Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
AC 095: Gris nacré. Prachtige kleur…
Citroen!
Heeft hier iemand ervaring of problemen met het in en uit draaien van de bougie in de 1e cilinder.
Ik kan bij mij namelijk de bougie (meerdere bougie’s geprobeerd) er heel moeizaam in en uit draaien. Ik ben bang dat iemand in de verleden de bougie (met geweld)er scheef heeft in gedraaid. Ik vrees daarom dat er binnenkort een helicoil in moet. Ik heb dat in het verleden bij mijn toenmalige DS wel eens gedaan zonder de kop er af te halen. Iemand hier ervaring mee bij een SM.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan er eerst eens een bougiegattap doorheen draaien? Wie weet zuiver je het schroefdraad genoeg..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goed plan Joris. Had ik nog niet aan gedacht. Thx.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dat is M14 zeker voor de SM?
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk het wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Er bestaat ook een zogenaamde schoonmaaktap voor boegieschachten. die ga ik morgen ff van iemand hier lenen.
Ik ben al een tijdje aan het tobben met de ontsteking, bougie’s en de kabels. lanzamerhand begint het er toch op te lijken dat de bougiekabels toch heel gevoelig zijn. Ik heb een setje Beru kabels laten maken aan de hand van de lengte van mijn oude kabels. Ze hebben allemaal veschillende lengte’s c.q. weerstand. Is het zo dat de originele kabels allemaal de zelfde lengte en weerstand hebben(volgens mij niet)? Ik heb overigens geen originele onsteking, maar de zogenaamde van de Laan versie?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij de 4-clinder boxermotor van de GS/A zijn de kabels allemaal verschillend: De lengte varieert van heel kort tot heel lang. De weerstanden zijn ook allemaal anders, maar de motor loopt er perfect op.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
originele kabels zijn verschillend van lengte. Klopt, maar wanneer je een hoge rendementsbobijn en een elektronische onsteking hebtin je wagen hebt kan je beter overgaan naar siliconen exemplaren.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Dit is best interresant
GETEST: DE BESTE VONK !
DE NOLOGY BOUGIEKABELS
Nology claimt dat zij de enige fabrikant van bougiekabels is die meer vermogen geven bij een verbrandingsmotor. HotWires werken als een versterker van de vonk. De energie die door de bobine afgegeven wordt, wordt opgeslagen in een condensator die in de bougiekabel is gebouwd en pas doorgeven aan de bougie als het ioinisatiepunt is bereikt van de bougie elektroden. Op dat moment wordt alle in de bougiekabel opgeslagen energie in een keer naar de bougie gestuurd. Het gevolg hiervan is dat de vonk zeer kort en krachtig is. Een normale vonk duurt ongeveer 2 miliseconden terwijl de HotWire dezelfde hoeveelheid energie in 4 nanoseconden door je bougie jaagt. Dit is dus 500 keer zo snel. Doordat de energie in zo’n korte tijd naar de bougie gestuurd wordt en dus veel meer “gebundeld” wordt, is de vonk tot 300 maal sterker (temperatuur 55.000 graden Celsius) en de stroom van de vonk loopt op tot zo’n 1000 ampere. Het voordeel van de korte, krachtige ontsteking is natuurlijk ook dat het ontstekingstijdstip veel nauwkeuriger te bepalen is, hetgeen vooral bij hogere toerentallen belangrijk is. Nology geeft als voorbeeld een dragracer bij 7500 toeren. Met een traditionele set bougiekabels duurt de ontsteking 2 miliseconden en dat is 135 graden van de krukas-omwenteling. Bij de Nology HotWires duurt de ontsteking 4 nanoseconden en dat is maar 0,00019 graden van de krukas-omwenteling, hetgeen natuurlijk veel nauwkeuriger is. Nu rijden we natuurlijk meestal niet zulke hoge toerentallen, maar dit gaat natuurlijk bij lagere toerentallen (in verhouding) ook op. Om het begrijpelijk te maken moet je je voorstellen dat je een groot vat met benzine beetje voor beetje gedurende een maand opbrandt. Nu neem je echter zo’n zelfde vat dat je in een keer in een tijd van 1 seconde laat verbranden. Het gevolg is natuurlijk een verschrikkelijke explosie en warmteontwikkeling. Je begrijpt dat er in het laatste geval veel meer energie in een keer vrijkomt dan bij het lullige vlammetje dat gedurende een maand gebrand heeft. Voor onze motorfiets betekent dit dat het benzine/luchtmengsel in de cilinder in een keer volledig in een korte tijd volledig verbrandt. Hierdoor is het logisch dat je een veel efficientere verbranding krijgt omdat dit juist is wat je motorfiets zo graag wil. Het resultaat is meer vermogen en een schonere verbranding.
