Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Vandaag was de lekkende brandstofpomp aan de beurt.
Op deze BX, de ‘87 19TRD, zit een Lucas pomp.
Tussen het deksel en de “gas-as” kwam af en toe een beetje diesel geblubt.
Niet echt met stromen, maar genoeg dat je het binnen rook bij het stoplicht.
Ik heb een revisie setje gehaald bij EDSL in Magraten.
http://www.edsl-limburg.nl
In dat setje zitten vier kleine en een grote O-ring, en het deksel.
Alles bij elkaar was het 40 euro.
Voor de terugloopslang aansluiting en de ontluchtnippel heb je geen ringen of pakkingen nodig: de een is een koper ringetje en de ander een o-ring.
Om de o-ringen te monteren kun je een speciaal gereedschapje kopen,
maar het gaat ook met een plat schroevendraaiertje,
als je voorzichtig bent.
Het is ook aan te bevelen om o-ring vet te gebruiken bij de montage,
dan glijdt het allemaal wat lekkerder.
Nog een algemene aanbeveling: werk HEEL schoon:
een zandkorrel kan je je pomp kosten!
Ook het pasvlak van de deksel en de pomp moet heel schoon zijn.
Om te weten wat voor onderdeel je nodig hebt, moet je het typenummer van de pomp weten. Dat zat bij mij op een plaatje aan de onderkant van de pomp. (heel handig…) Met een spiegeltje was het wel te lezen.
Mijn Lucas was van type: 8443B380A
Ik had al wat zitten googelen voor een handeleiding, maar verder als die verwijzing naar die Franse site met foto’s op dit forum kwam ik niet.
Vandaar, ter leeringh ende vermaeck, hier de volgorde waarin ik het heb gedaan:
1. Gaskabel losnemen.
2. Kabel koudestart-vervroeging losnemen. (steeksleutel 8 + tangetje)
Even merken waar het klemmetje zat.
3. Retourslang (<<6) losnemen van de deksel (ringsleutel 17)
Deze kun je uit de weg leggen onder de clip van de distributie deksel.
4. stop van de ontluchting (<<2) eraf draaien (steeksleutel 17 of inbus 6 en sleutel 16)
Deze zit niet bij de revisieset, dus die moet je overzetten.
5. Moertje en ring van de gashendel (<<3) er af halen. (ringsleutel 10 of iets engels: gebruik een klein bahcootje)
Wip voorzichtig het plastic armpje aan de achterkant (<<7) er af. Het plastic is waarschijnlijk hard geworden en breekt makkelijk.
Kijk even goed hoe de veer zit en haal de hendel, het veerkapje en de veer er af.
Druk het gas-asje een beetje naar beneden.
6. Ontspan het veertje dat de koude-start hendel naar links houd. (punttang)
Bij een turbo diesel zit hier een kontakt met een veer. Neem dit los, en zorg dat je de veer nie kwijt raakt!
7. Neem de 4 schroeven los waar de deksel mee vast zit (<<5). (inbus 4 of TORX 10)
Zet een bak onder de wagen omdat er diesel lekt.
8. Til het deksel voorzichtig een centimeter op.
Draai de koudestarthendel (<<1) zo ver mogelijk met de klok mee.
Til daarna het deksel verder op en druk de gas-as uit het deksel.
<<8 is het hefboompje aan de onderkant dat haakt in <<9, vandaar deze maneuvre.
Nu heb je het deksel zo ver dat je op de werkbank de koudestart hendel kunt reviseren.
Meet de lengte van de stelschroef (<<4) en verwijder het loodje en de borging: zet deze over op het nieuwe deksel.
9. Moertje en ring van de koude-start hendel (<<1) er af halen. (ringsleutel 10)
Kijk even goed hoe de veer zit en haal de hendel, het veerkapje en de veer er af.
Druk het asje uit het deksel.
10. verwijder de twee o-ringen die op de as zitten.
Ik heb ze met een mesje doorgesneden.
11. wurm de nieuwe o-ringen op het asje. (klein plat schroevedraaiertje)
Gebruik geen scherp voorwerp om ze te geleiden!
12. montage omgekeerde volgorde.
13. verwijder de twee o-ringen die op de gas-as zitten.
Het mechaniek dat er aan vast zit is nogal dun (<<10) dus pas op dat het niet krom gaat!
14. wurm de nieuwe o-ringen op het asje. (klein plat schroevedraaiertje)
15. monteer het deksel terug op de pomp.
