De GT had standaard een Solex 34/34Z dubbeltrapscarburateur. Als optie kon een Weber-carburateur gekozen worden. Voor zover ik weet zat die Weber wel standaard op alle Digits.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Net even gekeken, er zit echt een Weber op…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
XBXG schreef:De GT had standaard een Solex 34/34Z dubbeltrapscarburateur. Als optie kon een Weber-carburateur gekozen worden. Voor zover ik weet zat die Weber wel standaard op alle Digits.
Wat is het voordeel van een Weber dan?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Volgens mij had de Weber wat meer power in lage toeren. Daarentegen is de Weber wat gecompliceerder en dat is meteen de reden dat ik liever mijn Solex had. Daar was ik zeer tevreden over bij mijn GT.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Dus het is ook mogelijk dat je op je GT een Weber-carburatuer kon krijgen, toendertijd :
Daar snapt toch 3-kwart van de mensen niks van, als ze een GT of Digit gingen kopen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Dat was inderdaad mogelijk, omdat de Weber-carburateur bij de optieslijst van de GT stond.
Vraag me niet in hoeverre mensen in 1984, 1985 en 1986 hun keuze bepaalde voor de ene of de andere carburateur. Ik was toen nog een klein XBXG’tje en wist nog niks van auto’s, laat staan van het koopgedrag van de baasjes.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Dat was inderdaad mogelijk, omdat de Weber-carburateur bij de optieslijst van de GT stond.
Vraag me niet in hoeverre mensen in 1984, 1985 en 1986 hun keuze bepaalde voor de ene of de andere carburateur. Ik was toen nog een klein XBXG’tje en wist nog niks van auto’s, laat staan van het koopgedrag van de baasjes.
Hahaha
Maar in welke optielijst stond dat dan?
Niet in de folder en ook niet in de prijslijst
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hje ik heb hier thuis ook een weber liggen geschikt voor een digit of GT dus… was eerst bedoeld voor een gebanned ex-forumlid, ik denk dat ik m toch hou…
Emiel
Dan moet je ook de luchtslang hebben vanaf het luchtfilterhuis hè. De slang naar de Solex is namelijk behoorlijk rond, terwijl die naar een Weber echt ovaal is. Met ducktape heb ik een Solex-slang aan een Weber gekregen, maar mooi is anders.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
is kijken wat ik heb in mijn GT ik dacht een solex
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
mijn digit heeft een solex, en ik dacht alle digits/GT’s. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat het gewoon door elkaar gemonteerd zit. Zeg m,aar van wat in de fabriek voorradig is wordt gebruikt… Bij mij komt er nu een niuewe Weber op.
Heleen haar voituurkes hebben ook solexxen toch?
Ik heb dan wel een weber luchtslang nodig nu; heeft iemand die een liggen??
De GT loopt weer als een zonnetje!
Vanmorgen ben ik begonnen met het monteren van de carburateur van mijn GT, zoals jullie al hebben kunnen lezen heb ik die vorzien van nieuwe pakkingen, filtertjes en rubbers.
De oorzaak van het stotteren en inhouden was volgens mij:
-verstopt fijnfiltertje benzine aanvoer.
-rotzooi in de twee vlotterkamers.
-een kapotte pakking tussen de eerste en de tweede trap.
Vanmorgen heb ik de carburateur thuis op de stoep weer gemonteerd, het monteren is niet zo moeilijk, 4 moertjes en wat koelvloeistofslangetjes, de gaskabel en de vacuümslang voor de ontstekingsvervroeger.
Nou dat viel niet mee, de carburateur zat binnen 5 minuten op zijn plek, echter de koelvloeistofslangen hadden collectief besloten om maar eens goed dwars te zitten, eenmaak gemonteerd lekten ze allemaal op de aansluitingen door viezigheid en uitdroging, ik heb alle slangetjes iets ingekort en de carburateur voorzien van een ander was-staafje van de donor carburateur.
De lekkages waren verholpen en de auto liep weer goed, de koude start was een drama, maar dat vergeef ik hem nu even want de carb was leeg en er zat nog geen koelvloeistof in het systeem voor de voorverwarming.
Daarna ben ik naar een collegafiliaal ven de KF gereden om de carburateur af te stellen, ik kon daar mooi op een brug aan de viergastester, ik heb hem stationair afgesteld en e CO op ongeveer 1% afgesteld, het resultaat is een mooi lopende motor zonder sputteren en inhouden.
Ik hoop dat de narigheid nu voorbij is alhoewel het vertrouwen altijd een beetje weg is na een pech-geval.
De GT mag dit weekend even 75 km rijden en bewijzen dat hij goed is, aan de carburateur kan het niet meer liggen.
BasisBIX: bedankt vor je medewerking ik hoef je carburateur niet te gebruiken maar wil m wel op reserve houden, Pb je jou gegevens even dan betaal ik je!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mooi werk Emiel. Nu weer lekker rindtoeren met de GT, daar is ze voor gemaakt.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi dat ie het weer doet. Kun je wel van het “Gran Tourismo” genieten.
En je hebt PB
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Klasse, Emiel!
Ik heb ooit exact hetzelfde gedaan met de carburateur van mijn GT. Binnen 5 minuten demonteren, een avondje aan de keukentafel doorbrengen en 5 minuten monteren. Ik had echter nooit problemen met de koelvloeistofslangen.
Als ie nu mooi loopt en goed staat afgesteld, moet je wel weer vertrouwen terugkrijgen in de GT. Ik kan me niet voorstellen dat morgen de carburateur weer problemen gaat geven.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX