Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Probeer eens bij citro-advies in Heerlen en vraag naar Peter.
Se concentrer sur l’essentiel
De Duiville, update 21-02-08
Vandaag bij Ikea heerlen TimBXcannes gespot met z’n Gti, en nog even kort gepraat. Goede reden om alles hier eens even te updaten:
Ondertussen zijn de koelproblemen voorbij. De slang van thermostaat naar kachel heb ik vervangen door universele slang, die ik buitenom de luchtfilter geleid heb.
Een lijstje van wat ik de laatste tijd gedaan heb;
- verdelerkap vervangen
- Gti-dash ingebouwd, KVS temperatuur aangesloten, olietemp komt nog.
- Deurverklikker uitgebreid met lampenverklikker
- Alle dashboardlampjes vervangen door 2 watt exemplaren
- Dashboard verlichtingsdimmer gerepareerd
- De carkit eens netjes ingebouwd
- De kokerbalken opnieuw zwart gespoten, incl het glanzend zwart gedeelte (alleen links nog opnieuw doen)
- De spiegels opnieuw wit gespoten
Nog te doen;
- 4 pirelli p3000’s eronder
- olietemperatuur meter aansluiten
- nieuwe mistlampen bestellen en inbouwen
- De raamlijsten opnieuw zwart spuiten
- KVS slang van thermostaat naar radiator vernieuwen
- Koppakking vervangen, en kleppen stellen (lange termijn)
- Rondje bollen
Verder vandaag eens foto’s gemaakt:
oa:
Deurverklikker met “lampenverklikker”
Het Gti-dashboard en de carkit netjes ingebouwd:
En de hele verzameling op ‘n rij:
En hier nog wat foto’s:
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Goh wat leuk om hem zo weer te zien!
Leuk die lampenverklikker, geven ze aan welke lamp kapot is? of gaan ze aan als de lampen branden?
Trouwens, ik heb hier weer een Duiville staan, nu een uit de FR serie. Intresse?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Goh wat leuk om hem zo weer te zien!
Leuk die lampenverklikker, geven ze aan welke lamp kapot is? of gaan ze aan als de lampen branden?
Trouwens, ik heb hier weer een Duiville staan, nu een uit de FR serie. Intresse?
Lampenverklikker geeft alleen aan of lampen aan staan; hij is via een relais gekoppeld aan het dasboard lampje.
m’n andere duiville is uit de GT serie (een van de latere) en die is nog origineel dus dat zijn wel genoeg duiville’s.
Ik ga binnenkort even kijken voor een Gti 8v, als die niet bevalt, wil ik nog eens kijken naar jouw Digit. Zodra er een nieuwe Bix is, gaat deze full-time naar mijn vriendin.
(ik wilde dat ik een grote schuur, en een paar duizend euro over had ).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Je maakt er wel iets moois van
Complimenten!
Se concentrer sur l’essentiel
dankje,
hopelijk gaat het ook zo met de Gti
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ondertussen is de duiville doorgeschoven naar mijn vriendin, omdat ik nu dagelijks in de Gti rijdt. Alleen de laatste tijd verdwijnt er regelmatig KVS.
Bij rustig rijden, moet iedere 1000km ongeveer een liter KVs bijgevuld worden.
Ook komt er veel druk op het koelsysteem;
Als ik het koelsysteem ontlucht, en daarna even (5 min) flink doortrap, dan zit er snel een halve liter lucht in het systeem. Ik zelf vermoed koppakking, maar zijn er nog andere mogelijkheden?
Nagekeken;
- Thermostaat; slangen van thermostaat worden redelijk snel warm, en KVS-temp loopt redelijk stabiel op tot +/- 75 graden bij normaal gebruik.
- Slangen; alle slangen zijn vervangen, en hier zijn dan ook geen lekken te zien.
- Olieverbruik is ongeveer 0,5 liter op 2500 km dus binnen de perken.
- Geen mayo in het systeem
En een andere vraag; iemand in limburg ervaring met koppakkingswissels bij een 1400? Ik wil hem denk ik gaan vervangen, maar wat hulp van een ervaren iemand zou fijn zijn.
verder komt de koppeling er op termijn aan, maar daar hebben we ondertussen ervaring mee, dus dat komt in de zomer waarschijnlijk.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Wat nog wel eens kan, is dat de kvs weglekt aan de achterkant van het waterpomphuis. In ieder geval volgens mijn dealer een vaker voorkomend probleem bij een tu. Daar zit een plastic huisje waar 2/3 slangen op zijn aangesloten. Dit huisje kun je eruit draaien en zit dicht met rubberen pakking. Die ring wil nog wel eens verharden met als gevolg een subtiele, doch flinke lekkage.
Vandaag kwam m’n vriendin de deauville dumpen. Ze was ‘m helemaal zat. 4 km voor mijn huis was de slang tussen de thermostaat en de radiator geknapt. Stomen en lampjes flikkeren natuurlijk.
Helaas is ze ermee gewoon doorgereden, ze parkeerde ‘m net zo lief tegen een boom .(met Bx’en heeft ze een haat-liefde verhouding).
Bij Heuts een nieuwe slang gehaald (universeel met bocht van Gates), en weer gemonteerd. Alleen vrees ik dat dit de definitieve klap voor de koppakking was. Bij het vullen en ontluchten zie je na 5 min dat het KVS niveau een halve cm gezakt is, en er blijft regelmatig lucht opborrelen.
Om de druk van het koelsysteem af te houden, heb een spijker in de vulopening gelegd, zodat de vuldop een klein beetje open blijft.
Verder mijn vriendin de instructies gegeven om regelmatig het peil te controleren en bij te vullen.
Dus nu echt iemand gezocht (liefst) in de buurt, die ervaring heeft met koppakkingen, en (tegen vergoeding) kan/wil helpen.
Maandag ga ik ook even hegru bellen, wat die daarvoor vragen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ondertussen staat de duiville zielig geparkeerd in een hoekje op de oprit. De auto is op het moment praktisch niet rijdbaar. Het koelvloeistofverbruik ligt erg hoog. Dus om verdere schade te voorkomen de auto maar stilgezet.
Mijn vriendin rijdt nu maar in mijn Gti, want zij heeft harder een auto nodig dan mij.
Ondertussen heb ik contact gehad met Sohail/ZX1.4i, en hopelijk gaat het lukken om samen dit weekend de koppakking en indien nodig de hele kop te wisselen.
Op de sloop in heerlen staat nog een toulouse met 90.000 km die evt. als donor van de kop mag dienen.
En dan deze zomer nog koppeling, dan zou de auto weer goed moeten zijn voor een ton
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:
De KVS slang van de thermostaat naar kachelradiatoraansluiting (3x woordwaarde) in het schutbord, vervangen. Ik heb in deze slang al 2 reparatiestukken geplaatst, maar hij blijft kapot gaan.
weet iemand waar je deze voor een redelijke prijs krijgt?
bij de dealer 145 euro !!!!! voor een rubberslang met wat bochtjes
Da’s flink duurder geworden. Ik heb er in 2000 nog een keer rond de 90 gulden voor betaald bij de dealer (wat ik toen al flink aan de prijs vond).
Als ik het zo lees moet je er ook beducht op zijn dat de kop krom is.
Ik zou uitkijken met laten vlakken. Als de kop echt krom is, kun je het pasvlak wel recht krijgen, maar dan lopen de lagers van de nokkenas niet meer in lijn. Resultaat is dat de nokkenas erg stroef loopt in de lagers (met een hoop torsie) en dan in de lagers gaat vreten. Of de nokkenas goed en vrij ronddraait kun je alleen testen wanneer de kop is uitgebouwd. Ik denk zelfs dat je het pas goed kan beoordelen als ie na het vlakken weer is gemonteerd.
Verder (mocht ie niet krom zijn) zou ik wel de klepseals vervangen en keerringen omdat de kop toch flink heet is geweest zonder koelvloeistof. Dat vinden rubbers niet leuk. Als je de moeite neemt om de kop (of alleen de koppakking) te vervangen zou het toch wel jammer zijn als je daarna nog een flink olieverbruik hebt.
In elk geval succes ermee.
Mocht de kop krom blijken, dan gaat er een andere op. De kop wordt zowiezo licht gereviseerd, dwz; nieuwe klepseals en kleppen opnieuw inslijpen, en natuurlijk ook de keringen. Het is de bedoeling om het blok nog eens een tonnetje probleemloos te laten lopen.
De kop vlakken gaat niet gebeuren; is ie krom dan komt er een andere op. De kop vlakken kost meer geld dan een 2dehandse, en kost meer tijd.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Ondertussen heb ik contact gehad met Sohail/ZX1.4i, en hopelijk gaat het lukken om samen dit weekend de koppakking en indien nodig de hele kop te wisselen.
Op de sloop in heerlen staat nog een toulouse met 90.000 km die evt. als donor van de kop mag dienen
Ehm, sorry ops: , ik was vergeten dat ik komend weekend 24-uurs dienst heb, dan moet ik helaas een beetje in de buurt blijven. Mijn bedoeling was om de koppeling van mijn Xantia uit te stellen en met jouw BX aan de slag te gaan. Nu ik lees dat er helemaal niet meer mee te rijden is, dan is het geen optie meer om hierheen te komen met de auto. We houden nog even contact, om een nieuwe datum op korte termijn (deze maand nog) af te spreken.
Wat die kop met 90K op de klok van die Toulouse op de sloop betreft, ik zou deze op voorhand scoren als dat lukt voor een leuke prijs. Ik ben geen BX kenner, maar ik dacht dat er ook motoren in de BX liggen waarbij de nokken-as doorloopt en de HD pomp aandrijft aan de andere kant, let dus even op of de kop op de sloop hetzelfde is als de kop in je eigen auto.
ZX1.4i schreef:ik dacht dat er ook motoren in de BX liggen waarbij de nokken-as doorloopt en de HD pomp aandrijft aan de andere kant, let dus even op of de kop op de sloop hetzelfde is als de kop in je eigen auto.
Dat geldt voor de XU diesels en de XU 16v. Maar bij de TU motor wordt de HD pomp gewoon door een riempje vanaf de krukas aangedreven en zit ergens laag op het blok gemonteerd. Ga je nog wel zien bij het aanspannen der riemen.
Edit: op voorhand een cilinderkop scoren lijkt me geen slecht idee. Kun je er bovendien alvast nieuwe klepseals in zetten.
Ok, dat is ook weer duidelijk
Zojuist Michiel gesproken, plan van aanpak is dat hij de kop van de Toulouse op de sloop gaat trekken en de kop van zijn eigen BX eraf gaat halen. Hij komt met beide koppen hier, waarna we samen op mijn werk de Toulouse kop gaan reviseren en de spruitstukken overzetten. Het reviseren van kleine speelgoed cylinderkopjes gaat toch iets makkelijker in een werkplaats waar ook grote cylinderkoppen worden gereviseerd
Daarna rij ik een keer naar Michiel om samen de kop erop te zetten.
Ik begreep van Michiel dat er nu een aluminium TU blok in de BX ligt, het vorige blok was van gietijzer, maar is wegens motorschade vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat een budget model als de Deauville met het dure gietijzeren blok is geleverd, welke naar mijn mening pas later kwam en voornamelijk in de sportieve AXen lag.