Let op de stand van de koude-start hendel: net zo terug zetten als dat je hem er af hebt gehaald, anders druk je het mechaniek in de pomp krom!
(zie <<8 en <<9)
Voordat je de inbussen aandraait, even checken of de hendel wel in de uitsparing van de beugel aan de zijkant van de pomp valt.
16. Monteer de gashendel etc.
17. Zet de retourslang terug.
18. Monteer de stop op de ontluchtingsnippel.
19. Monteer de kabels.
20. Lekvrij dieselen !
Hier de bijbehorende fotos:
Volgende week in deze serie: hoe vervang ik een naaf.
Als er iemand nog toevoegingen heeft, graag!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Kijk eens aan, er waren al lekkende Bosch deksels voorbij gekomen, dit is de eerste Lucas.
Ik zal dit uitprinten en goed bewaren voor het geval ik het zelf een keer nodig heb, dit is waardevolle info, thanx
PS: Vind je het goed om dit topic naar mechanisch te verplaatsen, dit is niet specifiek voor een BX.
Op deze manier zien de overige Citroen rijders dit ook, ik bedoel de lui die wel een Lucas diesel hebben maar nooit hier kijken omdat ze niets met een BX hebben. Tot die groep behoor ik ook wel een beetje ops:
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
als diezelfde pomp ook in andere wagens zit, dan lijkt me dat een goed idee om hem te verplaatsen.
Heeft er nog iemand aanvullingen, volgens mij had er nog iemand dit gedaan?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ok, bij deze verplaatst, met een link in het BX gedeelte.
Heb je foto’s van dit klusje?
De enige tip die ik heb, werk absoluut schoon (bijna steriel) en rustig met dit soort klusjes, een korreltje zand of rotzooi in de pomp kan lettelijk roet in het eten gooien.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
zo, ik heb ff wat fotootjes met uitleg erbij gezet.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mooie en goede en duidelijke uitleg!
Hetzelfde is bij mijn lucas pomp aan de hand (hij zuigt er lucht langs heen)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Waar zuigt hij lucht langs, langs het asje? en wat merk je dan?
Even voor mijn beeldvorming als BX-Leek, een 19TRD is ongeblazen 1.9D ?
Mooie en duidelijke foto’s
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Klopt dat is een ongeblazen diesel van de redelijk luxe versie.
Ik heb er het ouwe motor type in liggen, met van de kunstig gebogen inlaatbuizen.
Er zit ook nog het ouwe type bak aan, met de achteruit links voor en vergrendeling op de pook.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Dat dacht ik al, ongeblazen 1.9D, de pomp ziet er bijna hetzelfde uit als de Lucas op mijn motor.
De Lucas is wel kleiner dan de Bosch, wat het sleutelen toch wel fijner maakt omdat de pomp niet zo in de weg zit. Verder is het zo dat de Lucas iets feller is, ten minste dat zegt men, nadeel is dat deze niet standaard geschikt is voor PPO.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ik heb twee zomers met de Turrrrbo diesel op ZBO gereden zonder problemen. Die had bijna dezelfde pomp er op zitten.
Met een mengsel van 10l Diesel, 20 liter petroleum en 30 liter ZBO ging het heel best tot een graad of 15.
Daaronder ging de boel met een koude motor zo staan te klapperen en stuiteren dat ik in het najaar altijd weer over ging op Diesel met af en toe een liter of wat petroleum.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bij mijn asje merk je dat hij soms beroerd loopt door het aanzuigen van lucht. Rijden is vaak wel gewoon prima eerder met stationair.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Is het over wanneer de motor warm is, dus zeg maar na een kilometer of 2 a 3?
Ik bedenk me opeens dat dit ook weleens de oorzaak bij mij zou kunnen zijn
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als je even hebt gereden is het bij mij over
JE merkt eigenlijk problemen als je in de stad wegrijd en je dus de hele tijd voor het stoplicht staat…
Als je wegrijd en kunt blijven rijden dan valt alles wel mee
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Aha, ik heb precies hetzelfde
Na een lange rit van 3 a 500km heb ik meestal een dag of 2 geen last van.
Ik ga ook maar eens zo een deksel kitje halen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hahaha
heeft die van jou ook dat hij soms “op hol” slaat?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nee op hol slaan doet de motor niet, wel heel af en toe hikken, meer een soort van inhouden.
Stel je voor, ik heb de verstuivers vervangen, kleppen gesteld en dan zou het aan dat flut dekseltje liggen
Niet dat de verstuivers en kleppen stellen overbodige luxe was, het was wel nodig.