Wie kan mij vertellen wat de motorische verschillen zijn tussen een gewone 1.4i en een GT met injectie?
Een vriend van me heeft een GT injectie (dus geen GTI) uit 1990 waarvan in ieder geval de klepseals vervangen moeten worden, maar omdat ‘ie verder ook niet helemaal lekker loopt, werd hem geadviseerd om de kleppen ook maar eens opnieuw in te laten slijpen.
Hij heeft nog een goedlopend 1.4 blok liggen uit een 93’er AX, die hij gesloopt heeft. Misschien is het een optie om de kop van dat blok over te zetten, of zijn de kleppen van een GT misschien groter?
Of heeft een GT een andere nokkenas?
We kunnen natuurlijk alles loshalen en bekijken, maar hij heeft de auto eigenlijk iedere dag nodig, dus als we hem aanpakken, moet hij ook zo snel mogelijk weer dicht…
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zover ik weet ligt er alleen een andere nokkenas in een GT-blok die iets ‘heter’ is.
Verder volgens mij geen verschil.
‘Spirit of avant-garde’
Optische verschillen zijn er niet echt, maar dacht dat de kleppen wel groter zijn.
Je kan beter de GTI kop reviseren (deel revisie), als je de kleppen demonteert om de klepseals te vervangen, dan kun je de kleppen ook meteen inslijpenl.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
volgens mij hoeven er GEEN verschillen te zijn allebij 75 pk….
Tussen carb en Injectie (GT) zitten wel veel verschillen.
Let wel op welk 14i blok je hebt! dus wel de 75 pk versie ax 14 TRS is iets geknepen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:Let wel op welk 14i blok je hebt! dus wel de 75 pk versie ax 14 TRS is iets geknepen
14 TRS heeft een ietsje ander inlaatspruitstuk, heb ik begrepen. In de kop zelf zouden geen verschillen zitten.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
extra:
als het blok dat erin zit goed is en nog weinig km, lekker laten zitten en de kleppen en klepsails doen. Als blok al 2,5 ton heeft gedraait en hij heeft een goed 75 pk 1400 blok met 1,5 ton liggen dan is dat natuurlijk interesanter… daarnaast een nokkenas is makkelijk over te zetten
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
de gt heeft andere bak dr onder… meende ik..
De GT heeft in zijn leven al heel wat meegemaakt.
Behalve dat hij olie verbruikt en niet helemaal lekker loopt, zit er ook een ECU van een gewone 1.4 in.
Ik ontdekte dat ik in mijn 1.1 dezelfde ECU heb.
De GT is nauwelijks sneller te noemen dan mijn 1.1, zowel bij het optrekken als op topsnelheid…..
Op dit moment zou ik zeggen dat de kop omwisselen zonder na te denken over eventuele verschillen, de auto motorisch zeker niet slechter zou maken dan hij nu is.
De donor heeft ongeveer de helft gelopen van wat de GT gelopen heeft.
En inderdaad, een nokkenasje is ook zo verwisseld, als je de boel toch los hebt!
ZX 1.4i Reflex Break 1994
McDean schreef:volgens mij hoeven er GEEN verschillen te zijn allebij 75 pk….
Tussen carb en Injectie (GT) zitten wel veel verschillen.
Let wel op welk 14i blok je hebt! dus wel de 75 pk versie ax 14 TRS is iets geknepen
Ehm ops: , verkeerd gelezen, er staat dus GT en geen GTI
Geeft niet!
Overigens, als ik de kentekens van de donor zowel als van de GT invoer bij HBase en bij Masterbase, worden er ook geen verschillen aangegeven. De beide sites kennen de GT niet eens (i.t.t. de GTI)
In de GT ligt een KDY-blok; op het drie jaar jongere donorblok kunnen we geen typeplaatje (meer) vinden.
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
denk dat een ecu van een gt wel wat gaat uitmaken..
mijn trs trok een 1.1 er vol uit, top zat zo rond de 175 180 en in 9.1 seconde op de 100
dat doet een 1.1 niet geloof ik.
Als ik het zo lees, dan zou ik die andere kop op je gemak reviseren en dan uitwisselen met de kop die nu op de motor zit.
Status Quo schreef:denk dat een ecu van een gt wel wat gaat uitmaken..
mijn trs trok een 1.1 er vol uit, top zat zo rond de 175 180 en in 9.1 seconde op de 100
dat doet een 1.1 niet geloof ik.
Ik weet de exacte gegevens van mijn 1.1 niet, maar een collega van me in een Xsara Break 1.8i (8V) op LPG hield ik tot de 170 zonder al teveel moeite bij.
Ik had het gevoel dat ik nog wel iets gas over had, maar het was toch iets te druk op de weg om verder te gaan met onze “wedstrijd”.
Voor alle duidelijkheid: In mijn 1.1 zit dus een ECU van een standaard 1.4, hier kwam ik later pas achter.
Ik weet niet of mijn injectiehuis standaard is, of ook vervangen door eentje van een 1.4…..
@ZX1.4i: Ik denk inderdaad dat we (lees: ik) het zo gaan doen!
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
vaag is dat de 1.1 en 1.4 bijna evenhard gaan.. alleen 0-100 is wat sneller bij 1.4 hehe
zuinig en snel.. mijn ax liep bij 130 op de snelweg 1 op 17 (zat ook stuk file bij )
HobbyBob schreef:
= In mijn 1.1 zit dus een ECU van een standaard 1.4, hier kwam ik later pas achter.
Ik weet niet of mijn injectiehuis standaard is, of ook vervangen door eentje van een 1.4…..
Als je alleen de ECU wisselt op een 1.1 voor een 1.4 loopt ie niet echt lekker. Spuit teveel in, zn top ligt dat wat lager en het verbruik is abnormaal.
Als je injectiehuis meewissel daarintegen loopt ie harder.
Ik ga er van uit dat het injectiehuis dus ook omgewisseld is.
Voor het gemak ga ik ervanuit dat het gehele setje gewisseld is (helemaal compleet, dus ook inclusief de injectieweerstand onder de ecu), maar ik heb eenvoudigweg niet de moeite genomen om te kijken of dat inderdaad het geval is.
Mijn AXje loopt in ieder geval fantastisch en ondanks een soms wel zeer zware rechtervoet is het verbruik niet abnormaal te noemen!
ZX 1.4i Reflex Break 1994