Hallo,
ik post dit even voor mn zwager aangezien ze zelf even zonder internet zitten..
hij belde vanavond dat de distributieriem van hun Xsara VTS het begeven heeft, nooit mooi natuurlijk! ik weet niet of er achterstallig onderhoud was, volgens mij niet, maar dat is nu helaas niet meer zo relevant.
nu is de vraag vrij simpel;
heeft dit blok (de XU10J4RS) een holle zuiger, oftuwel, kunnen de kleppen de zuigers raken?
in dat geval is het namelijk allemaal stuk.. das logisch, maar ik dacht dat de 1.9 versie ook een ‘vrijloopblok’ had? dus het zou me niets verbazen als deze dat ook heeft?
ik hoor het graag! dan kunnen we deze verder nog in perfecte staat verkerende Xsara weer de weg ophelpen..
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Met wat voor snelheid is dit gebeurd?
Volgens mij raken bij deze blokken de kleppen en zuiger elkaar dan wel.
Andere (gereviseerde) kop een optie?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ai
Erg vervelend
Ik denk dat de schade bekeken zal moeten worden. Maar een mooie VTS is het zeker waard om op te knappen
Mag ik vragen hoeveel km’s die gelopen heeft ongeveer?
Neem aan dat we het over een 167 pk versie hebben.
idd, de 167pk
ik heb eigenlijk nog niet gevraagt hoe/wanneer het gebeurde..
de motor heeft volgensmij een 150dz km gedraait, maar dat weet ik even niet zeker.. (tis niet dat ik m dagelijks zie)
kleppen en cilinderkop kunnen bij een 16V elkaar raken heb zelf ook een keer een gebroken db riem gehad. (al na 47000km) had geen zin om de kop eraf te halen: daarom verkocht. de nieuwe eigenaar heeft mij naderhand gemaild dat er 4 van de 16 kleppen krom waren…........
(gelukkig rijdt mijn voormalige 16V weer )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Rare stand om te breken dan…
De 167 versie heeft een d-riem wissel nodig om de 80.000 km, terwijl elke andere Xsara de riem om de 120.000 km laat vervangen.
Dus ik verwacht dat er met deze stand inmiddels de 2de riem in zit
Goed misschien was de eerste wat aan de vroege kant vervangen en als deze dan tegen de 160.000 aan zit, tja dan zit je op het randje
Goed ik wens hem er veel succes mee, zonde als het niet gemaakt wordt!
Heb je de D-riem kappen er al afgehaalt?
De riemen van tegenwoordig zijn sterk verbeterd, meestal is het een spanrol die faalt.
In iedergeval zonde van zo een mooi Xsara, als er interesse is in een handje helpen, met het onthoofden om de schade te bekijken, dan hoor ik het wel
nah, de garage heeft ondertussen (met veel tegenzin) de kop eraf getrokken en geconcludeerd dat er een hoop kleppen stuk zijn..
totaalplaatje: 2000,-
aangezien ze de auto snel nodig hebben gaan ze dat maar doen, bak geld.. maar als het dan weer rijdt is het het waard he
bedankt voor de antwoorden!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zeker een hoop geld
Vergeet niet meteen even alles mee te nemen nu dat ze toch bezig zijn.
De waterpomp zou ik ook even meenemen, als die gaat lekker kan ander de d-riem er weer af
Goed nieuws dat die gefixt wordt
Een 16V is nou éénmaal een duur geintje, in iedergeval mooi dat de auto weer opgelapt word.
Heb je nog gevraagd of de riem gebroken was of dat er een spanrol heeft gefaalt?
uiteraard was het een falende spanrol.. en tsja dan is de Driem snel teneinde he?
alles wordt gelijk meegenomen hoor, wordt volledige koprevisie en dan ook waterpomp en zooi..
nu maar hopen dat het gelijk het laatste was qua problemen met de motor!
Als je alles meeneemt en geen halve maatregelen neemt, dan hoef je niet meer vrezen dat dit nog eens gebeurt. Waarschijnlijk is in het verleden de riem vervangen, maar niet de spanrollen, dat is wat lastiger en meer werk, dus laat ze maar zitten. Met als gevolg dat dit vroeg of laat een keer gebeurd, bewijst maar weer eens dat je altijd de spanrollen mee moet nemen bij een D-riem wissel.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kan je nagaan, bij deze motor wordt de driem zelfs om de 80.000 km verwisseld, na nog geen 160.000 blijkt die al voor grote problemen te zorgen
Hier ook een 2.0 16v VTS (XU10J4RS) met een gebroken riem. Kop moet er nog af. Weet iemand hier ongeveer de kosten van het reviseren van de kop? Er even vanuit gaan dat dat nog mogelijk is. Overigens wel al met een endoscoop op de zuigers gekeken. Niks te zien aan de zuigers, dus misschien heeeel erg geluk gehad. Maar mijn vraag was wat ongeveer de kosten zijn van een kop revisie. Demonteren en monteren niet meegerekend. Bedankt!!
Xsara 1.6 16v Berline Différence II (2003)
Vandaag de kop er bijna afgekregen. Zag wel door de inlaat poorten dat iig de kleppen van cilinder 1 zo krom als een hoepel zijn. Morgen weer verder…. ben benieuwd wat de schade precies is.
Xsara 1.6 16v Berline Différence II (2003)
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Ik heb t laatst ook nog bij iemand op citrosport meegemaakt. ook kleppen de zuigers geraakt.
ook al na 50.000km na laatste vervanging, zwak punt van deze heerlijke motortjes.
Helaas heb ik deze niet meer sinds 2 dagen, mis t vermogen wel :S
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?