Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Zo, dat scheelt!
Eerst haalde ik net geen 1/14, en nu, na het vervangen van het dekseltje, bijna 1/17!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Zo he dat is netjes, ik zit gemiddels op het moment ook 1:15, terwijl dit altijd 1:17 is geweest. Toch maar zo een dekseltje scoren, als dat alle problemen oplost.
Het stotterprobleem bij mijn diesel werd steeds erger, ik zag nu ook dat er diesel uit het asje aan het lekken was, gelukkig een heel klein beetje, geen stralen dus. Afgelopen maandag op aanraden van mijn collega’s, naar een Bosch Service center gegaan waar we toevallig ook klant zijn, altijd goed om korting te vragen
Mij werd aanbevolen om naast het deksel ook het asje te vernieuwen omdat het asje meestal ook uitgesleten is. In tegenstelling tot Bosch waar enkel een nieuwe O-ring vervangen meestal voldoende is. Aangezien mijn collega’s dit bedrijf hoog aanschrijven wat kennis betreft en mijn motor pas 200K gelopen heeft leek het mij verstandig om dit advies op te volgen.
Het asje word compleet geleverd zoals ik hier heb aangegeven met rode lijntjes.
Helaas is het asje ook erg duur, totaal zou het mij €120 kosten, enkel het deksel en de O-ringen was c.a. €40, gelukkig heb ik een speciale prijs gekregen voor het asje, deksel en de O-Ringen . Let wel op, het kleine moertje waarmee de as in de pomp vastzit, is een speciale maat, ik denk Amerikaans, sleutel 6 was te klein en 7 te groot. We hebben de moer opgemeten en dat was 6,24, dus we hebben een sleuteltje 6 opgeofferd door deze iets open te vijlen. Uiteraard wel goed schoonmaken/blazen, want het kleinste deel metaal slijpsel kan einde pomp betekenen.
Montage was zo gepiept, Henny_XM heeft me fantastisch geholpen, totaal 2 uurtjes werk incl. slap ouwehouren, koffie drinken en alles weer opruimen. Wat dat betreft is sleutelen aan het deksel van een Lucas veel makkelijker dan een Bosch, ik zweer inmiddels bij een Lucas, voor mij geen Bosch meer. Het motortje loopt nu prima en stottervrij, ook de hikjes die zo nu en dan aanwezig waren zijn weg, wel moest het stationair toerental opnieuw afgesteld worden en stond de gaskabel te strak.
Heb ik nog wel een aantal tips:
- Zet het contact uit, anders blijft de electrische afsluiter open staan.
- Tap het filterhuis af, gaat sneller door het filter eruit te halen, zo voorkom je dat er diesel in de pomp stroomt.
- Als je de retourslang los neemt kun je door het gat in het deksel een slang steken en de boel leegzuigen met een grote spuit. Het spuitje dat wij hadden was te klein, dan maar de overhevel techniek wat prima werkte, alleen trok Henny een vies gezicht omdat hij diesel in zijn mond kreeg . Door het filter af te tappen en de pomp leeg te zuigen voorkom je dat er een sloot diesel uit het deksel komt bij demontage.
- Voor het monteren van de O-ringen kreeg ik O-ring vet van een collega, dat word standaard bij bepaalde reparatie setjes op me werk geleverd. Dit spul is Molykote 111, een soort vaseline, alleen wat dikker en kleveriger, de montage hiermee gaat erg goed, alles ploept zo op zijn plek, geen wonder dat ze het ook wel “pretvet” noemen
Specials thanks aan JanvB voor het startten van dit topic
Effe een update, de motor hikt steeds 2 keer bij het gas loslaten en weer oppakken.
De Haynes gelezen en het blijkt dat het toerental te snel inzakt, het stationair toerental was ook al aan de lage kant, maar opschroeven hielp niet.
vandaag met Henny_XM de “anti-stall speed” en stationair toerental afgesteld volgens de Haynes en het blok loopt nu zo rustig, het lag eerst nog zichtbaar te schudden. De reden dat dit afgesteld moest worden komt waarschijnlijk doordat ik het asje ook vernieuwd heb, in dat ding zit een nieuwe veer enzo. Een korte beschrijving van het afstellen, dit is het makkelijkst met 2 man (of vrouw) te doen.
(mijn excuus, ik weet effe niet wat Anti-stall speed in het NL is)
Hier stond een verhaal hoe je de anti-stall speed en stationair kan afstellen, dit heb ik verwijderd aangezien dit alleen van toepassing is bij een pomp op de testbank en niet op de auto. Jammer genoeg staat dit niet in de Haynes, een collega van mij op de brandstofpompen & verstuivers afdeling die zeer bedreven is met Lucas pompen heeft mij deze tip gegeven.
Effe een update, anti-stall = inrichting tegen het stilvallen van de motor, dit is de schroef waar de gashevel tegen rust.
Na teleurstellende resultaten volgens het afstellen in het boek, ben ik maar gaan experimenteren.
Wat blijkt, hoe verder je de ant-stall schroef uitdraait, dus toerental hoger, des te minder snel zakt de motor in toeren bij het loslaten van het gas, je remt nauwelijks op de motor af, dit rijdt niet fijn. Om het hogere stationair goed te krijgen moet de stationair schroef uitgedraaid worden, deze duwt dan de stophevel verder naar achteren. Met deze instelling wil de motor heel snel in toerenzakken bij het optrekken, dat gaat dan ook heel schokkerig, bij het inschakelen van een airco zakt het wel tot 200rpm en dat blijft ook zo, hier kun je niet mee rijden.
Ik heb de anti-stall speed nu op 1300 rpm ingesteld, dat gaat prima, toerental zakt nauwelijks in bij inschakelen van de airco en ik kan soepel op de koppeling wegrijden. Waarschijnlijk mag het wel iets hoger, motor remt naar mijn gevoel iets teveel af en schokt bij het gas oppakken en loslaten.
Gelukkig is er vandaag een nieuwe collega begonnen op de afdeling brandstofpompen en verstuivers bij ons, en hij weet heel veel van Lucas pompen. Binnenkort ga ik met hem samen aan de slag om het af te stellen, de resultaten volgen hier . Zijn eerste tip was, wat er in de Haynes staat is voor op een testbank, niet voor op de auto.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik krijg toch sterk het gevoel dat een Boschpomp makkelijker af te stellen is In de vraagbaak die ik heb wordt ‘anti-stall’ trouwens omschreven als ‘decelleratie’, het is diezelfde schroef waar de gashevel tegenaan leunt als de motor stationair draait. Hij doet hetzelfde als jij omschrijft, alleen het afstellen is vrij snel en makkelijk gepiept.
Eveneens ben ik tevens ook.
Geen idee, daar heb ik me niet echt in verdiept, feit is wel dat er op een Bosch meer schroefjes zitten. Hoe dan ook, deze discussie gaat over Lucas pompen, hopelijk komt er nog een hoop waardevolle technische info bij, aangezien er van Lucas pompen niet zo heel veel bekend is. In elk boek dat ik heb staat er veel meer over de Bosch beschreven dan over de Lucas.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
ZX1.4i schreef:Hoe dan ook, deze discussie gaat over Lucas pompen,
Daar heb je gelijk in ops: Van mij mag je het bericht (en dit bericht) eruit kieperen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Geeft niet, een beetje discussie aanzwengelen mag
Heb het toch even opgezocht voor de Bosch en dat is inderdaad makkelijker.
Het beste kun je er vanaf blijven en het overlaten aan een dieselspecialist, niet dat ik dat ben, want echt goed krijg ik het ook niet. Gelukkig heb ik een collega’s die er wel verstand van hebben, sinds vandaag dus een nieuwe die er heel veel van weet
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
ZX1.4i schreef:...... Gelukkig heb ik een collega’s die er wel verstand van hebben, sinds vandaag dus een nieuwe die er heel veel van weet
En, heb je al meer info over het afstellen?
Misschien kun je een kort stukje schrijven over hoe&wat;?
Ik heb hier in Hongarije hetzelfde probleen met de ButsBix gehad.
Inhouden en lekken, vooral als ze koud was
Hier zaten wat andere schroeven op, dus dat heb ik in de originele post erbij gezet.
Het is erg problematisch om hier onderdelen te krijgen voor Lucas/Rotodiesel.
Met veel moeite heb ik twee o-ringen van de gasas kunnen krijgen.
Affijn, ik gooi er wel een revisiesetje op als ik weer in Nederland ben.
Die heb ik vervangen, en nou lekt ie ook langs die andere as….
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Wegens tijdgebrek en omstandigheden ben ik zelf aan het sleutelen gegaan.
Het afstellen moet met een motor die goed warm is, let op dat je even wacht als de koelfan gaat draaien omdat deze de dynamo zwaar belast waardoor het toerental inzakt.
De afstelprocedure in de Xantia Haynes klopt in iedergeval niet, m.b.t. het nastellen als de motor dreigt uit te vallen of niet snel genoeg afremt. Vooral dat laatste is erg vervelend en gevaarlijk, je verwacht dat de auto afremt als je het gas loslaat, en het is slecht voor je remmen en banden. De procedure in de Revue technique of vraagbaak klopt wel.
De basisafstelprocedure in de Haynes en Revue Technique zegt, stophevel blokkeren met een 3mm boortje en een 4mm plaatje tussen de gashevel en de aanslagschroef (=anti-afslagschroef = anti-stall speed) en stel in op 1500 +/- 100rpm.
Echter in de vraagbaak van de Peugeot 405 (type-1) staat 3mm plaatje en 900rpm +/- 100rpm.
Aangezien de methode uit de Haynes niet echt werkte omdat ik bleef nastellen en een hoog verbruik had, heb ik deze geprobeerd en met succes, deze basisafstelling was bijna goed. Nadat je op 900rpm heb afgesteld door de aanslagscrief te verdraaien, verwijder je het boortje en het 3mm plaatje. Stel nu stationair af m.b.v. de stationairschroef (bij de stophevel), 800rpm of 850rpm indien je een airco heb, in beide gevallen is het +/-50rpm.
Ga nu proefrijden, trek op tot 40km/u in zijn 2 en laat dan het gas los, je moet de auto voelen afremmen en niet eerst effe doorgaan alsof je opeens cruisecontrol heb, draai in dat geval de aanslagschroef een kwartslag in. Indien de auto te sterk afremt, schokt bij het gas loslaten en weer oppakken en je moet heel erg aan het gaspedaal hangen om de snelheid erin te houden (snelweg), draai dan de schroef een kwartslag uit. Het foutje in de Haynes is dat er staat dat je dit met de stationair schroef moet doen, wat dus fout is.
Als de auto schokkerig optrekt let dan op het toerental, dit zal teveel inzakken, het mooiste is testen met de Airco, bij het inschakelen mag het toerental minimaal inzakken, 50rpm is maximaal. Zakt het teveel in, dan zal de auto ook erg schokkerig optrekken, en nauwelijks op de motor afremmen, draai in dat geval dus de aanslag schroef aan.
Heb je de ideale afstelling gevonden, controleer dan het stationair toerental en stel dat zonodig bij. Let op dat als je de aanslagschroef te ver indraait, de motor op een gegeven moment gaat schudden, de kunst is om de ideale afstelling te vinden. Makkelijk is het niet, mijn motor schud nog wel lichtjes bij stationair, maar rijd nu wel weer 1:16 ipv 1:13,5 en kwam prima door de roetmeting.
Volgens de Citroen specialist waar ik kom is het een gekloot om dit goed afgesteld te krijgen, zoals ik al ervaren had. Weet dus waar je aan begint als je aan de instellingen van de pomp gaat schroeven.
Meestal is het het busje in het deksel ook ingesleten.
Bij een Lucas pomp is het een aluminium deksel waar een geruimd gat in zit, bij een Bosch zit er een bronzen busje in. Bij een Bosch kun je het deksel meestal wel laten zitten, bij een Lucas is het aanbevolen om het te vervangen. Totale kosten voor een deksel met O-Ringen en pakking voor het deksel is c.a. 40 a 50 euro, meestal probeert de diesel specialist je ook het asje aan te smeren, maar dat is vaak niet nodig.
Bedankt voor de tekening, ik ben al heel lang op zoek naar zoiets
De autohandel heeft dit soort dingen niet (de dealer ook niet), daarvoor moet je echt naar een dieselspecialist zoals een Bosch diesel service. Zoveel meer kun je zelf niet vervangen, alleen de O-ringen en het deksel, asje kan ook, maar dan moet je de pomp ook afstellen.
Hallo Jan
Bedankt , super beschrijving, je krijgt een 10+
Heb het zelf als volgt opgelost
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205676/#1230392
Nogmaals bedankt
Perfecte handleiding over de reparatie van een lekke lucaspomp.
Heb het revisiesetje gehaald en binnen 2 uurtjes gerepareerd.
setje was 40 euro bij die mensen in limburg. Indien via dieselspecialist zou ik 200 euro voor
de reparatie kwijt geweest zijn.
Enige wat niet lukt is het afstellen zoals omschreven door ZX1.4i
Ergens zie ik iets over het hoofd. Zodra ik dat asje van 3mm in het gat wil steken slaat de motor af.
Rara wat moet ik zeg maar uitdraaien.
Op dit moment schud de motor bij stationair en slaat hij soms af tijdens schakelen middels indrukken koppeling.
Dit was voor de revisie ook al zo.
XUD7 blok.
Thanks,
ericzwiep van ppo.nu