Ik ben sinds een paar dagen in het gelukkige bezit van een C4 Grand Picasso, met Navidrive RT4. Dat is de versie met vaste schijf en de ‘jukebox’ mogelijkheid.
Maar de wagen is uitgeleverd met (denk ik…) een Navidrive handleiding voor RT3 (die spreekt over CD’s met navigatiesoftware, en waar ook het woord jukebox niet in voorkomt). Volgens de dealer (Hasselt) is er geen andere handleiding beschikbaar en is dit wat zij van de importeur gekregen hebben.
Ik heb al heel wat rondgesnuffeld hier en op peugeot sites (ook franse…) maar ben nog nergens een goede handleiding tegen gekomen. De enige RT4 handleiding lijkt een C6 handleiding te zijn. Probleem daarbij is dat alle handels, stuurbedieningen en ook de layout van de radio-unit geheel anders is.
Iemand een goed idee waar ik een juiste handleiding kan krijgen?
Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
Wat natuurlijk ook kan is mij antwoord verschaffen op de volgende vragen:
- Als ik via spraakbediening de Navigatie inschakel (door het roepen van de idiote kreet ‘brengen naar’, zou ik een keuze moeten krijgen uit de ‘index’... Op dat moment krijg ik de boodschap ‘Index is leeg’. Terwijl als ik de bestemming gewoon via de menu-keuzes ingeef, mijn drie bestemmingen wel degelijk in de Index blijken te staan. Que?
- Wellicht gerelateerd: hoe voeg ik mijn eigen termen toe aan de database met Spraakherkenning? Ik vind nergens in de menu’s de mogelijkheid om zelf woorden aan te leren?
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Totaal aantal Berichten: 126
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Citroën Nederland heeft wel handleidingen voor de C4 Picasso RT4 versie.
Zelf in tweede instantie ontvangen, eerst dus nog de oude.
Op de site van Citroën NL staat onder documentatie van de C4 Picasso ook een bruikbare handleiding (C6 stuur versie).
Om aan een record in het register (index) een gespreken tekst toe te voegen ga naar: beheer kaarten vd Index,
Kaart raadplegen of wijzigen
klik op wit vlak met zwarte stip
na piep ‘tekst’ spreken en na opdracht opnieuw uitspreken.
Vervolgens werkt brengen naar ‘tekst’ wel zo als het hoort.
Termen aanleren is niet mogelijk, alleen namen bij kaarten in je Index.
Op de site van http://public.infotec.peugeot.com/iueweb/ staan ook handleidingen (bij 307, 407 coupe) zijn alleen maar te printen en niet te downloaden en ook een leerprogamma.
De spraak commando lijst van Citroën is nog steeds niet correct maar ik heb een correcte gemaakt aan de hand van de teksten in de RT4.
Als je deze wil hebben stuur dan even een berichtje naar mijn PB.
Groet, Bert
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Thnx Bert,
Ga het morgen direct uitproberen.
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
@ Casey
Volgens mij lijkt jouw naam wel erg op de mijne.
Groeten van de enige echte…....
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Soms valt het voor dat mensen de zelfde of ongeveer dezelfde naam hebben . Het is natuurlijk niet leuk, maar er staan maar 2 letters (CA)op de zelfde plaats he
Ik haak maar even in op dit draadje.
Kan het RT4 systeem een copie maken van een normale CD of moet je eerst de nummers als MP 3 op een Cd branden alvorens ze naar de harde schijf van de RT4 gezet kunnen worden?
Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
Ja, de RT4 ript normale CD’s naar MP3 op de harde schijf.
Je kan ook de bitrate opgeven, losse tracks kopiëren, bijna net zoals op een PC.
Je moet dit natuurlijk wel tijdens het rijden doen omdat een CD rippen natuurlijk even wat tijd vergt en anders de Navidrive op Ecomodus over gaat.
Maar alles staat redelijk duidelijk in de handleiding.
Met groet, Bert
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
@Caysee
Volgens mij lijkt jouw naam wel erg op de mijne.
Groeten van de enige echte…....
Tja, ik was al verbaasd dat mijn voorkeur bij registratie nog vrij bleek. Is meestal (vooral op internationale fora) niet het geval. En wie nu de echte is…
Maar groeten terug dus!
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
Inmiddels mijn RT3ev C4Picasso handleiding gescand naar PDF.
Voor de liefhebber even een berichtje in mijn postbusje.
Is wel een groot bestand geworden, 55mb. Hou daar dus rekening mee met je e-mail account, bijvoorkeur dus gmail enz.
Bert

Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Op het internet zijn verschillende sites die tijdelijk grote bestanden voor je kunnen opslaan, waarna ze door de ontvanger weer op zijn PC kunnen worden binnen gehaald. Voorbeelden hiervan zijn http://www.yousendit.com of http://www.dropsend.com
@bert-w:
Pfoe, dat was toch even zoeken… Ik werd de verkeerde kant op gestuurd door de idiote benamingen in het RT systeem. Die gebruiken het begrip ‘kaart’ zowel voor de “landkaart” als voor de “adreskaart”. En ik heb me dus afgevraagd waarom ik die functie “kaart raadplegen’ maar niet kon vinden.
Heb gisteren mijn duo-sim voor de telefoon gekregen en derhalve nu pas gevonden dat het beheer van wat jij ‘kaart’ noemt onderdeel uitmaakt van de telefoonfuncties: het beheer van het adresboek.
En toen viel langzamerhand het kwartje: je maakt eerst een ‘kaart’ aan in het adresboek (of je hebt er al een omdat je een naam / telefoonnummer ingevoerd hebt). Vervolgens voeg je er adresgegevens aan toe. En dan scroll je naar het vakje met het puntje en kun je een ‘voicetag’ opnemen.
Maar goed: we zijn er uitgekomen en het werkt. Kan ik tenminste iedere dag ff snel roepen dat ik naar huis geleid wil worden
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
Even voor de duidelijkheid:
IK ben de enige echte, alleen heet ik anders!
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

- C3 e-HDI
- C3 Aircross
Casey schreef:@bert-w:
Pfoe, dat was toch even zoeken… Ik werd de verkeerde kant op gestuurd door de idiote benamingen in het RT systeem. Die gebruiken het begrip ‘kaart’ zowel voor de “landkaart” als voor de “adreskaart”. En ik heb me dus afgevraagd waarom ik die functie “kaart raadplegen’ maar niet kon vinden.
Heb gisteren mijn duo-sim voor de telefoon gekregen en derhalve nu pas gevonden dat het beheer van wat jij ‘kaart’ noemt onderdeel uitmaakt van de telefoonfuncties: het beheer van het adresboek.
En toen viel langzamerhand het kwartje: je maakt eerst een ‘kaart’ aan in het adresboek (of je hebt er al een omdat je een naam / telefoonnummer ingevoerd hebt). Vervolgens voeg je er adresgegevens aan toe. En dan scroll je naar het vakje met het puntje en kun je een ‘voicetag’ opnemen.Maar goed: we zijn er uitgekomen en het werkt. Kan ik tenminste iedere dag ff snel roepen dat ik naar huis geleid wil worden
Fijn dat het kwartje gevallen is (hebben ze die in België nog? ooit gehad?).
Maar inderdaad als je personen invoerd in het register dan kom je ook pas in het deel dat spraakcommando’s kan toevoegen.
Overigens de lijst van te gebruiken commando’s in de laatste handleiding niet helemaal correct. Er wordt 2x CD wisselaar vermeld terwijl die er meestal niet meer inzit. Commando moet zijn ‘CD Speler’
Ook is de commando ‘register’ de meer logische ‘telefoonboek’ geworden
Ook staan er geen commando’s in voor SMS terwijl die er wel zijn ‘SMS’ ‘Lezen’ en ‘Weergeven’
De coommando in boekje ‘Airconditioning’ kan je echt niet gebruiken in GC4P daar er geen airco zit in het centrale display deel. Enz.
Een goede lijst is bij mij te verkrijgen.
Oude post maar weer eens boven gehaald.
Nu ik inmiddels 3 maanden met de wagen rij blijven er een aantal vraagjes over waar ik graag jullie ervaringen over hoor. Het gaat dan met name over het gebruiken van de ‘jukebox’ functie.
Ik heb een groot aantal CD’s op de vaste schijf gezet. Zowel met populaire muziek, easy listening, en een aantal klassieke CD’s. Bij het overspelen naar de vaste schijf zijn dit allemaal ‘albums’ geworden, die in één lange lijst terecht gekomen zijn, gesorteerd op de album-naam (meestal de MP3 ‘album’ tag).
1. Wat is een gemakkelijke, snelle manier om één bepaald album af te spelen? NB: mijn oplossing tot nu toe is om (als de jukebox aanstaat) met het draaiwieltje van de radio (of de up/down pijltjes op de radio) een vorig / volgend album te selecteren. Maar: met inmiddels 20 albums op de schijf wordt dat een heel gedoe. En als ik in het menu ‘jukebox’ selecteer kan ik wel de gehele lijst zien, er een album uit kiezen, maar ontbreekt IMHO het knopje om vanaf dat punt te gaan afspelen?
2. Wat is het nut van de ‘playlist’ functie? Ik heb er gisteren een paar aangemaakt (op genre!), en daar een aantal albums in opgenomen. Alleen gaat ‘ie nu telkens als ik wegrij die playlist van begin (= het eerste nummer) afspelen. Dwz in tegenstelling tot het normale afspelen onthoudt hij bij een playlist niet welk nummer hij het laatst gespeeld heeft…
3. Klopt het dat ik bij gewoon afspelen van de jukebox de ‘Random’ functie kan inschakelen om willekeurige nummers te kiezen, maar dat dat niet kan bij het afspelen van een playlist? NB: als ik ‘random’ inspreek stopt het afspelen van de playlist en gaat’ie weer nummers vanuit alle albums kiezen. En krijg ik dus weer alle genre’s door elkaar…
4. Ik zou graag weten hoe vol de vaste schijf (althans, de 10 Gig die voor muziek gereserveerd is) inmiddels geworden is. Maar ik kan die functie nergens vinden…
Alvast bedankt voor jullie hulp en ervaringen!
En dan nog dit voor bert-w: als Hollander in België mag ik graag kwartjes en frankskes door elkaar halen
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Totaal aantal Berichten: 622
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
bert-w was zo vriendelijk om de handleiding van de RT3ev voor mij op het net te kwakken.
Bert bedankt daarvoor!
Voor de liefhebbers is deze op te halen via de link: http://download.yousendit.com/BF43D4A73967F773
File is 100x op te halen en is tot volgende week woensdag actief. PDF is 26mb groot.