BX19TZI schreef:
Maar mocht je toch echt een 16v kopen hou hem dan aub orgineel.
ja dat ga ik ook echt wel zeker doen..
heel misschien gaan mijn pa en ik hem net als die race bx maken..
met zoon rood stuk over de kap met een groot citroén teken erop..
maar dat moet wel goed eruit komen te zien..
anders laat maar hijs nu mooi zoals die nu is..
alleen zitten er andere velgen onder..
maar ik vind dat die best wel goed uitkomen met het wat bredere uiterlijk van de auto..
oordeel zelf :
BasisBIX schreef:Jdt schreef:BX19TZI schreef:
Een 16v is orgineel heel gaaf en die moet je niet willen vernaggelen met allerlei kansloze stikkers en een raamband en dergelijke.
Ja maar daar gaat ie toch harder van?:lol:
Jaaaa…............,
Mijn 1400 rijdt ook opeens een stuk harder, zal vast door alle spoilers en stickers komen
![]()
![]()
![]()
![]()
jonge ga jij je bx nou maar verneuken met onmeer onzin lampjes er op..
als ik dat mooier vind plak ik dat er op..
en jij vind dat niet mooi.. dan is dat jouw mening..
je hoeft dat tog niet elke x weer naar boven te halen ??
ik zijk tog ook niet deheletijd over jouw bx ??
want dat ik volgensmij wel wat jij met al jouw berichten bij mij gedaan hebt !!
kap er gewoon mee..
reageer gewoon OF REAGEER MAAR NIET !!
dan heb ik het net zo lief niet als je tog maar alleen die onzin gaat lopen lullen !..






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, het leuke van meningen vragen is dat er ook af en toe meningen tussen zitten die je niet wilt horen :d
Magoe, over die 16V…
toffe bak is het! echt waar, maar om je een idee te geven van wat het kost, toen ik mijn 16V kocht waren er een aantal zaken mee mis:
- remschijven voor waren krom
- remblokken voor hadden geen voering meer
- remklauwen voor haperde
- achterremklauwen deden niets meer
- hoogteregelaar achter lekte
- 1 injector deed het niet meer
- stuurhuisashoes gescheurd
- stuurstangkogel versleten
- banden rondom knakengaar
- distributieriem was over tijd
- koppeling vertoonde sporen van slijtage
- gescheurde voorruit
- verdelerkap versleten
- slang luchtfilter gescheurd
En dan vergeet ik vast nog wat zaken. buiten de voorruit heb ik alles zelf gedaan en dan nog kom ik op een krappe 3000 euro meer uit dan de aanschafprijs was van de 16V, voor dat geld zit er dan ook wel een 6bak onder inmiddels, maar goed het geeft je een idee.
Ik raad hem echt niet af, absoluut niet, want hij is zeer de moeite waard, maar het betekend wel dat je iets regelmatiger waarschijnlijk eronder mag kruipen om iets op te lossen. Bedenk dat wel, als je sleutelen vervelend vind, dan moet je echt geen 16V kopen of er een bak geld tegenaansmijten anders staat ie stil!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Met alleen het technische onderhoud en de aanschaf zit ik inmiddels ook al bijna op een krappe 3000 euro. Had ik nog het geluk dat deze in het verleden (1 eigenaar terug, zat 2jaar tussen) dealer onderhouden is geweest en de motor prima liep.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
16V is een stuk prijziger rijden dan een andere BX dat heb ik ook door….
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik heb zelf niet al te veel pech gehad, mijn 16v was (en is) in goede staat van onderhoud. Natuurlijk heb ik er zat kosten aan gehad, zoals de draagarmlagers, silent blocks voor, startmotor, schijven en blokken achter, tellerkabel, weggeroestte uitlaatsteun, vorige maand de fuseekogels laten doen en nog zo wat zaken.
Maar goed, ik wil hem dan ook tip-top hebben en dat kost je voor iedere auto geld, al deze kosten kun je ook maken als je een basis-bx, type 1 of digit hebt. En dat het goedkoper is zoveel mogelijk zelf te doen heeft ook weinig te maken met wat voor motor er in ligt.
Eigenlijk zijn er m.i. weinig to geen specifieke dingen om op te letten bij een 16v, het is uiteindelijk ‘gewoon’ een bx met de normale aandachtspunten. De ABS zoals al gezegd, maar die kan ook op andere bx’en zitten. MIjn ABS was inderdaad stuk (wist ik toen ik hem kocht). Was een kapotte sensor en een draadbreuk, sensor heeft me niet zoveel gekost omdat iemand er nog eentje had liggen, maar nieuw zijn ze ook te koop.
16v specifieke onderdelen zijn misschien wel ietsje duurder maar een groter probleem is dat ze vaak niet meer nieuw te krijgen zijn. Wat onderdelen betreft nog de tip om altijd de beschikbaarheid en prijs te checken bij Citroën zelf op http://service.citroen.com
Edit: Eigenlijk is dit mijn tip, kort gezegd: Als je een 16v tegenkomt die te koop is, laat je dan niet verblinden door het feit dat het je droomwagen is. Wees net zo kritisch als je altijd zou moeten zijn.






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Die zwarte velgen staan prima naar mijn mening, lijken ook wel een beetje op de originele MK2 velgen. Wat betreft advies kan ik mij alleen maar aansluiten bij de eigenaren, die hebben vaak genoeg meegemaakt.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Een kritische kijk op de 16V is zeker nuttig, dat is absoluut waar.
Maar aan de andere kant zijn er niet zo heel veel meer, en met het vermogen dat het beestje heeft is het een erg lollige auto om eens goed mee te scheuren en daar lijd het mechaniek natuurlijk ook flink onder.
Ik denk niet dat je onder de 1500 euro een werkelijk goede zult vinden. Misschien een zeer redelijke maar je gaat geheid tegen zaken aanlopen.
Zelfs als je een goede koopt kun je zomaar pech hebben (Bijvoorbeeld Raoul die zijn dbriem ziet knappen binnen een paar maanden na aanschaf) aan de andere kant heb je met dit forum een fantastische vraagbaak dus er is theoretische hulp zat als je ergens mee zit. Ook de auto van Raoul was in niet al te lange tijd weer up and running dankzij een “verse” cilinderkop met 140.000 kilometer ervaring die hij voor een habbekrats kocht (incl. de rest van de motor die er nog onder hing) LJ heeft die 16V nu en is er geloof ik nog steeds aardig tevreden mee.
MAar het feit blijft dat je met de 16V gewoon wat vaker tegen versleten onderdelen zult aanlopen en helemaal gezien de ruimte die je onder de motorkap hebt is alles meteen een klap duurder wanneer het vervangen moet worden ook zul je bij de dbriem 2 spanrollen tegenkomen die en prijzig zijn en speciaal afgesteld moeten worden, of de onwaarschijnlijk dure bougiekabels het zijn maar voorbeelden, maar alles is duurder en veel is moelijk verkrijgbaar.
Aan de andere kant heb ik het grootste gedeelte van mijn sleutelervaring op mijn 16V geleerd dus het is niet alleen leuk maar ook nuttig om er ene te hebben, maar nogmaals, je moet niet vies zijn van sleutelen want dan wordt het bijna zeker een frustrerend project!!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ja kijk ik ga zobizo voor een 16v omdat het gewoon een erg goed stukje techniek is van die jaren vind ik..
en ik ben helemaal niet vies van sleutelen..
we hebben hier thuis een 4 kolomer en een 1 kolomer en nog zoon poets brug.. we hebben zelf geen bedrijf ofzo maar gewoon voor de hobby..
en mijn vader was altijd met auto’s bezig..
dus ik ben er zo een beetje ingegleden..
ik doe nu een opleiding 2e monteur zit nu int laatste jaar..
en ik weet dat een 16v veel meer onderhoud nodig heeft maar bij deze zit nog een boekje bij van alle beurten die hij ooit gehad heeft..
als ik deze koop ben ik 3e eigenaar…
de eerste eigenaar is overleden vandaar dat iemand anders de auto kocht.. die heeft er nog niks aan gedaan..
nog niet naar omgekeken..
hij heeft echt netjes al zijn beurten gehad..
maar ik ga ervanuit dat ik schijven en blocken rondom vervangen moet..
dan nog de hogedrukleiding..
ik gooi er meteen nieuwe olie + filters op nieuwe koelvloeistof..
daarna stel ik de kleppen af en dan ga ik er mee rijden..
daarna neem ik hem mee naar stage en laat ik hem nogmaals controleren door mijn collega..
ik wil deze auto gewoon goed hebben..
al kost het ook veel geld..
hij is het echt wel waard..
vind ik niet alleen om de looks maar ook om het technische gedeelte..
omdat ik gezien heb wat er allemaal aan vervongen is en wat er allemaal al aan gedaan is..
kijk en daarna heb ik hier nog mijn groene GTi..
die heeft ook ABS die nog volledig functioneerd..
die kan ik overzetten leidingen sensoren en dat soort werk..
kijk ik heb de nu eigenaar gevraagt om zijn kritisch oog er eens op te laten vallen van wat hij zou vervangen aan die auto..
hij zij dat de banden ook niet meer erg goed waren.. wel apk waardig maar niet veel meer..
en hij zou even de kleppen laten stellen..
nouja ik kan bijna alles zelf wel vervangen..
dat is niet zo moeilijk..
daarnaast woont er hierzo nog in de buurt een die hard Bx monteur..
die bereid is mij tehelpen als er iets is wat ik niet weet ofzo..
dat is ook weer een plus puntje..
en zo zijn er altijd wel oplossingen om alle reparaties zelf te doen..
maar als er nog tips zijn waar ik dus op moet letten bij aanschaf..
en waar moet ik eigelijk op letten tijdens de proefrit ??
MvGr STan
FmXXX-STanie schreef:...
daarnaast woont er hierzo nog in de buurt een die hard Bx monteur…
In de buurt van sellingen? vertel…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
FmXXX-STanie schreef:
hij zou even de kleppen laten stellen..
Volgens mij kan/hoeft dat niet bij deze motor, omdat ‘ie hydraulische klepstoters heeft?
En bij de proefrit, sja, de gewone dingen dus, maar ik zou het blok ook even lekker warm rijden (dan weet je meteen of de olie temp meter nog werkt) en dan een stil stuk weg opzoeken en hem eens flink in de toeren jagen! Dus ff lekker de 7000 tpm in en brullen met dat scheurijzer. Noodstopje erbij voor de ABS. Kun je daarna even onder de kap kijken of er ergens rook uit komt, en eronder of er olie uit druppelt
Misschien een beetje oneerbiedig voor een auto die je nog niet gekocht hebt, maar ja uiteindelijk wil je hem toch ten volle kunnen benutten dus het is redelijk dat je hem even tot zijn limiet jaagt, mits hij goed opgewarmd is. Hij is er per slot van rekening voor gemaakt!
Verder ben ik het met Mechuccio eens dat je minstens 1500 voor een redelijke kunt inschatten en dan ben je nog waarschijnlijk nog wel eens de helft daarvan extra kwijt aan achterstallig onderhoud. Maar dan rijd je wel in een vette bak!
Succes ermee!















Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
rijden in 16v is dure hobby.. naast het onderhoud dat er word verteld moet er ook nog eens euro 98 in…
FmXXX-STanie schreef:ja kijk ik ga zobizo voor een 16v omdat het gewoon een erg goed stukje techniek is van die jaren vind ik..
Je kunt er een hoop over zeggen - maar dát…
FmXXX-STanie schreef:en ik weet dat een 16v veel meer onderhoud nodig heeft maar bij deze zit nog een boekje bij van alle beurten die hij ooit gehad heeft..
...
ik wil deze auto gewoon goed hebben..
al kost het ook veel geld..
hij is het echt wel waard..
...
en waar moet ik eigelijk op letten tijdens de proefrit ??
Een proefrit zegt geen bal.
Tja, check de staat van de carosserie, de motor etc. Maar als je zoveel advies pareert met dit soort opmerkingen dan denk ik dat jij geen tips voor een proefrit meer nodig hebt. Of zie ik nou iets over het hoofd?
Ook de onderdelen zijn duur, dus het is niet alleen tijd die je moet tellen. Je zult niet de 1e zijn die behoorlijk leegloopt aan een op zich goed onderhouden 16v - tegenvallers zijn er altijd, en qua geld gaat dat vaak hard.
Succes ermee - hoe duur het ook wordt, blijft het wel een boeiend project, zo’n aanschaf.
Ich bin ein Breaker
Klepstoters zijn idd onderhoudsvrij, kun je niet stellen.
volgens mij heb je dat ding in je kop al gekocht, mensen beginnen in de herhaling te vallen met de tips.
Proefrijden met een kop die olie lekt op de uitlaat, ik hoop dat je een brandblusser bij je hebt die ga je nodig hebben
GoofBlikscha schreef:FmXXX-STanie schreef:...
daarnaast woont er hierzo nog in de buurt een die hard Bx monteur…In de buurt van sellingen? vertel…
die woont in ter-apel..
hij heet Casper en heeft bij Jan Woldering gewerkt !
die moet je echt wel kennen denk ik hoor..
die zijn nu wel al weer zoon 5 tot 8 jaar failiet..
maa die ken je vast wel..
casper was daar DE bx monteur..
niemand anders wou er aan sleutelen.. xD