Verwarming defect
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 05 december 2007 06:14 PM

Hallo, met mijn Xsara uit 2001 (1.6) is de verwarming kapot gegaan. Ik heb hem al naar de dealer gebracht en zei dat misschien een nieuwe thermostaat uitkomst zou bieden, maar kon geen garantie geven. Als dat het niet is, zei de monteur dat de cilinderkop eraf moet om te kijken of de koppakking niet lekt… Is dit waar wat hij zegt? En weten jullie misschien andere oplossingen?

Groeten alvast bedankt, Richard

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 december 2007 06:17 PM
  [ # 1 ]

Bedoel je dat de blower nog wel werkt maar hij niet warm wordt?

Op zich zijn koppakkingsproblemen bij de TU motoren best vaak voorkomend maar daar zou ik niet direct van uitgaan. Het zou bijvoorbeeld ook de kachelradiator kunnen zijn.

Bij een kapotte koppakking moet je eigenlijk altijd wel koelvloeistofverbruik zien, of bijvoorbeeld witte zoetige rook uit de uitlaat.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 05 december 2007 06:22 PM
  [ # 2 ]
DigiDaan schreef:

Bedoel je dat de blower nog wel werkt maar hij niet warm wordt?

Op zich zijn koppakkingsproblemen bij de TU motoren best vaak voorkomend maar daar zou ik niet direct van uitgaan. Het zou bijvoorbeeld ook de kachelradiator kunnen zijn.

Bij een kapotte koppakking moet je eigenlijk altijd wel koelvloeistofverbruik zien, of bijvoorbeeld witte zoetige rook uit de uitlaat.

De blower blaast goed, alleen geen warme lucht.

Hoe kan ik zien of mijn uitlaat witte rook uitstoot? Kan dat ook bij stationair draaien? Moet de auto dan warm/koud zijn?

Koelvloeistof heb ik in 3 maand tijd nog maar 1x aangevuld, ik zal morgen kijken hoe die staat.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 december 2007 06:37 PM
  [ # 3 ]

Een goed koelsysteem hoeft niet bijgevuld te worden, tenzij het leeg is geweest en na een paar honderd kilometer alle lucht eruit is. driemaandelijks een halve liter (ik noem maar wat) bijvullen is dus niet goed. Loopt de temperatuur van de koelvloeistof op tijdens het rijden?

Bij een koude start en stationair draaiende motor kan er altijd wel een pluimpje witte rook uitkomen maar dat moet bij een warme motor niet meer het geval ziijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 05 december 2007 06:45 PM
  [ # 4 ]
DigiDaan schreef:

Een goed koelsysteem hoeft niet bijgevuld te worden, tenzij het leeg is geweest en na een paar honderd kilometer alle lucht eruit is. driemaandelijks een halve liter (ik noem maar wat) bijvullen is dus niet goed. Loopt de temperatuur van de koelvloeistof op tijdens het rijden?

Bij een koude start en stationair draaiende motor kan er altijd wel een pluimpje witte rook uitkomen maar dat moet bij een warme motor niet meer het geval ziijn.

Ik heb wel eens dat mijn motortemperatuur (dat klokje dat links zit) wel op en neer gaat van 75 graden naar 90 graden… hoger komt ie niet.

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 06 december 2007 09:32 AM
  [ # 5 ]

Ik heb gekeken en hij verbruikt al 1.5 maand geen koelvloeistof en er komt geen rook uit de uitlaat bij stationair warme motor en ook niet als ik gas geef…. Weet je nu meer? Of iemand anders?

Bedankt, Richard

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 december 2007 11:27 AM
  [ # 6 ]

Ik weet verder ook niet goed wat er aan de hand kan zijn..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 07 december 2007 01:44 AM
  [ # 7 ]

als je de auto (koud)start en de bovenste waterslang wordt snel warmer dan is je thermostaat zeker stuk.blijft i langer koud en dan ineens warm dan issie goed en is je kachelradiateur waarschijnlijk verstopt.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 09 december 2007 05:05 PM
  [ # 8 ]
dennis van der ven schreef:

als je de auto (koud)start en de bovenste waterslang wordt snel warmer dan is je thermostaat zeker stuk.blijft i langer koud en dan ineens warm dan issie goed en is je kachelradiateur waarschijnlijk verstopt.

Het is wel zo dat ie heel af en toe warmte geeft, maar dat noem ik geen warmte, gwoon een “briesje”. Volgens mijn gevoel is die koppakking zeker niet stuk..

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 09 december 2007 11:20 PM
  [ # 9 ]

het systeem is toch ook wel goed ontlucht he?

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 09 december 2007 11:23 PM
  [ # 10 ]
dennis van der ven schreef:

het systeem is toch ook wel goed ontlucht he?

Ik weet niet wat de dealer allemaal gedaan heeft, ik zal het eens vragen.

Profiel  
 
jstov
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 07-12-2007

Gepost: 09 december 2007 11:37 PM
  [ # 11 ]

Maar als de thermosstaat stuk is wordt de motot of te heet (als ie dicht blijft zitten) of hij wordt veel langzamer warm (als de thermostaat open blijft staan. In dat laatste geval moet je iets merken, want er komt dan toch nog warme of tenminste lauwe vloeistof in de kachel. Is ie goed ontlucht? Is het koelsysteem onlangs ververst?

Citroën Xsara 1.6 16v Break (2003)

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 december 2007 12:19 AM
  [ # 12 ]
jstov schreef:

Maar als de thermosstaat stuk is wordt de motot of te heet (als ie dicht blijft zitten) of hij wordt veel langzamer warm (als de thermostaat open blijft staan. In dat laatste geval moet je iets merken, want er komt dan toch nog warme of tenminste lauwe vloeistof in de kachel. Is ie goed ontlucht? Is het koelsysteem onlangs ververst?

Ik zal het allemaal eens vragen woensdag als ie er weer voor naar toe gaat.  Motor is na mijn gevoel snel op temperatuur (ca. 4/5 min).

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 december 2007 07:22 PM
  [ # 13 ]

Ik gooi deze even dicht en we gaan verder in je andere topic.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=186190&highlight;=

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook