Evan schreef:dan ook meteen de diravi stuurkolom vervangen door een exemplaar wat niet zwaar stuurt bij lage snelheid.
Bereid je voor. Het schijnt een takke klus te zijn. Uitgaande van een in elkaar zittende auto heeft een specialist me pas geleden voorgehouden op een halve dag voor uit- en inbouwen te rekenen en dan een halve dag om ervoor te zorgen, dat de auto na de operatie met stuur los rechtuit rijdt. Ik sta voor hetzelfde. Wordt bij de volgende beurt effe slikken.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Mij lukte het bij een serie2 laatst in 3 uur incl afstellen. Haha. Iets zegt me dat die specialist er weinig zin in heeft….
(het woordje specialist geeft me overigens ook jeuk maar dat terzijde)
Nu de kappen eraf liggen gaat het misschien wel sneller.
Als de donor-stuurkolom is uitgebouwd in geblokkeerde positie en je de wielen rechtuit laat staan bij uitbouwen en weer inbouwen valt het met afstellen hardstikke mee….
De stuurkolom hangt maar in 4 bouten en de connecties met leidingen in de motorruimte is ook geen onoverkomelijk probleem
CX GTi Turbo 2 - All Black
Yuri en David wisten me te vertellen, dat het een rottig klusje is waar voor een perfect resultaat lang werk in zit. Het was niet de bedoeling het werk af te poeieren, niet van David althans.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
ja goed, je moet ook ‘t filtertje in de dikke leiding even schoonmaken enzo. Maar mijn ervaring is dat het vervangen van een stuurkolom het gewenste resultaat al biedt. Perfect is in mijn ogen gewoon een goed sturende rechtuit rijdende auto. Als de sporing goed staat hoef je alleen de excenter tussen stuurkolom en stuurhuis af te stellen. En dat is geen halve dag werk. Net zomin als het uit- en inbouwen van de stuurkolom zelf. Margoed als alles tegen zit kan het wel wat langer gaan duren natuurlijk
De oorzaak van het niet goed sturen lijkt de tijd dan de klepjes in de ztuurkolom slijten, het is ook altijd 1 kant op die echt zwaar stuurt.
Ik ga er nog eens een uit elkaar peuteren om te zien hoe het zit. Geen fiducie dat ik m ook weer goed werkend in elkaar krijg. Op foto’s die ik er eerder van zag is het toch redelijk complex en kwa afstelwerk van het mechanisme ..... wordt je niet blij.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Gister even onder mijn eigen motorkap gekeken maar een stuurkolom uitbouwen lijkt me inderdaad een takkeklus.
Trouwens mijn eerste gedachte gaat uit bij het zwaar sturen bij lage snelheid naar de aansturing hiervan.
Volgens mij is dat dat plastic ding zeg maar een soort reservoir met een centrifugaal regelaar erin.
Deze word aangestuurd door een kabel uit de versnellingsbak vandaan.
Ik heb even het werkplaatsthandboek bekeken het lijkt mij als deze inwendig is versleten of vervuild is de aansturing naar de stuurkolom ook minder word.
Misschien is het handig om deze als eerste te vervangen gaat vlgs mij wat makelijker dan een stuurkolom.
Of heb ik het mis!!!!!!
Ik ben er niet eens aan toe gekomen.
Wel is de sierstrip die op de laatste meeting behoorlijk op half 7 hing weer op zijn plaats gezet.
Ik ben met tussenpozen de hele dag bezig geweest met die lekkage. Het meest intrigerende vond ik dat er maar LHM bleef lekken ondanks dat die ik kleine octopus toch voldoende gepatcht dacht te hebben. (binnenkort ook maar vervangen). Uiteindelijk kwam het uit de buurt van de remservo. En bleek dat 2 tegen elkaar schurende HD leidingen beide langzaam druppelden….. Daar was ik niet zo blij mee. Vooral niet omdat je in die hoe er bijna onmogelijk bij kunt. Een leidingkje was die van voren komt naar de remservo toe. De andere loopt van de remservo naar het hogedrukventiel/manocontactblok onderaan het schutbord.
Ik vervang liever 3x de stuurkolom dan dat ik deze leidinkjes binnenkort weer moet vervangen…....
Maar nadat ik ze eruit gepield had en 2 leidinkjes had nagemaakt en weer op de juiste plek had teruggepield was de wagen wel droog en kon ik met een gerust hart weer de weg op…. Toch blij dat ik afgelopen weekend die lekkage aangepakt heb. Ik ben niet zo blij met het idee van een lek in het primaire circuit van je remsysteem…..
Het is echt de stuurkolom die voor problemen zorgt. Been there, done that; met de zelfde symptomen en ook dezelfde oplossing.
Die stuurkolom moet dus nog maar even wachten. Misschien volgend weekend, alstie mazzel heb.
anyway zondag even een goede 400km achter de wielen gelaten en het systeem is nog steeds lekvrij
CX GTi Turbo 2 - All Black
ondanks dat de patches het hielden vandaag maar even het octopusje vervangen.
Voelt een stuk beter
CX GTi Turbo 2 - All Black



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is ook weer erg fleurig, toch? Al die leuke kleurtjes.
Lente onder de motorkap.
helaas is t een VDL mod octopus, dus niet zo fleurig gewoon mooi zwart is ook niet lelijk.
Die leuke van jullie bewaar ik even…. Er staan hier namelijk nog 3 cxen waar er een in moet dus dan komt ik er al 1 tekort
CX GTi Turbo 2 - All Black
Vandaag nog even goed werk verricht: een corvette stond bij de afrit voor t stoplicht stil. Deze even naar een veilige haven getrokken en toen gejumpstart. Heeft toch wel zin om 2 soorten kabeltjes bij je te hebben
CX GTi Turbo 2 - All Black
Op CM gisteren nog wat spullekes voor de limousine gescoord: 4 deurpanelen in leer, waarvan de voorste echt heel krom zijn. Maar dat mag de pret niet drukken want de prijs was alleszins redelijk. En ook een linker chromen spiegel voor relatief wienig.
Evenals een rvs voorbumpertje in strakke staat….
Verder nog wat (niet noodzakelijk maar wel verdomde handig) gereedschap gekocht en toen was het geld weer op
CX GTi Turbo 2 - All Black
He zag je nog voorbij schuiven toen nog met lege handen hahaha ik kon verder niet slagen op wat kleine spulletjes na dan.
(rugzak zat al vol)
CX GTi Turbo 2 - All Black
onlangs een set windgeleiders rondom gekregen van een CX-vriend. Dus nu ook die dingen voor de achterportieren van de GTIT.
Op naar meer Johnny-accesoires
Morettes liggen ook al klaar. Helaas staat de GTiT tot maart volgend jaar op stal.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Er is nog niets veranderd. De Gtit staat nog waar die stond. Maar er is wel zicht op een LPG installatie zodra bruintje t weer kan trekken.
CX GTi Turbo 2 - All Black