2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
BX behandelen met owatrol
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 04 december 2007 08:53 PM
  [ # 16 ]

nee hammerite is niks heb een keer een fiets mee gedaan, werd een grote roestbak.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
panda9001100
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-11-2007

Gepost: 04 december 2007 09:00 PM
  [ # 17 ]

Als ik goed lees hierboven wil men de onderkant v/d auto beschermen tegen roest. Ikzelf heb me auto’s weggebracht naar Leeuwarden Dinitrol. Zij maken de hele onderkant schoon en brengen een roeststoppende laag op, vervolgens een dikke beschermlaag voor steentjes. Dit laatste is ook enigzins flexibel ivm tempverschillen winter/zomer.
En ze spuiten de hele binnenkant vol met een soort vette zeep.

Hier kun je zien hoe me 2de pinda behandeld is, foto is wat onduidelijk….

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 december 2007 09:03 PM
  [ # 18 ]

Goslinga toevallig?

Profiel  
 
panda9001100
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-11-2007

Gepost: 04 december 2007 09:29 PM
  [ # 19 ]

yupz

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 04 december 2007 10:24 PM
  [ # 20 ]

Op die manier heb ik ook mijn bx met dinitrol behandeld, alle goedjes die ik er voor nodig had laten samenstellen bij dinitrol centre van Egmond in alphen a/d rijn. Zo,n 100 euro aan blikken met verschillende goedjes

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 december 2007 01:04 AM
  [ # 21 ]

Dat valt mij heel erg mee! Ik geloof dat ik maar eens even met Goslinga contact op ga nemen voor de GS gespoten gaat worden.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 05 december 2007 08:40 PM
  [ # 22 ]

100 euro valt idd wel mee, moet je het er alleen wel zelf in en op spuiten met een lans en persluchtspuit. Het is vies #$*&^ werk, en je bent er wel een poosje zoet mee, maar het resultaat mag er zijn Laughing  Cool
Ik snap wel dat laten doen rond de 800 euro kan kosten gezien het werk dat je eraan hebt.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
panda9001100
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-11-2007

Gepost: 06 december 2007 10:21 AM
  [ # 23 ]

Die lui doen het dagelijks, dus gebeurt het ook gewoon goed. Ze zetten de auto ook nog in de was voor je. Echt topservice!

Volgend jaar breng ik me groene erweer heen, controle of alles nog goed is. Als je het bijhoudt, dan heeft de roestduivel nauwelijks kans Very Happy .

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 07 december 2007 01:01 PM
  [ # 24 ]
b.rozema schreef:

Hallo ik ben een bx aan het restaureren en ik gebruik novorox zo’n zwart potje met witte vloeistof dat na het losse roest verwijderen en wassen met water nat opgebracht word, daarna droogt het zwart op na 24 uur nog een keer opbrengen en daarna afwerken.
Is dit ongeveer hetzelfde als owatrol ? ik heb met novorox nl goede ervaring heb ooit een ruitenwisserarm een keer ingesmeerd en daarna vergeten. heeft jaren niet meer reroest zonder verdere verflaag.

Ik gebruik Novorox écht al héél wat jaren op al mijn oude bakkies die ik inmiddels heb gehad en ik zweer bij het middel. Heel makkelijk te verwerken (Inderdaad op natte roest) later nog eenmaal herhalen en je hebt een keiharde laag. Vervolgens ligt het er een beetje aan wáár het te behandelen stuk zit. Is het bodemwerk dan werk ik het af met bijv. bodycoating. (2 x dun sprayen) Heb deze zomer de bodem van mijn Suzuki Samurai ermee behandeld (en dié kán roesten hoor!!) Héél licht staalborsteltje over de plek, daarna nat maken, Novorox (O.a. bij Halfords) eroverheen. Als dit is uitgehard (zwart geworden) nógmaals en dan twee dunne lagen coating. Ik heb overigens de holle delen van het ding gewoon met de spuitbus (met slang) ML tectyl gedaan. Ik herhaal dit ieder jaar vóór de winter en moet zeggen dat dit goed bevalt. is er sprake van een gaatje, ook dan gebruik ik eerst novorox en dicht het gat vervolgens met glasvezelplamuur (2 comp) waarin ik ook nog eens een stukje glasvezelmat verwerk. Ook daarna weer afwerken met coating. Belanrijk is dat je het minimaal één (maar beter is een keer of twee, drie) per jaar in de gaten houdt. Dit voorkomt érger. Voorkomen is beter enz. Gebruik je het op de carrosserie dan kan het gewoon afgewerkt worden met de betreffende lak. Dit is dan uiteraard niet onzichtbaar maar ook hier is dit beter dan maar laten gaan.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
panda9001100
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-11-2007

Gepost: 09 december 2007 07:58 AM
  [ # 25 ]

Misschien een leuk weetje. Auto’s roesten harder in de zomer dan in de winter ivm luchtvochtigheidsgraad.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 09 december 2007 01:29 PM
  [ # 26 ]

Hm, als ik hier nu naar buitenkijk lijkt de luchtvochtigheidsgraad wel 100%, wat een weer!  Laughing

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 10 december 2007 10:17 AM
  [ # 27 ]
panda9001100 schreef:

Misschien een leuk weetje. Auto’s roesten harder in de zomer dan in de winter ivm luchtvochtigheidsgraad.

Alleen heb je ‘s zomers vaak iets minder last van pekel, en laat dat nou net de grootste boosdoener zijn.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
panda9001100
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-11-2007

Gepost: 23 december 2007 10:53 AM
  [ # 28 ]

Zout trekt idd vocht aan, alleen als je de auto niet grondig schoonspuit na de winter…........laat de gevolgen raden. ‘s Winters roest een auto bijna niet.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 23 december 2007 11:17 AM
  [ # 29 ]
panda9001100 schreef:

Zout trekt idd vocht aan, alleen als je de auto niet grondig schoonspuit na de winter…........laat de gevolgen raden. ‘s Winters roest een auto bijna niet.

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd waarom pekel nu zo slecht is.
Vochthoudendvermogend als reden klink aannemelijk.
Maar gaat zout niet extra een scheikundige reactie aan waardoor het roestproces versnelt?

Jeroen

Profiel  
 
panda9001100
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-11-2007

Gepost: 24 december 2007 12:54 PM
  [ # 30 ]

Zout trekt vocht aan. In vocht zit zuurstof. Zuurstof en ijzer gaat een chemische reactie aan, waardoor er roest ontstaat.

In de zomer is het vochtgehalte hoger (dus zuurstof opgelost), waardoor ‘s zomers sneller roest. In de winter is het droge lucht. Ondanks de pekel roest een auto niet/nauwelijks. Zodra het weer omslaat, is het belangrijk om de onderkant goed af te spuiten (hoge drukspuit) om de pekeltroep weg te halen.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook