




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, het is even stil geweest. Inmiddels heb ik eindelijk de auto eens netjes gewassen (altijd goed voor het moreel), de accu vervangen, en de kleppen gesteld. Dat hielp niet. Daarna het alu luchtinlaathuis weer goed vastgezet: een van de bevestigingspunten was al een tijdje geleden verdwenen. Sindsdien (zondag) lijkt de klacht verdwenen.
Ik denk dat het misschien mogelijk is dat het luchtinlaathuis enigszins kon bewegen en er valse luchttoevoer was bij de rubbers die het inlaathuis met het spruitstuk verbinden. Op dit punt kan de LPG-computer dat ook niet meer meten aangezien de drukmeter voorop het inlaathuis zit. Al deze slangenklemmen heb ik ook extra goed vastgezet. We zullen zien.
Wel startte het ding vanmiddag ineens uitermate brak (afslaan na starten), we zullen zien of dat een blijvertje is. En er trad een fenomeen op dat ik al eens eerder heb gehad: de hydraulieklamp blijft zachtjes gloeien na het op druk komen. De Diravi heeft volledige druk, en de LHM is op peil. Na een kwartiertje rijden gaat de lamp ineens uit en blijft ook uit daarna. Mijn indruk is dat er niets mis is met de druk en dat de sensor niet betrouwbaar werkt, of de draad naar de sensor versleten is en ergens licht de massa raakt. Jullie een idee? Waar kan ik de sensor en de draad vinden?
De druk sensor zit aan de onderzijde links bij het schutboard. Op de brug of op je rug zie je ‘m zo zitten met een cilindrisch schuifstekkertje.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoop dat ie het doet
Dit is ie dus
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Laat ik weer eens een update posten. De CX is net terug van een uitgebreide onderhoudsbeurt bij Van der Laan: naast het normale onderhoud zijn o.a. de leidingen vernieuwd, middendemper en remblokken vervangen en de LHM ververst. Naar aanleiding van de klachten die ik hier eerder beschreven heb zijn de isolatorpijpjes vervangen, dat zou wel een heel simpele oplossing zijn.
De CX rijdt nu in ieder geval prima, stuurt, veert en remt weer lekker fris. Na bijna twee weken BX rijden en ook nog een ritje in de Clio van mijn vader is het wel weer heeeeel erg lekker rijden zo. Nog even de nieuwe CX-basis ruitrubbers erin hangen en dan wordt het nog beter!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gister was ik daar ook voor de APK, blijkbaar niet goed genoeg rond gekeken, anders had ik je CX misschien wel zien staan
Altijd fijn als het systeem weer helemaal top is, die van mij remt nu ook veel feller dan eerst.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nee, donderdag al opgehaald.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met gister bedoelde ik ook donderdag, ik zat al een dag verder in me hoofd
Donderdag morgen was dat.
Als ik tussendoor even een leken vraag mag stellen?
Ik kan helaas niet alles volgen als je het hebt over isolatorpijpjes? Waar zitten die, of hoe zien ze eruit, en wat doen ze?
luchtinlaathuis idem… (heb de haynes niet bij me)
Oh en TPS, die sensor? Waar is die precies voor?
Here to learn!
Succes!




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
TPS = ThrottlePositionSensor, oftewel gaskleppositie-opnemer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
PieterT schreef:Ik kan helaas niet alles volgen als je het hebt over isolatorpijpjes? Waar zitten die, of hoe zien ze eruit, en wat doen ze?
Die zitten rond de bougies, in de bougiegaten, om te voorkomen dat hij overvonkt. Maar die pijpjes heeft jouw auto niet, omdat jouw bougiekabels van die rubberen isolators heeft die geheel om de bougie gaan.
PieterT schreef:luchtinlaathuis idem… (heb de haynes niet bij me)
Luchtinlaathuis = luchtfilterhuis (neem ik aan): Die zwarte (of eventueel roestige) vierkante platte koektrommel achter je rechter koplamp, waar de luchtmassameter bovenop zit.
Niet te verwarren met de inlaatbuis, da’s die dikke horizontale buis boven je radiateur, die zich in vieren aftakt je cilinderkop in.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dank hiervoor!
Luchthuis wist ik gelukkig nog wel, alleen even verward door de verschillende termen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hmm, de auto heeft een paar weken stil gestaan wegens vakantie en nu remt hij niet helemaal lekker: er zit duidelijk een halve seconde tijdsverschil tussen het rempedaal intrappen en daadwerkelijk remmen. Vooral bij zachtjes remmen, als je hard remt valt het wel mee. Ik denk dat de remmen nog even goed ontlucht moeten worden na het laatste onderhoud, maar dan moet ik wel weer helemaal naar Abbenes, best vervelend…





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat doe je toch zelf!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Klopt… maar ik heb dit nog nooit gedaan en voel me niet zo zeker om voor de deur in een “nette” straat een beetje met bokjes en potjes LHM te gaan klooien.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
haha, man, moet je eens kijken hoe netjes ik woon en wat ik daar voor de deur uitspook
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste