1 van de 2
 1 2 Volgende > 

koelvloeistof
edwato
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 29 november 2007 04:04 PM

Hee hallo

Ben pas nieuw op dit forum dus ik weet niet of de vraag al een keertje gesteld is maar bij deze nog een keer.

Ik heb vandaag mijn kachel radiateur eruit gehaald en een nieuwe gekocht bij brezan (was de goedkoopste) 50 euro en bij citroen hadden ze het over 248 weet niet waar dat vandaan komt maar goed dit terzijde.

Mijn vraag is nu ik ga hem morgen terug plaatsen maar heeft iemand een idee hoeveel koelvloeistof ik nu nodig heb om hem weer helemaal te vullen

bijvoorbaat dankl

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden

Profiel  

edwato
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 november 2007 04:05 PM
  [ # 1 ]

vergeet ik het is een citroen ax 1.1 first uit 93

Profiel  

KT88
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

Gepost: 29 november 2007 04:10 PM
  [ # 2 ]

‘n 5 liter vat halen bij de Gamma/Praxis/Karwei en vullen.
Dan motor laten lopen en ontluchten, zie de diverse nippels daarvoor.
Bovenaan beginnen, en herhalen totdat de fan aanslaat en er geen lucht meer uitkomt maar koelvloeistof.
Na ontluchten weer bijvullen tot aan de max. streep op de radiator.

De procedurfe om te ontluchten zal vast wel ergens op dit of een ander autoforum staan.

Success!

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  

edwato
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 november 2007 04:12 PM
  [ # 3 ]

oke dank je wel ga morgen meteen aan de slag

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 29 november 2007 04:20 PM
  [ # 4 ]

Zorg er wel voor dat je de goede koelvloeistof krijgt (voor PSA-auto’s) dit is andere dan die voor de duitse mobielen. Dit is ook verkrijgbaar bij de Brezan, dus dat moet geen probleem zijn.

Voor het ontluchten heb je een speciaal hulpstuk nodig, dit kun je eventueel ook zelf maken mbv een colafles.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 29 november 2007 04:23 PM
  [ # 5 ]

Zorg er wel voor dat je de goede koelvloeistof krijgt (voor PSA-auto’s) dit is andere dan die voor de duitse mobielen. Dit is ook verkrijgbaar bij de Brezan, dus dat moet geen probleem zijn.

Heeft dat een reden?

Jeroen

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 29 november 2007 04:31 PM
  [ # 6 ]

Heeft volgens mij te maken met de zuurgraad van de koelvloeistof. De koelvloeistof voor PSA (blauw van kleur) is minder zuur geloof ik, dus andere koelvloeistof tast de slangen ed aan. Krijg je weer lekkages enzo..

Profiel  

edwato
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 november 2007 04:46 PM
  [ # 7 ]

zie eigenlijk weinig staan over het ontluchten van de ax
maar dat is toch gewoon dat nippeltje waar je kortste slang aanzit die in je auto gaat zeg maar

en bedankt voor de tips allemaal

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 29 november 2007 05:19 PM
  [ # 8 ]

Er zijn meerdere ontluchtingspunten, de punten waar ze kunnen zitten (dit verschilt soms):
- op de slang naar de kachelradiateur (achter de motor)
- op t thermostaathuis
- op de radiateur

Je moet wel een speciaal hulpstuk op de radiateurdop zetten, anders krijg je niet alle lucht eruit.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 november 2007 12:02 AM
  [ # 9 ]

De groene koelvloeistof bij de Halfords is ook prima, kost c.a. 7 a 8 euro per can van 5L, officieel gaat er 6L in, maar je krijgt niet alles afgetapt. Bij de Halfords verkopen ze ook een duurdere koelvloeistof, deze heeft een rode kleur en is speciaal voor VW, staat ook op de verpakking.

Profiel  

The Hans Identity
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 473

Gepost: 30 november 2007 02:33 AM
  [ # 10 ]

ach, er is ook universele rode die ik in mn zx heb, geeft ook geen problemen enzo dus dat werkt ook echt wel

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 november 2007 09:04 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

De groene koelvloeistof bij de Halfords is ook prima, kost c.a. 7 a 8 euro per can van 5L, officieel gaat er 6L in, maar je krijgt niet alles afgetapt. Bij de Halfords verkopen ze ook een duurdere koelvloeistof, deze heeft een rode kleur en is speciaal voor VW, staat ook op de verpakking.

Dan gebruik je toch niet de voorgeschreven koelvloeistof, al zal je t verschil niet snel merken. Gaan wel een paar km’s overheen.
Zal de kleuren nog ff duidelijk uitleggen:
Groen: Ford, VW (oude VW’s), BMW etc etc.
Roze/Rood: Special VW vanaf de Golf 4 ongeveer.
Blauw: Peugeot, Citroën.

Er zijn idd ook universele rode vloeistoffen, al weet ik niet hoe goed deze zijn voor het koelsysteem.

Maar ik zou me gewoon aan de voorgeschreven blauwe vloeistof houden, dit is ook universeel verkrijgbaar dus niet duurder ofzo. Als je iets anders kiest dan moet je dat uiteraard zelf weten, is natuurlijk zoals altijd eigen verantwoordelijkheid.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 november 2007 11:55 PM
  [ # 12 ]
abxsport schreef:
ZX1.4i schreef:

Dan gebruik je toch niet de voorgeschreven koelvloeistof, al zal je t verschil niet snel merken. Gaan wel een paar km’s overheen.
Zal de kleuren nog ff duidelijk uitleggen:
Groen: Ford, VW (oude VW’s), BMW etc etc.
Roze/Rood: Special VW vanaf de Golf 4 ongeveer.
Blauw: Peugeot, Citroën.

Die groene van de Halfords is ook universeel en is geschikt voor in je Citroen.
Zo ziet mijn Xantia er na 100K op deze Halfords Koelvloeitstof uit, het is allemaal brandschoon, nergens een spatje aanslag of sporen van aantasting. Blok heeft totaal 200K gelopen en wat je ziet is niet na het schoonmaken, dit is origineel zo.

Bijna alle koppakkingen die ik heb gedaan en dat zijn er inmiddels behoorlijk wat, daar heb ik de Groene van Halfords in gedaan, nooit problemen mee gehad of gezien. Om een lang verhaal kort te maken, dat spul is gewoon goed en waarom meer betalen als het goedkoopste gewoon prima spul is.

Profiel  

Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 367

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 01 december 2007 09:34 PM
  [ # 13 ]

Zet wel de kachel in de warmste (hoogste) stand.

Bij een AX ontluchten kun je meestal als eerste het fietsventieldopje op de slang naar de kachel dichtdraaien als alle lucht eruit is, dan die op de bovenkant van het thermostaathuis en als laatste die op de radiateur aan de kant van de thermoswitch.

De truc met de colafles cq hulpstuk:

Neem een halve liter flesje cola.
Knip die doormidden en zet die in je radiateur vul-opening (past PRECIES).
Draai de hoogste ontluchtingsplug open en giet maar vol, wedden dat hij goed ontlucht is?
Zolang je maar een hoger vulpunt hebt.

Groet, Rogier

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 02 december 2007 01:51 AM
  [ # 14 ]
Rio97 schreef:

Zet wel de kachel in de warmste (hoogste) stand.

Een Ax heeft toch helemaal geen kachelkraan, maar gewoon een klep?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 december 2007 02:22 AM
  [ # 15 ]

Klept, AX heeft geen kachelkraan maar alleen een klep.
Hoewel er in diverse handboeken vermeld staat dat je de kachel op warm moet zetten. Zal wel in de loop van de jaren uit de handboeken van de BX gekopieerd zijn, de BX heeft wel een kachelkraan, toch???

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook