Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
steek de pleuries maar in je benzine, niet in de ombouw, zoiets in voor de hobby sleutelaar onmogelijk, laat staat Betaalbaar voor een student…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
was er niet ergens een elektro GS?
Op de site van de 12 ambachten staat ook nog een verhaal over elektroauto’s (http://www.de12ambachten.nl/ en dan op het plaatje op elektrisch vervoer klikken). Maar daar hebben ze er na 2002 ook niks meer aan gedaan. Vast niet zonder reden….
Zelf heb ik een paar jaar geleden erover gedacht om mijn fiatje ‘om’ te zetten. Ik heb daar toen een mailtje over gestuurd naar e-traction maar heb naar aanleiding van hun reactie toch maar besloten om er van af te zien. Maar goed. De techniek vordert. Dit jaar moet de Tesla Roadser uitkomen: Dat zou de eerste echt werkende (en sexy) elektrische auto moeten worden (als je ‘m wil kopen: De komende twee jaarproducties zijn al verkocht. Oja, je moet ook eerst de staatsloterij winnen )
Dit was de reactie van E-traction in 2005 :
Beste Wilan:
De vraag is heel logisch en het is inderdaad mogelijk om een dergelijke ombouw met onze SM350/1AL te doen (http://www.e-traction.com/SM350.htm). Dit complete aandrijfsysteem, waarin alle benodigde omvormer en aansturingsystemen al heeft ingebouwd kost ?7,500 per stuk (gezamenlijk dus ?15.000). De vraag is of je twee van dergelijke systemen tussen de achteras kwijt kunt, aangezien de Fiat 1/9 niet erg breed is. Je zou kunnen overwegen één aandrijfsysteem tussen de voorwielen en één aandrijfsysteem tussen de achterwielen te hangen. Aan één zijde van de SM350 kunnen wij voor ongeveer ?500 een differentieel monteren (gezamenlijk dus ?1.000).
Bedenk daarbij ook dat naast de kosten voor de aandrijving en de ombouw, je ook een zekere hoeveelheid batterijen zult moeten meenemen (zie: http://www.e-traction.com/batteries.htm). Onze 12 VDC 100Ah Lithium-ion batterijen kosten ongeveer ?1.500 per stuk. Het aantal en hun kwaliteit hebben een grote invloed op de kosten van je project. Hoe harder of hoe langer je wilt rijden hoe meer batterijen je nodig zult hebben.
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waar wil je de accu’s laten?
Volgens mij worden deze bij veel auto’s in de bodem verwerkt. Natuurlijk ook om het gewicht zo laag mogelijk te houden.
Verder is een voordeel van elektrisch rijden dat zodra je stilstaat de motor niet draait en geen verbruik van je accu’s heb.
Zoals je zelf al zegt, HD pomp moet constant draaien. Dus je zal ook minder zuinig zijn dan een “normale” elektrische auto.
Vaak worden er ook nog truukjes toegepast dat je tijdens het remmen je accu oplaad e.d., zulke trukkjes zullen denk ik ook niet te doen zijn om in te bouwen.
Ook heb ik nog geen enkele elektrische auto gezien met een normale handbak (op die 2CV dan na misschien), maar geen enkel fabrieksmodel.
Heb je trouwens ook niet het probleem dat als een elektromotor zoveel koppel leverd dat je koppeling snel versleten is? Je hoort de motor natuurlijk bijna niet, dus lastig inschatten. Lijkt me allemaal raar rijden…
Denk dat je alleen aan de kosten van de accu’s al een leuke BX kan kopen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het lijkt me een redelijk onhaalbaar project. Het is wel haalbaar maar een goedkope oplossing zal het niet worden.
Overigens is een versnellingsbak echt overbodig bij een elektromotor, een elektromotor heeft namelijk al ongeveer vanaf de eerste omwenteling zijn maximum koppel. Een koppeling is ook niet nodig, aangezien de elektromotor niet draait als je stilstaat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Waar wil je de accu’s laten?
Volgens mij worden deze bij veel auto’s in de bodem verwerkt. Natuurlijk ook om het gewicht zo laag mogelijk te houden.Verder is een voordeel van elektrisch rijden dat zodra je stilstaat de motor niet draait en geen verbruik van je accu’s heb.
Zoals je zelf al zegt, HD pomp moet constant draaien. Dus je zal ook minder zuinig zijn dan een “normale” elektrische auto.Vaak worden er ook nog truukjes toegepast dat je tijdens het remmen je accu oplaad e.d., zulke trukkjes zullen denk ik ook niet te doen zijn om in te bouwen.
Ook heb ik nog geen enkele elektrische auto gezien met een normale handbak (op die 2CV dan na misschien), maar geen enkel fabrieksmodel.
Heb je trouwens ook niet het probleem dat als een elektromotor zoveel koppel leverd dat je koppeling snel versleten is? Je hoort de motor natuurlijk bijna niet, dus lastig inschatten. Lijkt me allemaal raar rijden…Denk dat je alleen aan de kosten van de accu’s al een leuke BX kan kopen
Een normale varta accu kost al meer dan de gemiddelde BX
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
waterman771 schreef:Een normale varta accu kost al meer dan de gemiddelde BX
(inderdaad… )
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
anymoes schreef:bogaard77 schreef:Ga eens praten bij Albertronic. De 123leverancier. Zij hebben een hybride 2CV gemaakt. De elektromotor zit op de bak geschroefd. Auto kan ook nog op benzine. Dan laadt ie de accu’s bij.
ik denk ook weer niet dat je met n bx t zelfde kan halen als met een eend , die zijn alsnog een stuk lichter en er zit een veel lichtere motor in ..
Het gaat om de techniek! Natuurlijk kan je dat eend pakketje niet in een BK kwijt! Wel weten deze gasten waar je bijv. een passende elektromotor kunt kopen en ze hebben de schakelbende ook al onderzocht. Maar goed. ga het wiel maar uitvinden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even afwezig geweest op mijn eigen draadje vanwege problemen met het benzineblok van de BX.
(wat moet elektro toch betrouwbaar itt dit benzineblok).
Alle reacties lezende kom ik tot de conclusie dat het te doen moet zijn met een paar mitsen;
Tijd en Geld
Toch blijf ik het wel interessant vinden, maar heb na wat onderzoek (bedankt voor alle links) besloten dat ik helaas centen mis, om veel te laten doen. En dat het te ingewikkeld is, om helemaal zelf te doen.
Dit is een leuk project als je een uitgebreide garage en bankrekening hebt, maar die ik helaas allebei mis.
Maar binnenkort is het de 10e van de maand (staatsloterij), dus wie weet komt het er toch nog van
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)