Mijn DS begon sinds een jaar of drie-vier een kloppend geluid te maken ter hoogte van de rechtermotorsteun. Vooral bij het remmen - en dat werd alsmaar erger. Dus heb ik onlangs die motorsteun - evenals de linker - vervangen. Die was inderdaad verrot, maar het geklop bleef. Vragen gesteld aan DS-kennissen, een DS-garage en aan dit forum. Suggesties genoeg, maar niets hielp.
Totdat ik vanochtend ineens een helder idee kreeg. Hoe zitten de dragers van die motorsteunen eigenlijk aan het chassis vast? Vanuit het motorcompartiment was dat niet te zien. Ook diverse schema’s etc. uit het handboek brachten geen duidelijkheid. Dus heb ik de binnenbekleding eruit gehaald. En wie schetst mijn verbazing: twee bouten exact ter hoogte van de steun. En die zaten flink los - ik kon ze elk zeker drie slagen aandraaien. Ik ben zojuist terug van een heerlijke en vooral GERUISLOZE proefrit. Dat niemand daar ooit eerder aan gedacht heeft. En ze remt nu ook nog eens vloeiender, kortom:
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Haha, geweldig toch dat je iets simpel kunt oplossen, terwijl het een groter probleem leek te zijn. Dit soort oplossing zijn zeer goed voor je gevoel, en het kost helemaal niets.
Veel zweefplezier weer gewenst zonder bijgeluiden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht dat die steunen gelast zaten…. Wel apart… Zal eens bij mijne kijken als ik tijd heb… ( er bonkt nog niks…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sjaak,
ze zijn heel gemakkelijk te bereiken. Gewoon de binnenbekleding (zat bij mij nauwelijks vast) aan de rechterkant van de ronding loshalen. Dan zie je ze vanzelf zitten.
Boogaard,
ik dacht ook altijd dat ze gelast waren. Vreemde is ook dat niemand (ook DS-specialist niet) mij er attent op heeft gemaakt dat het kloppen daar wel eens mee te maken kon hebben.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat komt omdat het nooit voorkomt! Maar goed… sommige klachten steken pas de kop op na 45 jaar! hahahah
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Even voor de duidelijkheid en mijn nieuwsgierigheid, waar haal je de binnenbekleding precies los? Welke bedoel je?
Misschien voor de zekerheid zelf ook eens even checken…
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Het gaat om de binnenbekleding van de ronding waar de opbergzak op zit. Haal die bekleding los aan de zijde van de duopassagier - Haal eerst de vloermat los dan gaat het een stuk gemakkelijker. Je ziet de bouten dan aan de zijkant van de ronding zitten ca. 15 cm boven de vloerplaat. Sleuteltje 11 erop en draaien maar.
Succes, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Bedankt, ik ga het gelijk proberen!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)