Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Mijn veersysteem is zonder hard/zacht knopje en als je een DS gewend bent, streef ik erbij andere Citroëns ook naar deze zacht geveerd te maken.
M’n Xantia in voor mijn doen te hard. Ik heb de indruk dat de hoogte afstelling niet helemaal klopt en zag hier de maten genoemd staan, maar heb echter zelf geen vraagbaak. Ik zie wel eens een vraagbaak aangeboden staan, maar nooit van modeljaar 2000.
Wat is er aan de hand :
De auto staat achter lager als voor. Als ie start merk ik dat ie achter weer een beetje bijpompt (ondanks standbollen). Als ik hier in de wijk over een drempel ga lijkt het alsof de voorwielen hiervan af vallen, achter is dit geen probleem (het ergste is dat ik het gevoel heb dat ik langzamer over die drempel moet als m’n mede straatbewoners die allemaal Opel rijden en ik met de DS er niet eens over denk te remmen).
Zodra de wagenhoogte met het pookje ook maar iets verhoogd wordt, dan wordt meteen alles een stuk harder. Het stijgen en zakken gebeurt trouwend vrij traag, in kleine stapjes, lastig om vanaf m’n werk de file te ontwijken door een bussluis met een betonnen carterkiller (voor alle niet Citroëns ).
Ik zou graag willen weten hoe ik de wagenhoogte kan meten, vanaf welk punt moet ik meten en is dit tot op de grond of tot onderkant velg (aangezien de banden een verschillende hoogte kunnen hebben per auto, ik heb er nu winterbanden onder) ?
Als dit niet klopt, kan ik dit zelf verstellen met behulp van een paar assteunen om niet bekneld te geraken ?
Zijn er nog andere tips voor het comfortabeler maken van de Xantia ?
Heeft iemand de Haynes gids voor modellen van 2000 op CDRom ?
Alvast vriendelijk dank, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Wagenhoogte afstellen MOET je op een brug doen, anders is het levensgevaarlijk!! Auto kan in 1 keer naar beneden vallen!!
Maar denk dat je eerst ff nieuwe bollen moet monteren, stugheid komt nl vaak door de bollen. Daarna de hoogte ff laten afstellen bij de dealer of een specialist. Die weten waar en hoe je moet meten. Klusje van 10 minuutjes ofzo, dus niet duur.
Bollen controleren als niet meer bekend is wanneer dit voor het laatste gedaan is, LHM verversen en doorspoelen. Hoogte kun je zelf ook doen als je weet waar je aan moet schroeven, uiteraard wel met assteunen eronder.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
ZX1.4i schreef:Bollen controleren als niet meer bekend is wanneer dit voor het laatste gedaan is, LHM verversen en doorspoelen. Hoogte kun je zelf ook doen als je weet waar je aan moet schroeven, uiteraard wel met assteunen eronder.
M’n bollen zijn eind maart dit jaar alle 4 vervangen, dus dit kan het probleem niet zijn denk ik dan.
Ik heb toendertijd garage Sanders ook gevraagd LHM te spoelen en op de rekening staat dat dat toen niet nodig was.
Ik weet niet waar ik aan moet schroeven voor de hoogteverstelling. Mij lijkt dat als je op de een of andere manier in de tunnel kan graaien nabij de hoogte-pook, dat daar toch ergens een verstelling moet zitten ?
Zo niet, dan rijd ik binnenkort wel even langs een dealer.
Alvast bedankt, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik zou de LHM toch maar verversen en doorspoelen, LHM trekt vocht aan en op een gegeven moment is het gewoon uitgewerkt en verzadigd met vocht, terwijl de LHM nog best mooi groen is.
Met doorspoelen haal je het vuil eruit wat normaal gezien blijft zitten doordat de vloeistof op bepaalde plekken niet echt stroomt, in het Hydrauliek gedeelte staat een topic met het recept om te spoelen.
Re: Ideale wagenhoogte
bartjes schreef:Als ie start merk ik dat ie achter weer een beetje bijpompt (ondanks standbollen). Als ik hier in de wijk over een drempel ga lijkt het alsof de voorwielen hiervan af vallen, achter is dit geen probleem. Het stijgen en zakken gebeurt trouwend vrij traag, in kleine stapjes,
Het in kleine stapjes bijpompen van de hoogte is volgens mij een signaal dat de voorraadbol eraan is.
En het bijpompen van de achterhoogte een signaal van een anti-sink bol, beide zijn volgens je andere posts nog niet vervangen.
Het van een drempel “afvallen” van de voorzijde is voor een deel te verklaren door de andere voorwielophanging van een Xantia.
De DS is voorzien van draagarmen aan de voorzijde terwijl de Xantia staande veerpoten heeft, een Xantia zal dus nooit hetzelfde veren als een DS.
De hoogte van een Xantia afstellen gebeurd vanaf de onderzijde van de auto, vandaar dat iedereen het je zal afraden zonder brug te doen.
De hoogteregelaars krijgen het “hoogte” signaal via een klemmetje op de stabilisator-stang.
Door deze te lossen en te verdraaien verander je de hoogte waarop de auto gaat staan, voor en achter werken in deze hetzelfde.
Het verdraaien van dit klemmetje doe je met draaiende motor, de ene kant op draaien doet de wagen stijgen andersom zal de wagen zakken.
Het zakken van de wagen kan vrij abrupt gebeuren vandaar het advies dit op een brug te doen, met 1300 kilo op je buik hou je het niet lang vol
Deze korte samenvatting is nog geen volledige beschrijving van de procedure, zoek daarvoor even de andere topics (waarvan er vele zijn) door.
Groet, Piet
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dank jullie voor de adviezen. Ik zal binnenkort er eens naar laten kijken. Voor het wisselen van de bollen moet de auto zo-wie-so op een brug, wagenhoogte daarna meten is dan een koud kunstje.
Bedankt, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.