DE TEST
Om de kabels te testen maakten we gebruik van een speciaal voor dit soort doeleinden ontwikkelde testkast. Dit soort testkasten heeft de mogelijkheid om de vlamboog te testen in de open lucht en in een afgesloten ruimte, die onder druk gebracht kan worden om zo de verbrandingskamer van je motorfiets te kunnen nabootsen. Natuurlijk kan dit bij alle toe rentallen gedaan worden. We begonnen met de test in de open lucht. We gebruikten een bobine met twee uitgangen, zoals op een Harley standaard gemonteerd is. Hierdoor sloten we uit dat de bobine van invloed is op de sterkte van de vonk. Aan de ene uitgang van de bobine werd een (nieuwe) standaard bougiekabel aangesloten en aan de andere kant een Nology bougiekabel. Bij alle toerentallen was er een opmerkelijk verschil in vonk. De originele kabel leverde een normale vonk die uit een aantal “dunne draadjes” bestaat. De Nology bou giekabel echter, gaf een verschrikkelijke “knal” van een vonk. Nu de boel maar eens aangesloten op de bougies in de drukkamer en de kamer onder druk gebracht. Ook hier was het resultaat voor iedereen zeer duidelijk zichtbaar.
Nology levert deze bougiekabels in de kleuren rood en zwart met naar keuze een rechte of een haakse bougiekap. De bougiekabels worden in de lengten 58,5 cm en 76 cm geleverd. De bougiekabels kunnen naar wens ingekort worden, alleen moet je er rekening mee houden dat voor een goede werking een minimale lengte van 35 cm. aangehouden moet worden. Deze bougiekabels moeten gebruikt worden met bougies die geen ingebouwde weerstand hebben.
NOG ENKELE TIPS
Het is belangrijk om een bougie te gebruiken zonder inwendige weerstand. De beste bougie op de markt is op dit moment de Beru Silverstone bougie omdat deze een zilveren kern heeft en de weerstand van zilver veel lager is dan bijvoorbeeld staal of koper. Een goed(koop) alternatief is ook de Beru Ultra bougie.
Zorg voor goede contacten bij je bedrading, accupolen etc.
Zorg ervoor dat de massakabels van de Nologie kabels een goede massa aan bijvoorbeeld je cilinderkop maken.
En verder: Have fun !
In de nabije toekomst willen we ons ook nog gaan verdiepen in de Nology bobines. Omdat we op dit moment van de bobines de meetresultaten nog niet allemaal binnen hebben komen we daar in de toekomst nog op terug.
De Nology producten worden geimporteed door de firma FBP International, Postbus 290 in Wolvega en zijn verkrijgbaar via je lokale HD-shop.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
vraag is heb je dit nodig, als je een flamethrower bobijn hebt geeft die al veel meer spanning dan een gewone bobine. Hangt er vanaf hoeveel die dingen kosten natuurlijk… want alles moet volgens mij wel in verhouding blijven…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben na een alinea opgehouden met lezen. Er staat zo’n ENORME hoeveelheid onzin in…
Gewone bougicord kabels, nog steeds te koop, werken prima met elektronische ontsteking. Wat zeg ik>? Ook met contactpuntnen en de oude bobine. Weerstanden varieren van 4kOhm tot 10kOhm dacht ik. Als de weerstand oneindig is, kabel weggooien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik herinner me vaag dat we dat vroeger wel eens deden: de bougiekabel op enkele millimeter afstand van de bougieop houden, waardoor de weerstand verhoogde en de vonk sterker om nog te kunnen overspringen.
Maar ik veronderstel dat een constant verhoogde spanning ook veel ‘missers’ zou geven. zeker bij zo’n veel toerende 6 cilinder;overigens blijft de ‘opbouwduur’ van de vonk thv. de bobine gelijk, dus daar heb je geen winst.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Het probleem met met het niet op 6 cilinders lopen is nog niet opgelost. Ik heb inmiddels wel de oorzaak gevonden. Met de schoke open loopt ie op alle cilinders. Zodra de schoke uit is nog maar op 5 en zoms zelfs op 4. Carbs dus!