XBXG schreef:
Bij extreem sputteren eerst het luchtfilter controleren. Indien die goed is, zou ik de luchtslang van de carb afhalen en stationair flink gasgeven met je hand aan de gaskabel en je andere hand op de bovenkant van de carburateur.
Resulteert dat niet in een zere hand en een afgeslagen auto??
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Je moet natuurlijk wel tijdig je hand van de carburateur afhalen.
Mijn GT had (in het begin) ook last van een hevig verstopte carburateur. Mijn garage paste deze truuk toe en het werkte perfect. Al is het niet fijn om je eigen motor met 7000 toeren stationair te zien draaien…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, het is een goede truuk. Het hele idee is dat die enorme onderdruk die je aan je hand voelt, ook aan de sproeiers trekt en zo dus wel eens een verstopt sproeiertje wil ontstoppen.
Maar de beste remedie tegen een vieze carburateur is natuurlijk uit elkaar halen en schoonmaken met perslucht en carburateur cleaner.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb vandaag de carburateur op m’n werk uit elkaar gehaald, de carburateur zat vol met drek en water…
Het brandstof-filter is niet en net gemonteerd door de vorige eigenaar, ik vermoed dat hij hiervan afwist, maar dat is giswerk..
Onderin de carburateur zit oxidatie van water, dit krijg ik er bijna niet uit.
Verder is de carburateur nu helemaal doorgeblazen en schoon, ik heb een nieuw pakkingsetje bestel bij de zeer behulpzame citroën dealer in Sneek (Poiesz) voor de somma van 54,00 euro!!
Ik ga vanavond in de klusloods mijn papiren en boekjes naspeuren op de basisafstelling en sproeierbezettin dan kan ik donderdag a’s'de carburateur weer opbouwen en basis-afstellen.
Wat mij ook opviel is dat een aantal bedieningsasjes met hevels best wat speling hebben en dat het moeilijk is uit te vogelen welk heveltje waar moet zitten nu ik m uit elkaar gehad heb, er lijkt hier en daar wat slijtagespeling te zitten…
Ik zal als het niet te laat is vanavond wat gegevens posten.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
holy!!
kun je beter een nieuwe carb kopen!!
Maar succes met het terugmonteren en hopelijk loopt ie dan weer als een zonnetje!
Ik denk dat ik ook maar op zoek ga naar een reserve exemplaar..
Emiel
BX19trs schreef:Ik denk dat ik ook maar op zoek ga naar een reserve exemplaar..
Emiel
Zie je gezocht topic
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Je hebt pb basisbx!
Emiel
Ik krijg morgen een andere carb via de post binnen!!!
Ik zal die schoonmaken en monteren op de GT, daarna kan ik in alle rust en vrede de oude carb reviseren en afstellen…
Emiel
De pakkingset was binnengekomen bij de citroën dealer!
Ik heb vandaag de carburateur voorzien van nieuwe pakkingen, nieuwe rubbers en een nieuw fijnfiltertje.
Het oude fijnfiltertje zat 1/2 vol met zand en drek
De carburateur is nu helemaal schoon en fris en voorzien van nieuwe pakkingen.
Het grootste probleem zat hem in het afstellen van de stangetjes die de tweede trap blokkeren bij chokestand, deze had ik met mijn botte dikke vingers natuurlijk zo verbogen dat hij niet meer aanlag op de pal.
Ik heb de carburateur die ik opgestuurd heb gekregen van BasisBIX gebruikt als voorbeeld en heb nu de carb klaarliggen voor montage zaterdag a.s.
Ik kan gelukkig bij een collega filiaal hier in Leeuwarden zaterdag even aan de 4-gastester om de carb verder af te stellen, dat zal inmiddels wel nodig zijn na reinigen.
Even twee sfeerfoto’s, mijn vrouw is aan het werk en ik kon dus ongegeneerd carbs op de eetkamertafel leggen en openschroeven
Foto’s zijn wat raar van kleur maar dat komt door het tafelkleed en mijn camera die op mijn mobieltje zit…
Emiel
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Komt niet door dat tafelkleed maar door de lichtinstellingen op je camera. Kan natuurlijk zijn dat er geen opties zijn op je camera om dat in te stellen…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Heeft een Digit de zelfde carb als een GT? mijn carb lijkt hier nl niet op…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Heeft een Digit de zelfde carb als een GT? mijn carb lijkt hier nl niet op…
Volgens mij heeft jou digit een Weber!
Emiel
hmmoja, dat kan ook nog wel eens
En ik maar denken dat alles het zelfde was als de gt…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Volgens mij hoort een digit ook standaard een solex te hebben.
Toch?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90