbo!
Een break is ook nog een optie. Is maar 24cm langer als ik CarBase bekijk en ook amper zwaarder. Daarentegen kan ik dan wel makkelijk mijn race of mtb fiets erin gooien.
Wat betreft de modellen sprak die TZI of TZD me aan omdat ze lekker compleet en anno 2007 betaalbaar zijn. Maar als ik dan een Olympic Bleu RE langs zie komen ziet het er ook zeer gelikt uit. Dus totaal geen harde eis.
En qua kleuren… tja eigenlijk onbelangrijk maar zwart, vert cali, die bluetjes, metallic groen/blauw liggen me lekker. Heb minder met die rode en witte varianten.
ach ja we blijven inlezen
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
In de berline passen ook 3 racefietsen
En als je ooit nog ergens een vert cali vind moet je hem meteen meenemen, die zijn behoorlijk zeldzaam.
13000 neigt inderdaad naar diesel (alhoewel ik 20000 rij en nog steeds gewoon benzine doe… ) alhoewel LPG dan ook een optie is, zonder daar een uitgebreide discussie over uit te willen lokken. Omslagpunt berekenen benzine <> diesel .
wereldlink!
besef trouwens wel dat ik met de aanschaf van een BX mijn erfenis & bruidschat ten gronde richt. Mijn schoonvader en zwager zijn beiden actief in de automotive en pro duits, tegen frans (met bx op nr 1)
de dag dat ik de auto daar voor de deur zet en territorium afbaken met een groen plasje… rrrrrr
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sorry, maar volgens mij klopt die berekening niet helemaal…
Zelf rekenen, dan weet je het zeker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Guerilla schreef:Momenteel zou ik met een auto 13.000km per jaar draaien voor werkverkeer en dan komen daar nog prive kilometers bij. Dat zou naar diesel neigen toch?
Verder heb ik laatst die turbo/geenturbo discussie gevolgd. Ik zou er slim aan doen ongeblazen te rijden omdat ik nog geen ervaren sleutelaar ben als ik het zo inschat. Aan de andere kant… wel lekker een turbo!
Met dat kilometrage zou ik wel diesel gaan rijden. Het ligt al rond of boven het omslagpunt en als je dan een keer een lange rit moet maken dan kost het je bijna niets aan diesel.
Overigens valt de turbo me alles mee. Ik rij er nu zo´n 25.000 km in en ik heb nog niet één turbo-gerelateerde storing gehad. Maarjah, de niet geblazen diesel is natuurlijk betrouwbaarder omdat er simpelweg minder poespas aan hangt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Een tzi is wel geleverd in blue olympe, of is dit net weer een andere kleur? XBXG?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Was dit niet blue magnetique? Er stond laatst ook een TZD turbo break te koop in die kleur
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik vind het in ieder geval alletwee mooi!
we zijn weer wat verder en ook weer wat ervaringen verder.
1. rijbewijs in de check (2 weken terug gehaald, afgelopen weekend net lang weekend parijs gedaan met de auto (clio 1.4i phase 4). Mooi dat rijden zeg. Had ik 10 jaar eerder moeten doen!
2. nieuwe baan en ben niet afhankelijk van de auto. Dat kan in dit geval zeer gunstig uitpakken, want dat betekent dat het minder erg is als hij een keer stil staat
3. budget nog steeds niet verhoogd. Max een euro of 1000 en dan is het wel gebeurt
4. eisen niet mega hoog qua staat van de auto.
5. heb totaal geen haast dus ik loer vooral lekker veel rond. Weinig concreets dus op korte termijn gok ik.
Ik heb even zitten rekenen met een gemiddelde bx. Berekening is echt snel gegaan en kort door de bocht dus kan er naast zitten:
bij heel lomp rekenen kom ik voor een bx op zo’n 13 cent per km qua benzine gemiddeld (hangt af van o.a. type en gedrag uiteraard). Tel daar bij op een euro of 35 per maand aan verz en omgerekend een euro of 26 aan belast zit je op 60 euro per maand vast + aanschaf (400-1000 euro) + 0,13 per km. Ik gebruik hem gok ik niet dagelijks voor woon-werk maar wel af en toe (dan krijg ik 19 cent per km overigens). Maar prive zeg zo’n 750km per maand (geen wilde plannen) is 100 euro benzine. Dan die 60 euro vaste lasten is 160 euro. Enige afschrijving erbij en je komt op zeg 170 euro per maand om een bx te hebben. Best een dure hobby dat auto rijden zeg
Afschrijving is dan wel zeer gering, ik ga er dan ook nog voor het gemak (as if…) vanuit dat er geen onderhoud aan zit. Au
Klopt dit een beetje?
XM, Xantia, CX worden ineens ook een stuk minder aantrekkelijk aangezien die flink meer kilo’s doen.
Kom dus wederom uit bij de BX en dat lijkt me trouwens geen straf.
Zag op Marktplaats een zwarte GTI 16V. Optisch niet heel mooi meer maar wel lekker pittig leek me. En dat voor een euro of 1000. Is zoiets wat of kun je dan beter een nette 1.9 TZI oid kijken?
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
als ik het zo even ruw inschat, zit je qua kilometers op het omslagpunt om een BX diesel te gaan rijden (een diesel zit rond de 60 euro aan belasting)...
Een beetje BX diesel met een rustige berijder doet al gauw 1 op 17!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Met de huidige dieselprijzen ligt het omslagpunt wel ff iets hoger dan 9000km.
Aangezien je de auto toch niet nodig hebt voor woon/werk, zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een leuke oldtimer. Dan begint het ‘leuke’ rijden pas echt en als je ergens even een basissleutelcursus doet, dan vallen de onderhoudskosten door de bank genomen ook wel mee.
Animal triste post coitum
kickerdekick
en weer wat veranderingen.
Afgelopen maanden druk geweest met werk. Zowel auto (clio uit 2006) van mijn vriendin als van de zaak (206je) gebruikt of het openbaar vervoer. In alle gevallen was er nog geen noodzaak voor een eigen auto. Dus vooral lekker rondkijken op internet wat er voor moois is. Zelfs nog een Audi Coupe 2.3E V5 uit begin jaren 90 overwogen, maar te zwaar en te onpraktisch bevonden. Weer snel naar het franstalige autogedeelte
Er zijn echter veranderingen. Ten eerste word ik vader (ook mooi) en ik ga verhuizen naar Zeist waardoor ik ineens wel per se een auto moet hebben voor mijn werk (OV is niet meer handig dan).
Dit heeft als gevolg dat de keuze tussen BX en Xantia ineens een andere balans krijgt voor mij. Ik wilde per se een BX omdat ik die mooi vind, meer karakter vind hebben qua looks en een zeer gunstige money for value. Echter de Xantia vind ik ook mooi, is moderner, hopelijk betrouwbaarder (ik bedoel: nóg betrouwbaarder) en net wat praktischer etc.
Het is een beetje lood om oud ijzer (ok, ook die opmerking is link) maar denk dat ik toch maar voor een Xantia ga.
Welke dan?
Liefst een 2.0i (of 1. 16V SX of VX (of hoe die hippe types heten) benzine in zwart of eventueel groen of blauw. geen break.
Ik vind het oudere type nog mooier dan het nieuwe. Zeker qua neus met die chevrons nog op de kap of op de grille ipv helemaal verweven in de grille. Verder heb ik er weinig kaas van gegeten welke versie nou welke voordelen heeft. En welke types hebben die sport stand op de activa? Hebben ze uberhaupt allemaal activa of alleen de nieuwere types?
(zal me inlezen).
Nu nog een mooie vinden. Er komen geregeld zwarte Xantia’s voorbij op MP, maar als leek zie ik echt het vershil niet tussen die bakken. Voor 750-1500 euro moet je toch wel wat kunnen vinden? Of tref je dan zeker een 3 ton gelopen rotte bollen exemplaar aan? Zal de checklist ook maar opsnorren. Als er nou een medeforummer was met zo’n bak of een bekende xantia op MP stond.
links naar inspirerende plaatjes:
?v=0
?v=0
?v=0
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik heb mijn zwarte 1.8i 16V SX gekocht voor net onder de duizend euro. Ik heb wat lichte malheur gehad met een doormidden gebroken katalysator en een stukke lambdasonde (en een SUV die de achterdeur is binnen komen rijden), maar verder rijdt de auto heerlijk en heb ik er zonder problemen sinds april 8500 km op de teller gezet. Mijnes, uit 1997, heeft geen Activa/sportstand en dat soort dingen.
nah kijk, precies zo iets. En die kat en lambda-sonde waren gelijk takkeduur of viel het mee
verder een beetje tevreden met WA en belasting?
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris