Dit topic vloeit voort uit een oud topic, nl “de duiville”.
De deauville (1.4i) uit dat topic heb ik gekocht op 08-06-2007 van Goofblikscha.
Nadat ik zijn draadje gestolen had, heb ik besloten een eigen draad te starten.
Om het probleem uit te leggen maar even een copy-paste van mijn probleemuitleg:
Deze Bx (met die grote citroen-sticker op de motorkap). heb ik in juli van GoofBlikscha gekocht, en er ondertussen 12.000 km mee gereden. Deze km’s gingen redelijk soepel, met alleen wat kleine slangenproblemen (al het rubber was uitgedroogd, maar is ondertussen vervangen).
Nu heeft de auto bij mij nooit stotter neigingen vertoond. Hoogstens bij een constante snelheid, dat de motor niet 100% soepel liep (wel voor 95%).
Maar sinds gisteren is ieder stoplicht een avontuur. De auto loopt ineens nog maar 500 tpm stationair als ie warm is, en 350 als ie koud is.
Als je in de eerste versnelling wegrijdt bij een stoplicht (met gas bijgeven tot +/- 1100 toeren), valt al het vermogen weg, het toerental zakt met flink slippende koppeling nog terug tot 700 tpm, en de hele auto trilt lichtjes. Als je dan toch boven de 1500 toeren uitkomt, gaat ie als een speer naar 4000 tpm.
Verder houdt de auto nu in bij doorschakelen, je merkt dan dat het vermogen even wegvalt tussen 2000 en 2200 tpm.Ook wil de auto nu maar moeilijk starten. Lang doorstarten geeft als resultaat dat de motor wel meeloopt met de startmotor, maar niet zelfstandig blijft lopen. Een tikje gas geven helpt dan.
Het toerental blijft dan even steken op +/- 200 tpm en gaat dan met de automatische choke 2 min naar 500 tpm, om weer terug te vallen naar 350 (wel lekker zuinig ).Ik heb een week geleden de startmotor vervangen omdat ie de geest gaf, en toen is dus ook de computer gereset (accuklemmen een paar uur los gehad). De auto liep daarna niet 100% lekker. Nadat ik de computer eergisteren gereset had, is ie slecht gaan lopen en stotteren.
Wat heb ik al geprobeerd:
-nogmaals computer gereset; geen resultaat
-vacuumslangen gecontroleerd; OK
-bougies zijn 5.000 km oud; lijkt me dus ok
-bougie kabels vonken niet naar buiten, en zien er aan de buitenkant goed/nieuw uit.
-nieuwe luchtfilter gemonteerd
-stekkers gecontroleerd en schoongemaakt; geen verbetering
-injectiereiniger in de tank; heeft (nog) geen effect na 500 kmwat is er verder aan de auto gebeurd (daar zou de oorzaak kunnen liggen);
1-11 adals vervangen bij hegru
20-11 startmotor vervangen door mij (door een bosch uit een Peugeot 106 1.4i) toen ook computer gereset.
20-11 reparatie kachelslang en koelvloeistof vervangen
30-11 -Brandstoffilter vervangen en leidingen doorgeblazen
- Oliewissel incl filter.
- Nieuw luchtfilter gemonteerd
4-12 Injectiehuis vervangen voor 2de hands+ stekkers nogmaals gereinigd
12-4-08 Cilinderkop gereviseerd
Ondertussen loopt de auto weer normaal stationair, maar stottert bij optrekken en onder flinke belasting icm lage toeren.
Wat volgens mij geholpen heeft was een stekker schoonmaken.
Maar nu heb ik even jullie hulp nodig:
Aan de achterkant van het gasklephuis zit een dikke (10mm) rubberen slang, die loopt naar een soort van plastic schijf (5 cm doorsnee, 2 cm dik) met een stekkertje, waar dan 2 slangen uitkomen. Een dikke die het rechter spatbord inloopt en een dunne die ik niet kon volgen.
Hoe heet dit ding, en wat kost het ongeveer?
Ik vermoed namelijk dat dit onderdeel de ellende veroorzaakt. De contacten van de stekker zijn helemaal verroest. Nadat ik deze gisteren zo goed mogelijk heb schoongemaakt (blijven verroest), is de stotter minder geworden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Dat is de electroklep van je koolstoffilter. De slang die je voorscherm ingaat zit op een grote zwart pot die gevuld is met witte bolletjes. Deze zit weer aangesloten op de beluchting van je brandstoftank. Het dingetje dat jij beschijft is de electroklep die de doorgang ope maakt en weer sluit.
Gr Martijn
Bedankt, dan gaan we die morgen eens halen bij de dealer.
Ik ben vanmiddag even langsgegaan bij nizet in sittard, maar wist niet wat ik bedoelde, en kon ook niets vinden in de tekeningen wat aan mijn beschrijving voldeed (en de auto had ik niet bij me).
Kan de electroklep ook veroorzaker zijn van stotterproblemen?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Zou kunnen, als die klep niet meer werkt kan de tank vacuum gezogen worden. waardoor de motor nauwelijks brandstof krijgt., probeer anders is een stukje te rijden met je tankdop open. Wieweet houd ie dan ineens niet meer in en heb je het probleem te pakken! Dan elektroklep vervangen en de stekker goed schoonmaken en rijden maar.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
ben vanmiddag ook even bij garage Nizet in sittard geweest. Daar werd mij verteld dat de electroklep niet de oorzaak van het stotteren kan zijn.
Al klinkt het verhaal van Art ook wel logisch. Dan gaan we dus maar eens rijden met open tankdop (stop wel iets tussen de dop in de vulslang).
Verder is er vandaag een kuur bijgekomen:
Soms als ik wil wegrijden verzuipt ie; als ik gas geef zakt het toerental langzaam totdat ie afslaat. Hoe meer gas, hoe sneller ie afslaat.
En daarna moeilijk starten.
Ook heb ik gemerkt dat de auto de laatste 2 tanks flink verbruikt. Eerst 1 op 11, nu naar schatting 1 op 9,5 (en das veel voor een 1.4i) tegen normaal 1 op 13 met een sportievere stijl dan nu.
Verder heb ik ondekt dat het stotteren ophoudt op het moment dat ik even de koppeling intrap, en dan gas geef.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Heb je het hele monopointhuis al eens vervangen?
Emiel
jep er zit nu een andere op, en er is er nog eentje onderweg.
De originele zag er nog super uit; gaskleppotentiometer was niet te onderscheiden van nieuw, en de stappenmotor leek goed te werken, maar voor de zekerheid toch even een andere erop.
Nu zit er een tweedehands monopointhuis van een AX GT erop.
Ik hoop deze week nog een andere “in de brievenbus” te vinden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De Duiville; nieuwe eigenaar, oude problemen ECu uitgelezen
Vandaag maar eens de Ecu uitgelezen;
Foutcode 31 en 41.
Als ik het goed heb, betekent dat aanpassing mengselverhouding, en BDP sensor.
Nu is mijn vraag; heeft een 1.4i een BDP sensor, en word deze gebruikt?
Verder heeft de auto nu ook weer als kuur dat het gas blijft hangen.
De auto blijft na gasgeven vaak 1500 tot 2000 toeren draaien stationair.
Na opnieuw starten van de auto is dit weer gewoon 800.
????????????????
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Dat lijkt op valse lucht, ofwel vacuumlekkage. Controleer je vacuumslangetjes eens en de pakkingen van het inlaatspruitstuk en de voetpakking van het injectorhuis. Hoor je een sissend geluid in de motorruimte als deze loopt?. Je kan ook controleren door met remmen- of carburateurreiniger in de buurt van je inlaatspruitstuk te spuiten en de vacuumslangetjes.Reageert de motor hier op dan heb je lekkage en weet je ook in welke buurt het zit.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
water???
kijk eens naar water in je tank..komt ook nog wel eens voor.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Mocht je nou niks kunnen vinden, haal dan eens alle vacuumslangetjes van de electroklep van het koolstoffilter af en stop deze even af met boutjes erin,
Gooi je tankdop open en ga een klein stukje rijden. het resultaat moet direct merkbaar zijn als dit het is
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Gisteren alle vacuumslangen vervangen. Het stotteren lijkt verdwenen *fingers crossed*, maar de auto blijft stationair tussen de 1400 en 2000 tpm hangen ook na een herstart (valt tijdens schakelen even terug naar 1000 tpm om dan omhoog te schieten). En dat rijdt niet fijn in de file ‘s morgens ops: .
(en al die blikken van de mensen naast je als je stilstaat met 2000 tpm).
Als ik de auto dwing om in de lage toeren te rijden < 1500 tpm dan wil ie nog wel eens stotteren (in hoge versnelling door de bocht).
De electroklep heb ik schoongemaakt, en werkt (met 6 volt erop sluit ie).
Nu weet ik alleen niet of ie aangestuurd wordt. Wanneer zou die moeten sluiten? dan kunnen we dat eens gaan nameten.
Verder ben ik tot de ontdekking gekomen dat een stekkertje van de lambdasonde los hing. Het metalen stekkertje was uit de grote plastic stekker gekomen. Dus die weer terug geduwd.
Verder krijg ik nu geen andere fouten meer uit de Ecu behalve 41 (bdp sensor), maar die geeft ie geloof ik standaard.
Waar zit de BDP sensor eigenlijk?
2DO:
Vanmiddag toch maar weer eens mijn oude monopointhuis erop zetten, want ik heb ook ‘n vermoeden, dat van de huidige de stappenmotor niet fris is.
En dadelijks eens 20 km rijden met een open tankdop.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Vergeten;
gisteren de voetpakking van het monopointhuis vervangen door vloeibare pakking, omdat de oude pakking twijfelachtig was.
Verder het inlaatspruitstuk nog gecontroleerd met contactreiniger (daar gaat ie ook harder van lopen), maar geen lek gevonden.
En dus alle vacuumslangen vervangen (al leken die niet te lekken).
En ART; bedankt voor alle tips.
En dennis; Ik heb gisteren de tank zo goed als leeg gereden en weer volgetankt (48L) , maar geen verschil gemerkt.
benzine drijft toch op water? dan zou de auto toch niet moeten aanslaan? want dan pakt ie water ipv benzine.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Graag gedaan!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
De Duiville; nieuwe eigenaar, oude problemen *bijna opgelost
Het probleem is nu grotendeels verdwenen.
Ik heb gisteren het gasklephuis vervangen voor mijn oude “originele” gasklephuis waarvan ik de gaskleppotentiometer heb schoongemaakt.
Nu loopt de auto ook weer goed stationair (800-900 tpm)
De auto stottert nu alleen nog maar als ik onder 2000 tpm flink gas geef.
Dan begint hij te stotteren, dus ik vermoed dat hij dan niet genoeg lucht krijgt.
De auto is nu weer goed rijdbaar, alleen wil ik dus het bovenstaande ook nog verhelpen. Nog meer tips?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
De auto is afgelopen donderdag (de 13e) even bij citroen Dealer Nizet geweest om de laatste kuur eruit te krijgen.
Na een testrit van 50 km en een uurtje werk, hebben zij niets kunnen vinden. Volgens de bon hebben ze de ECU uitgelezen en gereset.
Wel lijkt de auto weer wat beter te lopen. Soms valt het toerental bij optrekken nog terug, en na een stotter of 2 rijdt hij gewoon verder.
Daar valt dus nog mee te leven.
Volgende item op de lijst;
De KVS slang van de thermostaat naar kachelradiatoraansluiting (3x woordwaarde) in het schutbord, vervangen. Ik heb in deze slang al 2 reparatiestukken geplaatst, maar hij blijft kapot gaan.
weet iemand waar je deze voor een redelijke prijs krijgt?
bij de dealer 145 euro !!!!! voor een rubberslang met wat bochtjes
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)