Beste forumleden,
Ik heb gisteren de kachelrad. van mijn ID19B gedemonteerd. Het betreft een simpele Chausson radiateur die doormiddel van een hoes van interieurstof zijn luchtstroom vangt.
De radiateur was van binnen erg smerig, er kwam een klei-achtige rommel uit, maar nu is hij schoon.
Ik heb bij het monteren in de auto de onderste slang aangeloten en via de bovenste opening de rad. vol laten lopen met koelvloeistof en daarna de bovenste slang aangesloten.
Mijn vraag is of de nog aanwezige lucht in het koelsysteem er vanzelf uitgerwerkt wordt, of dat ik de zaak af moet (laten)persen.
Ik heb de motor een tijdje laten lopen en het resultaat was verbluffend, een ongekende warmte opbrengt uit de uitstroomopeningen.
met groet,
Bas van Weert
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Hoi, ben geen expert maar het lijkt mij dat de lucht er vanzelf uitgaat. Bovenin je radiateur staat ten slotte ook lucht, het is geen vacuüm, anders zou je ook nooit je dop eraf kunnen nemen. Mij lijkt dat de al dan niet aanwezige lucht vanzelf in de radiateur komt, daar omhoogborrelt en dan dus uit het systeem is.
Zelf heb ik vorig jaar hetrzelfde gedaan als jij, geen problemen verder.
Succes!
Dop er af, motor laten draaien en bijgieten tot hij vol is. Dag erna zeker nog eens controleren. Een luchtbel op de verkeerde plaats kan je motor om zeep helpen..