1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
[LPG] Verschillende vragen over stotteren & afslaan
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 25 november 2007 04:08 PM

Sinds de aankoop heeft mijn Citroen Xsara 1.6i uit 1999 problemen met afslaan/stotteren. Dit gebeurde tijdens het rijden op LPG én vooral met koude motor.

Inmiddels zijn de volgende dingen gebeurd:

* Bougies vervangen door 1-punts bougies
* Nieuwe verdamper
* Aantal keren opnieuw inleren gascomputer

Na de laatste keer zou het stotteren over moeten zijn, maar kwam de monteur met het verhaal dat de lambda-sonde stuk was. Dit zou gebeurd zijn tussen de laatste keer inlezen en nu. Na vervangen zou het probleem over zijn.

Mijn vragen :

* Kan een lambda-sonde zomaar stuk gaan?
* Was de vervanging van de verdamper wel terecht?
* Is een 2de hands lambda sonde een goed idee?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 november 2007 05:14 PM
  [ # 1 ]

1/stottert hij ook op benzine?
2/welk merk LPG instalatie?
3/2e hands lambda is geen slim plan.
4/het kan zijn dat de eerdere storingen al veroorzaakt werden door de brakke Lambda sonde,maar dat is gissen.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 26 november 2007 03:52 PM
  [ # 2 ]

1) Op benzine heb ik het weleens gemerkt, maar dat was sumier. Wel zie ik dit op de bon van de garage staan:

Co benzine regeling gemeten : 8%

Ik heb inmiddels begrepen dat LPG gevoelliger is dan bezine én dat de computer de benzinetoevoer nu op een soort ‘standaard’ toevoer zet ( ivm problemen Lambda sonde ). Dat zou verklaren waarom het op LPG lastiger gaat.

2) Het gaat om een AG DGC installatie.

3) Jammer, het scheelt wel in de kosten!

4) ok Very Happy

Thanks wuppo

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 november 2007 05:45 PM
  [ # 3 ]

beetje vreemd..

eerste wat er gedaan moet worden is zorgen dat de auto perfect op benzine rijd, zonder foutcode meldingen en zonder hikkebok en storingen.

pas dan kun je aan het LPG systeem gaan werken om een eventuele storing boven water te krijgen.

Co regeling 8% klopt geen *&*^*( van,,,  dat moet iets van 0,5 zijn,of lager.
dus daar was (vermoedelijk) de Lambda sonde al kapot of incorrect bezig.

daarnaast, een lambdassonde kun je doormeten, en de meeste bedrijven hebben tig van die dingen rondslingeren.

dus je kunt hem ook ff uitproberen.(zou je toch denken)..

succes .

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 27 november 2007 02:39 PM
  [ # 4 ]

In eerste instantie liep de auto ook vlekkenloos op benzine en waren er geen foutcodes. Dat ik het merkte met benzine was ongeveer een maand terug.

Heb vanochtend gebeld en gehoord dat zo’n originele citroen sonde 210 euro kost!  Crying or Very sad Een imitatie kan ik kopen voor rond de € 80,- en een tweedehands kon ik voor €20,- ophalen bij een demontagebedrijf..

Werkt de imitatie net zo goed als een origineel óf vraag ik dan om problemen?
Is het onderdeel misschien schoon te maken??

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 27 november 2007 02:44 PM
  [ # 5 ]

het onderdeel is alleen schoon te branden.

Maar stuk is stuk! Daar helpt geen branden tegen.


Ik zou zelf een collecte bij de sloop gaan houden.

Let wel op het juiste type.

 

Profiel  
 
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 27 november 2007 02:47 PM
  [ # 6 ]

Oei, dat was een snel antwoord!
(Was nog bezig met aanpassen tekst)

Ronde over de sloop dus ...

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 27 november 2007 02:52 PM
  [ # 7 ]

Sorry, de turbo draait hier Laughing

Als je zelf technisch genoeg bent om hem te wisselen, moet je dat gewoon proberen.


Maar ik lees niet echt duidelijk of hetzelfde probleem op benzine geconstateerd is!

oh, als je je woonplaats in je PROFIEL invult dan zijn er misschien mensen in de buurt die je beter kunnen bijstaan!

 

Profiel  
 
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 27 november 2007 03:08 PM
  [ # 8 ]

Je turbo stoort me niet hoor! Very Happy
Per direct woon ik nu ook ergens Laughing

Zoals ik, misschien onduidelijk, eerder aangaf is het nu ook op benzine geconstateerd.

De lpg-inbouwer, die deze met deze constatering kwam, heeft me uitgelegd hoe het moest. Stekker loshalen, lambdasonde losdraaien én vervolgens nieuwe monteren. Kan erbij komen, dus dat durf ik aan.

Ben geen autotechneut, maar meer dan bereid om dingen zelf te doen ( ivm euro’s ).

Twijfel nu nog over nieuw imitatie onderdeel. Suggesties?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 27 november 2007 03:13 PM
  [ # 9 ]

Die dingen gaan niet zo vaak stuk, ik zou er eentje van de sloop proberen.
Later kan je altijd nog een nieuwe kopen.

80 euro of meer weggooien is onnodig.

 

Profiel  
 
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 29 november 2007 07:03 PM
  [ # 10 ]

De garantie gaf de doorslag; heb er zelf een imitatie sonde ingezet.

Auto loopt nu beter, trekt feller op én slaat niet meer zomaar af. Het enige punt is de koude start, dat hoop ik op te lossen met het afregelen bij de lpg boer.

Bedankt voor het meedenken Very Happy

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 november 2007 09:23 PM
  [ # 11 ]
Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 december 2007 04:39 PM
  [ # 12 ]

Kwa koude start kan je beter eerst op benzine rijden,totdat je motor boven de 70 graden is.

Dit doe ik ook met mijn xantia en sindsdien slaat hij nooit af en loopt fijner.

Verder heb ik gemerkt dat gas niet zo best loopt onder de 70 graden Wink

Profiel  
 
misterx11
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 01-07-2006

Gepost: 22 december 2007 05:20 PM
  [ # 13 ]

als ik hier even op in mag haken Smile

Hoe uitten deze problemen zich met betrekking tot het afslaan en stotteren, sloeg ie bijvoorbeeld af als je de koppeling intrapte en gelijktijding de rem voor een verkeerslicht.

Dit wil ik graag weten omdat mijn xsara deze problemen nu ook heeft en ik graag een idee wil krijgen waar het aan kan liggen.

Profiel  
 
peer1979
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-2007

Gepost: 11 januari 2008 11:38 AM
  [ # 14 ]

Toevallig kwam ik weer eens op dit forum ...  Surprisedops:

Bij de koude start wil de motor dus nog afslaan. Hij schakelt vrij snel over op lpg en dan moet ik, als ik de parkeerplaats afrij, niet mijn gas loslaten.

Als ik dat wel doe ( koppeling + rem intrappen ), slaat de motor af of valt het toerental ernstig naar beneden.

Iemand nog een suggestie? Ik neem aan dat het toch mogelijk moet zijn om op lpg te rijden met koude motor?

@misterx11 : Voordat ik verdamper heb laten vervangen, sloeg de auto af met koude start / bij koude motor met koppeling intrappen + remmen voor bijvoorbeeld bocht/stoplicht. Altijd spannend als je naar het stoplicht reed ( toerental vloog dan omlaag )...  Very Happy

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 januari 2008 12:05 PM
  [ # 15 ]

Over het algemeen kan de LPG-specialist het overschakelmoment wel iets later zetten.  Dit heeft bij mij een vergelijkbaar probleem opgelost.  bij een AG LPi installatie.

Succes!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook