Help! Wilde ik net komende week aan het dak van mijn break beginnen (ander draadje), heb ik de auto zondag onderweg laten staan vanwege andere ellende…eh..charme bedoel ik natuurlijk. Na een week stilstand (er was me bij wegrijden niets opgevallen, maar ik ga er nou ook weer niet echt onderliggen voor ik wegrij) ging ik weer eens op weg maar na half uurtje, zo’n 40 km verder, begon de achterkant bij snelwegricheltjes te stuiteren ipv te zweven. Achteraf herinnerde me ik trouwens dat het opkomen wel iets langzamer leek te zijn gegaan dan anders. Langs de snelweg gestopt en jahoor druppels langs de spatlap linksachter. Twijfel over of ik meer kapot zou maken met doorrijden maarja stond daar in the middle of niks dus ik besloot het nog aan te durven wat verder te rijden tot een (nieuwerwetse) citroengarage die ik een stuk verderop wist. En jahoor bij opnieuw starten had ik eerste paar tellen geen stuurbekrachtiging, daarna wel. Zo dus nog 20 km doorgereden en vlakbij die garage geparkeerd voor eventuele noodhulp maandag (vandaag). Bij het langzaam rijden op het parkeerterrein was de rem ook opeens aan het verdwijnen dus moest ik het met gasdotjes en uiteindelijk de hand/voetrem doen. Ik ben niet technisch maar weet wel dat stuurbekr en rem ook via LHM gevoed worden, dus waarsch heeft een pomp die daarmee te maken heeft wat toerental van de motor nodig?
Nou heb ik de auto dus daar gelaten vanwege de rem, de stromende regen, en het sinterklaasfeestje waarheen we op weg waren. (Het hele deel sociaal-emotionele gezinsellende bij DS-pech laat ik hier even weg we zijn daar dankzij een familie-lift nog aangekomen, en ‘s avonds met openbaar vervoer weer thuis).
Over de ANWB las ik al gemengde geluiden. En het liefst laat ik ook niet die gewone citroen-garage eraan prutsen of veel dure tijd verspillen. Maarrrr…vinden jullie het verantwoord om de LHM weer helemaal vol te gooien en mits alles weer omhoog komt (en de rem weer pakt vanaf tweede versnelling ofzo), attent en desnoods LHM-tankend terug te rijden naar huis en vervolgens naar een echte DS-monteur ??
Herman Jansen heeft geen tijd natuurlijk, en Sanders is dicht op maandag dus ik kan nog een dagje piekeren…wie helpt me twijfelen
[Break 20 Familiale ‘71]
Gewoon vullen en klein stukkie rijden/remmen, als er niet teveel lekkage is (waarschijnlijk lekt het scharnier in je remleiding achter) gewoon rijden. Als er tekort hydrauliek is gaat de stoplamp branden dus je wordt vanzelf gewaarschuwd.
ANWB kan je prima op weg helpen, hebben mij ook weleens geholpen toen ik een lekkage had (ben niet voor niks lid) die man vond het waarempel nog leuk ook om een ID weer op weg te helpen. Had hij een tijd niet meer gezien. In basis is de techniek van de ID/DS gelijk aan die van BX/CX/Xantia etc.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 25609
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ten eerste betwijfel ik of de 71er familiale nog een scharnierremleiding heeft… Ik denk dat dat al een flexibele rubber leiding is.
Twee: LHM vat vullen tot max bij wagen in hoogste stand. ( ja leuk maar hij komt niet omhoog…) Als het vat helemaal leeg is eerst tot de hleft vullen. Ontluchtschroef open en starten. Na 30 seconden schroef dicht. ( gaat de pomp nu reutelen? )
Auto komt omhoog. Nu onder de auto kijken of je LHM ziet lekken/ spuiten… Een hulpje laten remmen. Weer kijken of je NU LHM ziet spuiten… Nee? Dan kan je het vat op niveau maken en gaan rijden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dankjewel jongens. Heb in de loop van vanochtend ontdekt dat ik de auto nog geen kilometer van nog een andere garage heb laten staan…en wel van de man die die Beijing-rallywagen gemaakt heeft! Al improviserend met jullie tips moet ik zijn brug wel weten te bereiken…hij kan dan kijken waar het probleem zit.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 25609
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Laat je bevindingen maar horen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: LHM-lek linksachter…bijvullen en toch rijden ?
askii schreef:
Over de ANWB las ik al gemengde geluiden.
Waar dan? Anwb oefent zelfs nog steeds op DS’en. In ieder geval had ik een keer een gesprongen hogedrukleiding - de heftigste lekkage die je kunt hebben - die ze erg vakkundig gesoldeerd hebben. Hoewel ik m zo snel als mogelijk moest vervangen heb ik er nog 300 km mee gereden.
Re: LHM-lek linksachter…bijvullen en toch rijden ?
gerardeux schreef:askii schreef:
Over de ANWB las ik al gemengde geluiden.
Waar dan?
Nou wat dacht je van 1 berichtje hierboven, bij Sjaak ?! Nee maar ook eerder o.a. hier op het forum. Over iets te bruut solderen op gevaarlijke plekjes ofzo. Of over als je jonge gasten treft die geen idee hebben (ben ik er zelf ook een van trouwens . Neem het ze ook niet heel kwalijk, ik heb wel eens zo’n hydrauliek-octopus gezien: hoewaaa!!, tja je kan ook niet van elke oude auto alles maar weten. Maar goed we dwalen af, ging me ook niet om de anwb, maar om wat het beste is voor mijn auto…en da’s toch iemand die deze dames elke dag ziet vind ik.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 25609
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om je gerust te stellen: De DS heeft geen octopus.. Wel allerlei andere leuke slangetjes die kunnen scheuren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
mij ook, ik was ff wat LHM kwijt en kon het met mijn eigen litertje wat ik aan boord had niet redden. Komen ze gewoon langsbrengen en ze vragen niet eens de hoofdprijs voor een liter LHM. De goede man verontschuldigde zich nog helemaal dat ik ervoor moest betalen. Ook was hij erg enthausiast over de ID…....maar wordt wel beetje off topic geloof ik
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Te lang doorrijden met te weinig LHM kan je wel je hogedrukpomp kosten (die loopt dan droog en daar kan ie niet lang tegen). Wel oppassen dus.
Weet je al of de leiding naar de veercilinder of naar de rem kapot is (waarschijnlijk de eerste)? Lekzak zou ook kunnen, maar dan lekt ie meestal niet in stralen…
Citroen!
bogaard77 schreef:Laat je bevindingen maar horen!
Tja daar werd ik niet blij van. Er blijkt zoveel druk te zijn opgebouwd ofzo, dat de hele lekzak was losgeknald, althans een of meer van de ringen die daar alles op zijn plaats houden. Lijkt erop dat hele veercylinder vervangen moest.
Dure grap, niet omdat zo’n revisiesetje/ringen nou zo duur is, maar ja…de auto daar krijgen (voor LHM erin = achter met vette stralen eruit), ter plekke ook weer op genoeg hoogte krijgen/houden om uberhaupt de brugarmen eronder te draaien, en de auto kan dus ook niet zomaar van de brug AF rijden waardoor het aan werkuren veel gedoe is. En dan moet het ding zelf nog gefixt natuurlijk.
Helaas was dat niet het enige slechte nieuws…deze garagist was weliswaar een heeeele kritische (hij had zelf ook de prachtigste DS-en die ik ooit gezien heb) maar ook wel een reeele ben ik bang, en hij vond dat ik op deze bodem maar niet moest investeren. Tja, misschien eens een nachtje slapen en nog iemand anders ernaar laten kijken maar op dit moment kijk ik even met hele andere ogen naar mijn snoek.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een second opinion van iemand die een iets minder perfectionistische inslag heeft? Uiteindelijk zie je de bodem toch ook weer niet zo heel vaak, toch?
break23m schreef:Uiteindelijk zie je de bodem toch ook weer niet zo heel vaak, toch?
Ehmm nee, maar het moet ook wel veilig blijven allemaal toch ? Of snap ik je niet…
[Break 20 Familiale ‘71]
Tja het kan natuurlijk een hele dure grap worden om een DS/ID te blijven rijden als je zelf neit zo handig bent. Ik kan me voorstellen dat als de longerons behoorlijk rot zijn het een duur geintje wordt om dit te laten doen…........en als dan de dakrand er ook aan zit te komen en het plaatwerk ook al niet te netjes is….....en dan nog wat technische problemen erbij.
Aan de andere kant kun je er ook voor keizen de boel op te laten dubbelen door een algemeen garagebedijf. Misschien niet de netste oplossing maar haalt je wagen wel weer voor een aantal jaren door de APK.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je DS wilt rijden, met de nadruk op rijden, kun je heel lang vooruit!
Een olielekkage kost je nooit de kop, zelf aanpakken en al doende lerend verder rijden is mijn motto.
Maak je meestal ook nog iets anders kapot, maar de volgende keer weet je beter…
Als je op evenement de prijzen wilt wegslepen, is ander verhaal (€€‘s)!!
Maar het blijft natuurlijk efkes aan-passen, een DS is trouwens erg mooi om naar te kijken, ook!