Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Die gewichten van de RDW gaan zowiezo nergens over. Mijn gewicht op de weegbrug bij wendela was 1420kg met een halve tank benzine en wat vakantiebagage, terwijl het rdw gewicht in principe met een halve tank benzine is. En ik had echt geen 85kg baggage bij me…. ik vraag me af of ze die auto’s uberhaupt echt wegen of dat ze gewoon het gewicht van de producent overnemen en het gewicht van wat vloeistoffen toevoegen.
De intercooler zorgt ook voor koudere lucht, wat het kloppen tegengaat (koudere lucht, minder kans op ongecontroleerde ontbranding). Maar zowiezo waren ze nogal conservatief kwa turbodruk bij citroen 800mbar gaat immers ook prima. Volgens mij is de turbodruk ingericht op een bepaald vermogens/koppelresultaat, en niet bepaald door de beperkingen van de motor.
0.7 sec verschil is een aanzienlijke hoeveelheid trouwens. Ter vergelijking, met Lucas, Gomp, Serge en ik in mijn auto was de 0-100 tijd ongeveer 9 seconden… dat moet dus met een totaal gewicht zijn van ongeveer 1900-1950kg.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is ongeveer even snel als een C6 dan
Klopt ook wel want die hebben ook net even boven de 200 pk.

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:IIk moet ook zeggen dat er inmiddels een boel verschil tussen de turbo’s zit. Ik heb er in tal van verschillende gereden, en er is inmiddels gewoon zoveel verschil tussen dezelfde auto’s onderling dat het lastig iets er over te zeggen op basis van iets anders dan oorspronkelijke gegevens.
Die data die je daar hebt, is dat uit een paar van die tijdschrift tests toevallig? Daar heb ik ook enorme verschillen in gezien. Het enige wat ik zelf met enige zekerheid kan zeggen is hoe snel de mijne is, en ook berekeningen maken op basis van de cijfers van citroen zelf. Eerlijk gezegd vertrouw ik autojournalisten niet om een goede meting uit te voeren.
Maar goed, misschien moeten we eens een Gti Turbo meetdag organiseren
.
nope cijfers zijn van officiele citroen bronnen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:Die gewichten van de RDW gaan zowiezo nergens over. Mijn gewicht op de weegbrug bij wendela was 1420kg met een halve tank benzine en wat vakantiebagage, terwijl het rdw gewicht in principe met een halve tank benzine is. En ik had echt geen 85kg baggage bij me…. ik vraag me af of ze die auto’s uberhaupt echt wegen of dat ze gewoon het gewicht van de producent overnemen en het gewicht van wat vloeistoffen toevoegen.
De intercooler zorgt ook voor koudere lucht, wat het kloppen tegengaat (koudere lucht, minder kans op ongecontroleerde ontbranding). Maar zowiezo waren ze nogal conservatief kwa turbodruk bij citroen 800mbar gaat immers ook prima. Volgens mij is de turbodruk ingericht op een bepaald vermogens/koppelresultaat, en niet bepaald door de beperkingen van de motor.
0.7 sec verschil is een aanzienlijke hoeveelheid trouwens. Ter vergelijking, met Lucas, Gomp, Serge en ik in mijn auto was de 0-100 tijd ongeveer 9 seconden… dat moet dus met een totaal gewicht zijn van ongeveer 1900-1950kg.
feit is was die weegbrug geijkt…. en origineel weegt een turbo 1360 kg ongeveer.. over de turbodruk…zeker bij een T2 moest citroen oppassen zodat ze in garantie niet te veel wagens terugkregen van mannen die wel eens wilden proberen en die motor altijd plat trapten….. ps als de T2 30 kg lichter is dan de T2 kan daar al 0.2 tot 0.4 sec afgaan… en de ene wagen tegenover de andere is ook totaal anders…staat van de koppeling en zo airco weegt ong. 10 a 15 kg als we het juist willen hebben…
ik blijf erbij 1 a 2 sec op 100 sneller voel je echt niet in een wagen als de cx….en de intercooler is er niet ingezet om de cx sneller te maken…..en dat komt van het conservatoire uit…...

De weegbrug is een in bedrijf zijnde landbouw weegbrug, lijkt mij dat die in het belang van de boeren en de corporaties wel regelmatig geijkt wordt. Maar het certificaat heb ik niet bekeken.
Voor wat betreft optrekken, het verschil tussen 8 sec en 10 sec van 0-100 is in de orde van 28m verschil, en de g krachten zijn gemiddeld 25% hoger. Als je dat niet voelt, voel je het ook niet als je tegen een lantaarnpaal aan slentert, iets wat ik zelf meestal wel merk.
en of ze de intercooler er op hebben gezet om de CX sneller te maken is irrelevant. Hij wordt er sneller van. Dat is gewoon natuurkunde. Er is meer luchtvulling, dus meer brandstof erbij dus meer potentieel vermogen. Aangezien de rest gelijkblijft met uitzondering van een kleine restrictie in het inlaattraject - dan gaat ie dus harder. Of dat nou de bedoeling was of niet.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:De weegbrug is een in bedrijf zijnde landbouw weegbrug, lijkt mij dat die in het belang van de boeren en de corporaties wel regelmatig geijkt wordt. Maar het certificaat heb ik niet bekeken.
Voor wat betreft optrekken, het verschil tussen 8 sec en 10 sec van 0-100 is in de orde van 28m verschil, en de g krachten zijn gemiddeld 25% hoger. Als je dat niet voelt, voel je het ook niet als je tegen een lantaarnpaal aan slentert, iets wat ik zelf meestal wel merk.
en of ze de intercooler er op hebben gezet om de CX sneller te maken is irrelevant. Hij wordt er sneller van. Dat is gewoon natuurkunde. Er is meer luchtvulling, dus meer brandstof erbij dus meer potentieel vermogen. Aangezien de rest gelijkblijft met uitzondering van een kleine restrictie in het inlaattraject - dan gaat ie dus harder. Of dat nou de bedoeling was of niet.
dat de g krachten hoger zijn kan ik je tot mijn spijt niet bijtreden.bijde trouwens de piekmomenten koppel zouden bij een T1 hoger moeten zijn omdat deze meer turbodruk krijgt origineel..dat van die lantaarnpaal is irrelevant….ga ik ni echt op in…feit dat de turbo 2 een pak lichter is… zal wel meer in zijn voordeel spelen met die motor die eenzelfde pk’s heeft en eenzelfde koppel…

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Als de T2 een grotere eindoverbrenging heeft, kun je dan niet net 100 km/h halen in de tweede versnelling? Dat kan goed verklaren waarom je een veel betere 0-100 tijd krijgt (want dat was een beetje onhandig bij de T1).

Bijtreden gaat het niet om. Het is een natuurwet. Een auto die in 8 sec van 0-100km/h gaat trekt gemiddeld meer g dan eentje die het in 10 sec doet. Dat is middelbare school natuurkunde. Niemand z’n mening verandert daar wat aan. Hetzelfde geldt voor de thermische verbetering door het plaatsen van een intercooler. Is ook gewoon natuurkunde, meer lucht onder verder gelijkblijvende omstandigheden met een brandstofsysteem die daar op inspeelt (luchtmassameter), geeft meer vermogen. Daar helpt geen enkele mening tegen.
Dat de M25/666 een vrij grote sprong voorwaarts is, veel meer dan het geringe gewichtsverschil aan zou geven is voor mij duidelijk. De hogere compressie en betere thermische efficientie door de intercooler hebben een groot effekt, ondanks de langere bak is de auto nog 0.7 sec sneller. Bij dezelfde bakverhoudingen zou het verschil nog groter zijn. Wellicht hebben ze het gedaan voornamelijk vanuit een verbruiksoogpunt… maar vermogenseffect bereik je…. zowiezo over het hele motorgebied waar de wastegate nog niet open is.

fluidphreak schreef:Als de T2 een grotere eindoverbrenging heeft, kun je dan niet net 100 km/h halen in de tweede versnelling? Dat kan goed verklaren waarom je een veel betere 0-100 tijd krijgt (want dat was een beetje onhandig bij de T1).
Nee dat lukt helaas net niet… dan zou het verschil idd wederom een stuk groter zijn…
Verd!
loop ik een partij moeilijk te doen om passende velgen te vinden voor de GtiT in bij voorkeur 15”
blijk ik ze al die tijd al gewoon te hebben liggen!
Ik heb er nooit echt goed naar gekeken en ze gewoon onder de TD break gemikt….. 15” Borbet Alfa LM! Yahoe!!
CX GTi Turbo 2 - All Black
De HY is bevrijd, (ik weet wel het heeft niks met de GTiT te maken maargoed). Ik kan nu dus gedurende 2,5 dag de HY gaan demonteren.
Het heeft overigens in zoverre met de GTiT te maken dat het blok en de bak binnenkort door de GTiT naar Frankrijk gebracht gaan worden…...
Op 15” LM velgen natuurlijk…....

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Evan schreef:de GTiT naar Frankrijk
Dàt vind ik leuk.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Misschien kan iemand dan eindelijk foto’s maken.
oh die foto’s tja, dan moet ik die GTiT maar vermommen als tgd break…..
dat wordt t als de aanhanger niet groot genoeg blijkt….
garagestmarien schreef:
Dàt vind ik leuk.
ik ook, nou maar hopen dat de aanhanger groot genoeg is…..
Nico wil een keuken hebben en die moet ook mee….

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wel een goeie proefrit.