25 van de 81
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
   
Mooi project!
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 april 2009 09:15 PM
  [ # 361 ]

De originele koeler en slangen zijn bijna 40 jaar oud , daarbij heeft hij vreselijk rare schroefdraad .

dus als je dat wil vervangen heb je al drie wisselaars betaald .

Komt daarbij dat als je in de file staat die koeler helemaal niks doet
( werkt enkel met de rijwind ) .....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 april 2009 10:02 PM
  [ # 362 ]

Even mijn simpele gedachte:

Door zo’n warmtewisselaar krijg je toch meer volume? Dan heb je toch al iets wist qua koeling alleen al door het grotere volume?
Goed dat moet natuurlijk wel opwegen tegen de nadelen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 april 2009 10:30 PM
  [ # 363 ]
wbogaerts schreef:

De originele koeler en slangen zijn bijna 40 jaar oud , daarbij heeft hij vreselijk rare schroefdraad .

dus als je dat wil vervangen heb je al drie wisselaars betaald .

Komt daarbij dat als je in de file staat die koeler helemaal niks doet
( werkt enkel met de rijwind ) .....

Walter

In de file wordt het water wel warmer, maar de olie niet. (motor verricht weinig arbeid). Verder lijkt het me dat een warmtewisselaar een grotere belasting voor het koelsysteem betekent.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 20 april 2009 11:06 PM
  [ # 364 ]

Maar we hebben de capaciteit van de radiateur vergroot. In de toekomst wordt de capaciteit van de koelvens ook vergroot.

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 20 april 2009 11:40 PM
  [ # 365 ]

Jantje heeft gelijk. Proefondervindelijk vastgesteld in Italie: in de file wordt de olie niet heet. Zelfs niet bij een buitentemp. waarbij je voetstappen in het asfalt blijven staan..en zelfs niet als de file 3 uur duurt. Je koelwater daarentegen wordt wel heel erg heet. Airco aan verergert dat en volgens mij een warmtewisselaar ook. Maar dat laatste kan ik natuurlijk niet bewijzen. Zo gauw als je boven de 80 km komt is het koelwater geen enkel probleem meer. Dat betekent m.i. dat het systeem goed is, maar dat er een probleem met de luchtdoorstroming is. Je olietemp wordt nooit een probleem, hoewel ik niet boven de 180 ben geweest. Die koeler is dus tot die snelheid zeer effectief.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 april 2009 12:51 PM
  [ # 366 ]

Als de olie niet heet wordt, en dat wordt ie niet, zal die kouder blijven dan het water dus…

ja?

Juist! Hij koelt het water!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 april 2009 07:08 PM
  [ # 367 ]

We zetten daarom ook een3 rijen radiator in de wagen en koelfans die 2 maal krachtiger zijn dan de originele injectie koelfans om dan nog niet te spreken over die van een carbu die nog minder geven… dan heb je helemaal geen nadelen meer en wordt je koelwater niet warmer dan 80 graden

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 21 april 2009 09:24 PM
  [ # 368 ]

Ja,klopt allemaal.
Maar de olie/water wisselaar welke men nu gebruikt,dus tussen het oliefilter,is net te klein,en dat geeft het resultaat dat het water iets warmer word.
Als je de oorspronkelijke oliekoeler in je handen hebt,dan begrijp je wat ik bedoel.
Dus daarom ga ik een platen wisselaar plaatsen,niet tussen de oliefilter,maar op de originele aansluitingen op het blok met aangepaste olieslangen(vliegtuig slangen) en met het terugslagklepje er weer tussen.
Deze is aangepast aan het koel/opwarm vermogen van de maserati motor,en zal even goed koelen als de oorspronkelijke oliekoeler,tijdens het rijden.
Wat ik nog niet ga doen,maar wel voorzien,is een oliethermostaat plaatsen,zodat de olie even goed koelt/opwarmt bij stationair als bij rijden.Maar dit beslis ik na grondig testrijden.Dus of het nodig is of niet Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 21 april 2009 09:29 PM
  [ # 369 ]
waterman771 schreef:

Daarbij: vanwege de belachelijke plaatsing van de koeler in een sm ( daar waar dus helemaal geen doorstroming van rijwind is….) heeft de oliekoeler slechts een zeer beperkt nut.

Op de plaats van de oliekoeler,ga ik een adaptie stuk monteren met een blaasmond in de motorruimte,zo zal de motor,enigsinds toch wat gekoeld worden tijdens het rijden. Wink

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 10 mei 2009 01:54 AM
  [ # 370 ]

kleine update.

Het zal nu niet lang meer duren voor we de motor kunnen starten. Het hele hydrolische systeem zit na een hoop gepuzzel weer op z’n plek.

http://picasaweb.google.nl/U.niek63/MijnSM08?authkey=Gv1sRgCMTjmNq27Lnqbw#5333929157670617186

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 10 mei 2009 03:54 AM
  [ # 371 ]

Het is wel duidelijk dat jij niet voor half werk gaat. Top!  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 mei 2009 12:13 PM
  [ # 372 ]

Goed bezig man! strak! Maare… een paar tips: Ik zie nog geen HD-slang op de plaats van waar nu nog de originele leiding tussen pomp en regelaar zit. Doe dat beter wel, de leidingen gaan écht allemaal stuk namelijk. Dan zie ik ook nog een originele dynamo… zou ik ook in de oud ijzerbak smijten. Ga maar voor een nieuwe mét ingebouwderegelaar. Ben je meteen van die stomme externe regelaar af…

Succes!

Zie hier een foto van die slang tussen pomp en HD regelaar:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 10 mei 2009 01:42 PM
  [ # 373 ]

ok thx. voor de tips.
Is dat een universele hd slang? Mijn buurman maakt namelijk hd slangen.
Ja de dynamo, daar zeg je zo wat ik heb hem eigenlijk nog niet eens getest. Ik hoop dat ie nog ff vol houd als ie het al doet De knaken vliegen op dit moment weer als een speer m’n broekzak uit, Gisteren nog 4 nieuwe Pirelli’s gehaald.
In de toekomst wil ook de sanden pomp gaan inbouwen en alles daar omheen. Dat kan toch wel of moet ik dan erg veel demonteren?

thx!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 mei 2009 10:49 PM
  [ # 374 ]

Advies: Neem de adviezen van Waterman ter harte!

Daarnaast: BLING!!! Smile

Citroen!

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 11 mei 2009 12:28 AM
  [ # 375 ]
DriverD schreef:

Advies: Neem de adviezen van Waterman ter harte!

Daarnaast: BLING!!! Smile

Retorisch! Wink

Profiel  
 
 
25 van de 81
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook