beste mensen, het verbruik van mijn 1400’tje met carb. gaat enorm omhoog nu het wat kouder en vochtiger wordt. Nu moet ik wel wat meer choken dan normaal, maar ik rij elke dag toch redelijk lange stukken. Ik heb de winterstand ook al geactiveerd. (moeilijk woord voor een klepje omzetten) Het is echt van 1 op 15 naar 1 op 10 gegaan. Het is mijn eerste winter dus heb geen ervaringen met dit motortje. Alle vonken componenten zijn in goede conditie.
Citroen Bx Deauville 1993
Ik moet ook langer choken, maar het verbruik heb ik nog nooit gemeten.
Ik heb een liggend blokkie
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
klopt wel, ik heb het ook met de brommer, ben van 1 op 28 naar 1 op 23 gegaan
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
verbruik gaat wel wat omhoog maar dit is wel heel extreem
Winterlucht moet ik nog wel een oplossing voor verzinnen bedenk ik me net
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hoewel koude lucht, door een hoger zuurstofgehalte, toch een beter verbranding heeft…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
garagestmarien schreef:Hoewel koude lucht, door een hoger zuurstofgehalte, toch een beter verbranding heeft…
En in de benelux extreem koude temperaturen niet (meer) voorkomen waardoor carb bevriezing niet (snel) zal plaatsvinden.
Koude lucht is rijker aan zuurstof En dus een rijker mengsel? Of een beter verbrandingsverhouding?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Toch loopt ie fijner als het iets warmer is.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het heeft te maken met de luchtweerstand.
Koudere lucht veroorzaakt meer weerstand dan warmere lucht.
Verder gebruik je waarschijnlijk in de winter meer energievreters. Alhoewel, met al die airco’s tegenwoordig.
Jeroen
zit toch sterk te denken dat er ergens benzine uitgegooid wordt.
Wat zijn zwakke plekken?
Citroen Bx Deauville 1993
Vulslangen, leidingen, pomp, gewone slangen e.d.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eric schreef:zit toch sterk te denken dat er ergens benzine uitgegooid wordt.
Wat zijn zwakke plekken?
Dat ruik je dan wel meestal
Dat het verbuik omhoog gaat is normaal, maar in jouw geval wel redelijk extreem..
Op hoeveel tanken heb je dit gemeten?
Als je het nu op 1 tank gemeten heb zou ik nog even aankijken, misschien ergens iets niet goed gegaan.
Of misschien zat de tank niet helemaal vol?
al een tank of 6.
ik ruik benzine bij starten en na een rit.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Misschien sluit je thermostaat niet goed af als de motor nog niet op temperatuur is. Met warm weer hoef je dat niet zo te merken, maar met koud weer komt de motor dan niet meer op temperatuur. En een motor die niet op temperatuur komt is niet zuinig. Maar dit is wel erg theoretisch. Op zo´n moment mis je de temperatuurmeter wel.
Maar ik denk inderdaad dat er iets anders is, van 1:15 naar 1:10 is wel erg extreem. Een lekkage zou best kunnen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een lekkage zou je toch weer vlekken moeten zien…?
knäckor schreef:Misschien sluit je thermostaat niet goed af als de motor nog niet op temperatuur is. Met warm weer hoef je dat niet zo te merken, maar met koud weer komt de motor dan niet meer op temperatuur. En een motor die niet op temperatuur komt is niet zuinig. Maar dit is wel erg theoretisch. Op zo´n moment mis je de temperatuurmeter wel.
Maar ik denk inderdaad dat er iets anders is, van 1:15 naar 1:10 is wel erg extreem. Een lekkage zou best kunnen.
Dat is idd een goeie…
Ik krijg de auto wel lekker warm binnen.
Gaan we eens proberen.
Citroen Bx Deauville 1993
McDean schreef:garagestmarien schreef:Hoewel koude lucht, door een hoger zuurstofgehalte, toch een beter verbranding heeft…
En in de benelux extreem koude temperaturen niet (meer) voorkomen waardoor carb bevriezing niet (snel) zal plaatsvinden.
Koude lucht is rijker aan zuurstof En dus een rijker mengsel? Of een beter verbrandingsverhouding?
hoe meer lucht in de lucht/brandstof verhouding aanwezig is hoe armer het mengsel