ZX1.4i schreef:
Ik begreep van Michiel dat er nu een aluminium TU blok in de BX ligt, het vorige blok was van gietijzer, maar is wegens motorschade vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat een budget model als de Deauville met het dure gietijzeren blok is geleverd, welke naar mijn mening pas later kwam en voornamelijk in de sportieve AXen lag.
Dat gietijzeren blok ligt hier nog op de oudijzer bult Toevallig had de deauville die ik 2week terug verkocht ook een gietijzeren blok…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:ZX1.4i schreef:
Ik begreep van Michiel dat er nu een aluminium TU blok in de BX ligt, het vorige blok was van gietijzer, maar is wegens motorschade vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat een budget model als de Deauville met het dure gietijzeren blok is geleverd, welke naar mijn mening pas later kwam en voornamelijk in de sportieve AXen lag.
Dat gietijzeren blok ligt hier nog op de oudijzer bult Toevallig had de deauville die ik 2week terug verkocht ook een gietijzeren blok…
Het komt soms idd voor, dat gietijzeren blok.
Maar met alle respect: wat een karakterkutdhok zeg! Er zijn BX-en voor minder de sloop op geschopt
In princiepe begin ik ook niet aan BXen, maar aan deze is veel tijd, geld en liefde gespendeerd, dus het is de moeite waard. Daar komt nog bij dat Michiel het op een hele nette manier aan mij vraagt en zelf ook bereid is om mee te helpen, ik krijg zat aanvragen die hooguit een arrogant tintje hebben, voor dat soort lui heb ik geen tijd.
Inderdaad, ik ga deze week even die sloopkop scoren. Deze lekte ook nog niet op het beruchte hoekje. Verder zag de olie van deze er netjes uit, en was de distributie net vervangen bij 80.000 Alles bij elkaar een indicatie dat er met deze auto voorzichtig is omgegaan, en in betere tijden zijn onderhoud heeft gehad. En dat de kop dan ook in orde is.
Morgen even onderdelen shoppen. Ik heb van de vrouw een budget van 200 euro gekregen, dus daar moet het wel van lukken.
Boodschappenlijst:
Sloop:
de kop+klein materiaal
dealer:
Klepseals
nokkenaskering
in- en uitlaatspruitstuk pakkingen
Oliefilter
Thermostaat
Distributieset
brezan:
Waterpomp
Koelvloeistof
Carrefour belgie
20 of misschien 60 liter kwaliteitsolie (alle 4 de BX’en hebben nieuwe olie nodig)
@mpostma;
ik denk dat er inderdaad bx’en voor minder op de sloop zijn beland. Maar deze auto is zover opgeknapt dat naar de sloop brengen economisch onverantwoord is. Als de kop vervangen is, kan ie wel weer even tegenaan. Het enige punt aan groot onderhoud dat er dan nog aan komt is de koppeling. Maar daar heb ik ondertussen ervaring mee, dus dat moet niet zo’n probleem zijn.
@ZX1.4i
Net nog even gekeken; de HD-pomp zit onder de dynamo, niet erboven zoals ik zei.
En mocht je hulp nodig hebben met de koppeling, dan heb je m’n nummer, doe ik de koppeling,dan kun jij ondertussen mijn kop reviseren.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:
@mpostma;
ik denk dat er inderdaad bx’en voor minder op de sloop zijn beland. Maar deze auto is zover opgeknapt dat naar de sloop brengen economisch onverantwoord is. Als de kop vervangen is, kan ie wel weer even tegenaan. Het enige punt aan groot onderhoud dat er dan nog aan komt is de koppeling. Maar daar heb ik ondertussen ervaring mee, dus dat moet niet zo’n probleem zijn.
Haha, nou moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik em niet gezien heb. Dat verandert de zaak soms flink. In elk geval een flinke opgestoken duim voor de spirit! Alsi k het zo hoor komt het wel weer goed met dit beestje.
Sja, je zult em ook wel weer echt betrouwbaar moeten krijgen anders wordt je door je vriendin gefileerd.
@sohail: ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoe vaak hoor je inmiddels niet: “Laat de koppensneller maar weer komen”. Die koppensneller is natuurlijk ook geen gekke gerritje.
Haha, nou moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik em niet gezien heb. Dat verandert de zaak soms flink. In elk geval een flinke opgestoken duim voor de spirit! Alsi k het zo hoor komt het wel weer goed met dit beestje.
Ik kan je wel vertellen dat dit niet de gemiddelde BX is. Het was toen ik hem in juli kocht, al een goede “goofblikscha” auto. Daarna is er nog ruim 1000 euro aan onderdelen in geinvesteerd (en nog iets van 30 uur werk dopr mij). Hij is in augustus helemaal gepolijst, en heeft ook bijna geen roest (een deur aan de binnenkant onderaan een beetje, en een puntje in de astijl bovenaan. Beide roestplekjes zijn behandeld) Onder de motorkap en in de kofferbak zijn nieuwe stukken ingelast.
Sja, je zult em ook wel weer echt betrouwbaar moeten krijgen anders wordt je door je vriendin gefileerd.
Toen afgelopen week de slang gebarsten was kreeg ik de sleutels naar m’n hoofd gesmeten met de opmerking “ik rij nooit meer in dat ding”
Maar ze mist ‘m nu al, al hoorde ik gisteren: “die van jou (GTI) rijdt ook wel lekker”.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Maar ze mist ‘m nu al, al hoorde ik gisteren: “die van jou (GTI) rijdt ook wel lekker”.
Dat is het begin van het einde.. Even goed opletten hier, anders ben je de GTI voorgoed kwijt.. Dat is meestal een blijvertje..
Se concentrer sur l’essentiel
Dat is het begin van het einde.. Even goed opletten hier, anders ben je de GTI voorgoed kwijt.. Dat is meestal een blijvertje..
Niet als ze hoort wat ie maandelijks kost, en als ze ‘m volgetankt heeft
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ow en nog even een update. Net terug van de sloop in heerlen.
Hij wilde voor de kop van die toulouse per se 75 euro hebben; ja daaaaag.
Maar hij had wel nog een ZX 1.4i staan, die er onder de motorkap nog netjes uit zag. Daarvan mocht ik de kop hebben voor 4 tientjes.
Dus die maar gedemonteerd, deze kop lekte ook nog niet, en had een km-stand van 115.00, het expansievat had geen sludge, en ook de restjes olie waren nog redelijk schoon (beetje donker, maar oke).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Ow en nog even een update. Net terug van de sloop in heerlen.
Hij wilde voor de kop van die toulouse per se 75 euro hebben; ja daaaaag.
Maar hij had wel nog een ZX 1.4i staan, die er onder de motorkap nog netjes uit zag. Daarvan mocht ik de kop hebben voor 4 tientjes.
Dus die maar gedemonteerd, deze kop lekte ook nog niet, en had een km-stand van 115.00, het expansievat had geen sludge, en ook de restjes olie waren nog redelijk schoon (beetje donker, maar oke).
haha. dan pak je idd lekker de kop van die ZX. Was het wel een kopje met stroomverdeler of met DIS bobine (4 uitgangsbobine). Want in dat geval moet je ff wat meuk omschroeven.
edit;
Aan de kant van de verdeler zit niets behalve het uiteinde van de nokkenas, en tapeinden. Maar als ik zo naar de deauville kijk, ziet de kop er aan de verdelerkant hetzelfde uit.
Ik zag trouwens nog een TU3 blok, met multipoint in een 106 staan. Kun je die kop ook overschroeven, samen met de injectie?
Zou wel leuk zijn
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
eh
lijkt wel het verhaal van mijn progress….
had een slang richting gasklephuis die defect was… alleen gebruikt nu nog steeds KVS… helaas… enne ook al veel in geinvesteerd sinds de aankoop… was bezig met hem op te knappen… alleen nu tja… oprijden denk ik..
heb trouwens ooit nog een blauwe maandag gevoetbald op de Huls
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Het plaatsje Huls en Hulsberg ligt ongeveer 20km van elkaar..
Als je zo’n mooi 1.4i blok ziet liggen, zou je bijna twijfelen om het hele blok te vervangen, niet?
Bobine is weliswaar iets anders qua vorm, maar hij past precies. Persoonlijk vind ik de bobine van de ZX wat beter geslaagd.. Mocht je helemaal voor BX willen gaan: heb ik nog wel een bobine (ex-Deauville) thuis liggen die je mag hebben + verdelerkap (als ik die nog kan vinden).
Se concentrer sur l’essentiel
.......
bobine reeds vervangen afgelopen jaar, naast oa distr.iem.. ect ect…
zit echter te azen op een break… meer ruimte…
ben trouwens in oct in het zuiden bij de zlsm…
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Mighel schreef:edit;
Aan de kant van de verdeler zit niets behalve het uiteinde van de nokkenas, en tapeinden. Maar als ik zo naar de deauville kijk, ziet de kop er aan de verdelerkant hetzelfde uit.
Ik zag trouwens nog een TU3 blok, met multipoint in een 106 staan. Kun je die kop ook overschroeven, samen met de injectie?
Zou wel leuk zijn
Bedrading is compleet anders. Heel veel werk dus. Volgens mij is het onderblok gewoon hetzelfde.
Het is een mooi feit dat je deze bx opknapt!
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge