Mensen,
Ik ben een totaal leek op het gebied van elektriek, vind zelfs een lampie verwisselen thuis eng. Toch begrijp ik dat er iets flink fout zit wanneer:
-Als ik de achteruit v inschakel heel kortstondig (echt kort) de totale verlichting knippert,
-Ik gebruik de alarmverlichting, zet deze uit, bj de eerst volgende x dat ik richting aanwijzer gebruik knippert mijn alarmverlichting, van binnen kan ik dat enkel zien aan:
*vaag oplichtende alarmverlichting verklikkerlampje in dashboardoverkaping
*gasten die tuteren en knipperen omdat blijkbaar mijn alarmverlichting ipv knipperlicht aan is wanneer ik mijn knipperlicht inschakel terwijl in het dash de pijl van het knipperlicht aangeeft welke kan ik op wil
*bekeuring van €75 vanwege rijden met een voertuig met ondeugdelijke verlichting
*wanneer ik mijn alarmverlichting eenmaal aan/uit zet is het euvel voorbij
-Veelal mijn radio geheugen leeg trek na starten (dus alle settings kwijt)
-Mijn Dag-Dimlichtlverklikkerlampjes in het dash soms branden, soms niet, ze vagen aan/uit… Dit heb bik eerder aangevoerd maar een flinke klap op ‘t db-huis doet ‘m niet.
Ergo:
Mijns inziens, zit er een stroom lekkage ergens, een massa probleem of sluiting… Géén idee hoe ik daar achter kan komen en vooral wàt te meten en wáár…
Iemand een idee en tips voor iemand (=ik) die bang voor stroom is…?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Dit zal wel besmettelijk zijn, heb vorige week precies hetzelfde gehad, is een probleem met de massakabel en de accupolen. Zie de laatste berichten bij mechanisch in het topic over de D-riem en klepseals. Gewoon de polen goed schoonmaken en de massapunten, ik heb voor de zekerheid een extra massa kabel erbij gezet naast de originele, van de bak naar de accu en weer naar het chassis.
Kijk, we gaan het binnenkort even doen. Eerst ffbijkomen van die €75…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
wat een galbakken zeg, 75 euro vragen en dan is het nog niet gemaakt. Al een berichtje naar ” KASSA” of ” OPGELICHT” gestuurd ?
gompy58 schreef:wat een galbakken zeg, 75 euro vragen en dan is het nog niet gemaakt. Al een berichtje naar ” KASSA” of ” OPGELICHT” gestuurd ?
bekeuring, dat is dus politie, en politie gaat het niet voor je repareren
De bedrading van de knipperlichten in het algemeen gaat ook via de schakelaar van de alarmlichten. Dat is dus een grote kring.
Je zou eens kunnen beginnen met kijken of de schakelaar van de alarmlichten misschien stuk is. Daarna knipperlicht schakelaar zelf.
Anders kan het overal in de bedrading zitten. Het hoort wel naar massaproblemen of kortsluiting. Vooral omdat de settings van de autoradio weg zijn.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Maarten Deen schreef:Je zou eens kunnen beginnen met kijken of de schakelaar van de alarmlichten misschien stuk is. Daarna knipperlicht schakelaar zelf.
Dat is niet zo slim, begin bij de basis en dat zijn de accu-polen en de massakabel.
Ik zou bijna mijn eindejaarbonus inzetten als weddenschap, aangezien ik vorige week 100% exact hetzelfde heb gehad.
Nou, heb 2 massapunten kunnen vinden, op de bak en rechter zijpaneel. Die, samen met accupolen goed schoongemaakt, accuklem ‘-’ pool zat losjes, die dus wat uitgeschuurd en deugdelijk vastgezet. Nu behoud ik mijn radiosettings wèl, heb ik keurig knipperlichten en loopt de startmotor iets beter bij koude start. Vreemde blijft echter dat wanneer ik eerst alarmverlichting indruk, uit zet en vervolgens richtingaanwijzer aanzet, het knopje met ingebouwd verklikkerlampje van de alarmverlichting mee knippert op tempo van richtingaanwijzer. Even in-uitschakelen van alarmverlichting lost dat weer op. Echter, gaan nù wèl de richtingaanwijzers ipv alarmverlichting zèlf aan, da’s dus winst.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Dan is denk ik de schakelaar van de alarmlichten ook niet helemaal jofel en schakelt die niet altijd. Dat ding is makkelijk te vervangen: alleen maar even de schakelaar naar je toe trekken en van de bekabeling loshalen.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Massa kabels kunnen door trillingen van je motor, ouderdom en corrosie slechter worden. Deze vervangen door een vers (sloop benzine) exemplaar lost al veel op.
Daarnaast hebben achterlichten van franse wagens, door roestvorming, wel last van slechte massa op de achterlichten. Oplossing is een 2,5 mm2 draad naar je accu te trekken of gewoon een schoon massa punt achter creeeren.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
goodolddiesel schreef:
Oplossing is een 2,5 mm2 draad naar je accu te trekken of gewoon een schoon massa punt achter creeeren
help ff, draad trekken naar accu, van waar en waarop…? Schoon massapunt achter, van waar ? Echt, elektriek is en ‘no-go’ voor mij.
maarten deen schreef:
Dan is denk ik de schakelaar van de alarmlichten ook niet helemaal jofel
Was ik van plan te evrvangen, heb nog dat soort dingen van m’n donor-Volcane in de schuur liggen.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
GoodOldDiesel schreef:Massa kabels kunnen door trillingen van je motor, ouderdom en corrosie slechter worden. Deze vervangen door een vers (sloop benzine) exemplaar lost al veel op.
Oude Franse auto’s
Ik reed gisteren achter een Picasso. Achterlichten+knipperlicht naar links ging nog wel, maar als hij erbij ging remmen gingen de beide knipperlichten en achteruitrijlichten meeknipperen.
Daarnaast hebben achterlichten van franse wagens, door roestvorming, wel last van slechte massa op de achterlichten. Oplossing is een 2,5 mm2 draad naar je accu te trekken of gewoon een schoon massa punt achter creeeren.
Een ZX heeft linksachter, achter de hard plastic bekleding de aansluitpunten voor de verlichting achter. Daar is ook een aardpunt aan de carosserie bij.
Het achterscherm is los te krijgen door het aan de bovenkant los te schroeven en dan met een beetje wringen naar je toe trekken.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Maarten Deen schreef:
Ik reed gisteren achter een Picasso. Achterlichten+knipperlicht naar links ging nog wel, maar als hij erbij ging remmen gingen de beide knipperlichten en achteruitrijlichten meeknipperen
Kijk de duurtest van TopGear van de C6 eens… beschamend, triest, intriest, alsof ze het niet willen verkopen die gasten bij Troen
Enfin, welk hard plastic kappie bedoel je, aan de binnenkant toch? Aan de zijkant, dus niet dat plastieken ding onder het reflectorhuis aan de buitenkant?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Nee, de binnenschaal in de kofferbak die tegen de zijkant aan zit.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Maarten Deen schreef:Nee, de binnenschaal in de kofferbak die tegen de zijkant aan zit.
ok, thnx, zal ‘t openen, bekijken en schoonmaken
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
GoodOldDiesel schreef:Massa kabels kunnen door trillingen van je motor, ouderdom en corrosie slechter worden. Deze vervangen door een vers (sloop benzine) exemplaar lost al veel op.
Gewoon een nieuwe maken en erbij zetten/aansluiten, geen risico met oud spul nemen hiervoor.
Ik heb een dik stuk kabel genomen, wat klemmen met het juiste maat gaatje erin, kabels in de klemmen solderen of knijpen en krimpkous overheen. Zo heb je een kabel die eruit ziet alsof deze vers uit de verpakking bij de dealer komt