jantje1948 schreef:?? Die gaan als het goed is automatisch aan als de snelheid lager dan 50 km/h is.
Als je dat systeem hebt uitgeschakeld moet je er voor zorgen dat het relais voor de fans aangestuurd wordt zodra je de airco aanzet.
Dit snap ik niet helemaal Jan. Bij mij gaan ze alleen aan als de motor warm wordt of door middel van de schuif/schakelaar. Bedoel je dit? Hoe kan je dat controleren? bij stilstand stationair zijn ze uit behalve als de temperatuur hoog op loopt. B.v.d.
De schakelaar die helemaal rechts onderin op de foto staat
http://www.bartholland.nl/fotovergroot.php?an=&a=200&df=35500
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De stekker welke aan schakelaar 21 komt moet je ffff aan de massa leggen. Dan zal zullen de fans aanslaan. Die schakelaar gaat open wanneer de auto…. (sorry, SM) een snelheid van meer dan 70km/h heeft.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het gaat niet zozeer om waar de schakelaar zit. Maar om de werking. Als ik nu mijn airco aan zet op de originele manier met de schuif/schakelaar gaan de vans automatisch aan. Dit is dan niet snelheids afhankelijk. Stel ik zet er de schakelaar tussen zoals eerder (gele stekkers)in dit topic omschreven. Gaan de vans dan ook automatisch aan? Of moet de speciale schakeling zoals omschreven door Citroensmgz # 1164 gemaakt worden? Ik krijg namelijk het idee dat er hier eerder 2 varianten worden omschreven. B.v.d.
Dan is mijn vraag: wat wil je nou precies ????
Jij hebt, zoals je het nu beschrijft, de orginele situatie = beide koelfans gaan maximaal draaien en blijven dit doen tot een rijsnelheid van 70km/h.
Sommige vinden dat de fans te snel draaien en maken dan een schakeling waarbij de fans op halve snelheid draaien (= ten behoeve van de airco) en gaan maximaal draaien als de motor temperatuur (te)
hoog oploopt. Je kan ook de schakelaar plaatsen tussen 96 en 97 zodat jezelf de airco kan uitschakelen inclusief de fans. Dit heb ik gedaan daar ik mijn airco soms te koud vind.
Het zijn dus 2 verschillende situaties: aan jou de keus.
Snelheid afhankelijk kun je dus de 1e optie maken: Beide fans in serie als de sm stilstaat en een snelheid heeft tot 70km/h daarna gaan de beide fans op maximale snelheid (indien de koelvloeistoftemperatuur hoog oploopt(is parallel geschakeld)).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Schakeling komt van John Titus. Gemaakt m.b.v. een 3 tal extra relais 33a,b,c.
Halve snelheid
volle snelheid
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Dan is mijn vraag: wat wil je nou precies ????
Jij hebt, zoals je het nu beschrijft, de orginele situatie = beide koelfans gaan maximaal draaien en blijven dit doen tot een rijsnelheid van 70km/h.
Sommige vinden dat de fans te snel draaien en maken dan een schakeling waarbij de fans op halve snelheid draaien (= ten behoeve van de airco) en gaan maximaal draaien als de motor temperatuur (te)
hoog oploopt. Je kan ook de schakelaar plaatsen tussen 96 en 97 zodat jezelf de airco kan uitschakelen inclusief de fans. Dit heb ik gedaan daar ik mijn airco soms te koud vind.
Het zijn dus 2 verschillende situaties: aan jou de keus.Snelheid afhankelijk kun je dus de 1e optie maken: Beide fans in serie als de sm stilstaat en een snelheid heeft tot 70km/h daarna gaan de beide fans op maximale snelheid (indien de koelvloeistoftemperatuur hoog oploopt(is parallel geschakeld)).
Hartelijk dank. Er zijn dus varianten mogelijk. Dat was mij niet helemaal duidelijk. Ik ga er mee aan de slag.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de schakeling zoals Titus o.a. dat heeft getekend gaan de fans op halve kracht draaien als de motor zn eerste tempoverschreiding heeft. En Op volle kracht als de temperatuur dan nog hoger wordt.
De airco schakeling zit in het eerste ‘circuit’ en dus gaan de fans op halve kracht aan. Bij 70 km/h gaan ze vervolgens weer uit. Tenzij de motor te heet is natuurlijk.
Ik heb overigens maar 2 extra relais gebruikt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heeft iemand hier toevallig een explosie tekening van het koppelingscilinder die achter het linker voorscherm zit?
b.v.d.
Je bedoelt zoiets ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bijna. Thx. De kering op het zuigertje kan er op 2 manieren op. Ik weet niet welke de juiste is. Dat is helaas niet te zien op deze tekening.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De keering heeft een lip. Die staat naar buiten 1 kant op. Je moet hem zo monteren dat als je de zuiger indrukt hij als een bakje olie schept.
Dan wordt hij dichtgedrukt op de wand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is de doornee: /-| |-\
De onderkant is de druk kant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha! Duidelijk thx!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het lijkt wel of alle SM’s gezamenlijk aan deze kwaal beginnen leiden !
ik ben ondertussen de tel al kwijt geraakt
walter
Meten is weten , gissen is missen