Dat is niet helemaal waar: een goede regen-zomerband zal het bij regen (en zelfs bij een dun laagje natte papsneeuw) wat beter doen dan een winterband. Gewoon omdat het lamellenprofiel wat minder geschikt is voor waterafvoer dan een goed zomerprofiel.
Eén van de redenen dat je winterbanden niet zover op moet rijden als zomerbanden.
Maar het verschil is bij lagere temperaturen niet zo heel groot.
Maar het ligt er maar aan wat je waarmee vergelijkt. Een goede regen-winterband is beter dan een slechte zomerband in de regen.
duidelijk.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat we beiden gelijk hebben EW:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Overigens zie je dat het profiel van de winterbanden geschikter voor regen aan het worden is.
De winterbanden van een aantal jaar terug hadden de lamellen helemaal haaks op de rijrichting staan. Je ziet hier ook steeds meer de V-vorm in komen.
Jammer in dat staatje vind ik dat niet aangegeven staat welke banden gebruikt zijn.
Ik hoor inderdaad goede geluiden van de Michelin Alpin A4 in vergelijking met de Energy-saver.
Maar die laatste is (hoewel beter dan de E3A) niet bepaald een ster op nat wegdek.
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over het veelbesproken kostenaspect: in de periode dat je op winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet. Als je op de sloop een setje velgen scoort en de wielen zelf wisselt ben je dus op jaarbasis niet duurder uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
EW schreef:Overigens zie je dat het profiel van de winterbanden geschikter voor regen aan het worden is.
De winterbanden van een aantal jaar terug hadden de lamellen helemaal haaks op de rijrichting staan. Je ziet hier ook steeds meer de V-vorm in komen.
Ik heb zoiets als dit op mijn volvo en mijn sm:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Niet helemaal waar: Winterbanden moet je een schop geven bij 5 mm (en mogen tot 4). Zomerbanden bij 3.
Ze zullen dus wat korter meegaan.
De Alpin A2
De Alpin A4
Je ziet duidelijk de verandering die ik bedoel.
Overigens had ik de A2 naast de E3A (als zomerband). Op basis van hoe die twee in vergelijking met elkaar op nat wegdek reden heb ik besloten geen Michelin Energy meer te willen.
(en wat floot die A2 verschrikkelijk bij papsneeuw)
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Dit zijn de Toyo winterbanden onder mijn DS. (195/70 R15C) Volgens mij kosten ze incl binnenband en opleggen rond de 100 euri per stuk. (Ze zaten in de deal die ik met Renaissance had over de hele auto dus weet het niet precies)
Zoals ik al zei, op een volledig glad en besneeuwd parkeerterrein reed ik veel gecontroleerder weg en stond ik veel eerder stil dan een DS met XVS-en voor. Op een mooie droge weg zonder gladheid zijn ze wel stug en hard die banden.. veel geluid ook. Maar in winterse omstandigheden is het dus echt wel beter.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
EW schreef:Niet helemaal waar: Winterbanden moet je een schop geven bij 5 mm (en mogen tot 4). Zomerbanden bij 3.
Ze zullen dus wat korter meegaan.
Niet helemaal waar: winterbanden met 5 mm profiel mogen nog ‘s zomers worden gebruikt tot 3mm (als zomerband)
Daarmee zullen ze dan korter mee gaan.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CLL Martin schreef:Dit zijn de Toyo winterbanden onder mijn DS. (195/70 R15C)
195/70 R 15 C
Weer een bestelwagen bandje dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
camemBert schreef:EW schreef:Niet helemaal waar: Winterbanden moet je een schop geven bij 5 mm (en mogen tot 4). Zomerbanden bij 3.
Ze zullen dus wat korter meegaan.
Niet helemaal waar: winterbanden met 5 mm profiel mogen nog ‘s zomers worden gebruikt tot 3mm (als zomerband)
Daarmee zullen ze dan korter mee gaan.
zie het hierboven geplaatste staatje van Waterman…
niet dus.
Hmmm zo nieuw is het fenomeen M&S winterband eigenlijk dus niet:
http://www.youtube.com/watch?v=zoLJQ4nH0Yw
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Effe een tandje/spijkertje sterker dan dat Nederlandse winterbandengetrut bij het eerste vlokje natte sneeuw…deze geweldige reportage over ijsracen in Chamonix ! De Ronde Hivernale uit ‘71, met vrij veel aandacht in beeld voor de (ook mooie!) Alpine, maar sowieso een kwartier lang vol met ijsracende wagens van toen inclusief de nodige DS’sen, en een GS-only-race. De rondedirecteur rijdt dan weer in een SM, verschil moet er zijn
http://www.youtube.com/watch?v=GuHSe5uTC2o
[Break 20 Familiale ‘71]