dag lieve C-mensen, voor mij de eerste keer op een forum… dus vergeef me als ik iets fout doe…
ik heb een Xantia break 1.8i uit 2001, 300.000 km en ik rij 1:14,5; dat lijkt me een leuk onderwerp…
beseffen jullie dat, als iedereen in Nederland, net als ik, 10% zuiniger rijdt dan de fabrikant opgeeft, we met z’n allen 3 miljard euro’s per jaar minder uitgeven aan benzine…. 3 MILJARD!!!
yep, 3.000.000.000 euro’s!!!! minder
uitgangspunten: 4 miljoen auto’s, 10.000 km per jaar, 1:12 gemiddeld, 1:13 gewenst, iedereen rijdt superbenzine, reken maar na…
enfin, wie doet het zuiniger?
groet,
Leo
‘s ff kijken, Xantia Pallas 3 ton
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Welkom hier.
Dat brandstofverbruik doe je helemaal zo onaardig niet
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik deed het zuiniger. 1:16,3 maar dat lag aan een kapotte bobine. Met alleen autobaan en constant 120 rijden doet de onze ook bijna 1:14 en dat met een goede bobine
My other car is a broomstick.
met de bx 1.6 automaat haal ik maar 1 op 11, dat is dan wel veel polonaise op de a27 en stadsverkeer
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
met de bx 16v doe ik ook 1:11 gemiddeld maar dat is geen stadsverkeer
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Ik heb er laatst voor het eerst eens naar gekeken.
En toen kwam ik uit op ongeveer 1:13 met m’n 1400.
Dat moet wel zuiniger kunnen lijkt me
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
d’r zijn al meer van dergelijke draadjes
d’r zijn al meer van dergelijke draadjes, maar het blijft een leuk onderwerp en spreekt ook mij aan.
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Met de GSA hebben we met de vakantie 1:15 en een beetje gehaald . Onze Xantia is met het polonaisewerk van Enschede naar Hengelo, geen autobaan trouwens, ook niet zuiniger dan 1:10/11.
Ik ben wel benieuwd of de TS die 1:14,5 ook met stads verkeer haalt. Als dat lukt is hij vast iemand die zich nogal aan dat nieuwe rijden houdt. Verschrikkelijk vind ik dat nieuwe rijden. Een beetje fatsoenlijk optrekken is er niet bij. Niet dat ik nou zo’n snelheidsduivel ben maar mag wel graag een beetje doorrijden. Ik doe er dus niet aan mee Dan maar meer verbruiken. Met de GSA is dat al helemaal niet te doen. Om een beetje mee te komen met het verkeer moet het blokje toch echt meer dan 3000 toeren draaien voor ik wil schakelen.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het gaat in de toekomst steeds moeilijker worden om zuinig te rijden (weinig liters per kilometer). Dit komt doordat benzine en dieselproducten steeds rijker worden aan bio-brandstof componenten. Deze leveren per liter minder energie en daardoor heb je meer liters nodig voor dezelfde afstand als alle andere parameters gelijk blijven.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld E85 (benzine met 15% Ethanol) dan kost een liter in Nederland tegen de 2 euro, maar je rijdt ook maar 70% van de afstand die je met euro 95 zou rijden. Hierdoor kost een liter E85 momenteel dus ongeveer 2* zoveel per kilometer als Euro 95
Goed, zal ook m’n bijdrage doen. Rijdt dagelijks een weg van 9 kilometer met 8 stoplichten. Als ik in de verte zie dat het rood is trap ik de koppeling in. Vervolgens rem ik zo lang mogelijk op de motor. Omdat m’n auto een HDI injectiesysteem heeft, wordt er geen brandstof verbruikt tijdens remmen op de motor.
Ik moet bekennen dat als ik op de sluiproute zit, ik dit zuinig gedrag wel eens teniet wil doen als compensatie voor het vele afremmen voor die kl*te stoplicht afstellling, maar haal meestal toch nog zo’n 1:16,2 voor de Xantia en 1:8,5 voor de DS op LPG met vooral snelweg
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijn bx gti deed toen 1 op 12 ongeveer en afgeladen 1 op 10
mijn ax trs deed 1 op 17
Re: zuinig rijden
lepioso schreef:
beseffen jullie dat, als iedereen in Nederland, net als ik, 10% zuiniger rijdt dan de fabrikant opgeeft,
de fabrikant geeft per definitie niet het juiste verbruik op…altijd 10% in het voordeel van de auto uit de fabriek, dus 10% zuiniger dan de fabriek opgeeft, zou 20% betekenen(niet helemaal juist, maar de franse-slag-methode)...kortom, onmogelijk.
groet,
Winterauto
PS. ik schakel behoorlijk ADHD, dus economisch
als mijn vader geen citroën gereden had…
allemaal heel leuk en aardig, maar heb je er al eens over nagedacht wat het effect is als er 3 miljard minder aan brandstof wordt uitgegeven?
Den Haag heeft dan een redelijk probleem ... en zal het elders moeten gaan halen.
Roepen om zuinigere motoren betekent niet dat ze dat willen hoor.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Tips zijn er genoeg te vinden op het net. Onder andere bij . Zoals net aangegeven zij er bij de diverse typen Citroën al verbruiksdraadjes, maar kennis en ervaringen delen kan geen kwaad.
De verbruikswaarden die een fabrikant opgeeft zijn altijd te halen, als je maar met beleid rijdt en je geen loden rechtervoet hebt. Zoals de TS aangeeft kunnen we met zijn allen ontzettend veel brandstof besparen. Als we dan ook de grote merken langs de snelwegen gaan mijden , dan worden de prijzen wellciht ook wat interessanter.
Verbruik van mijn Xantia TD met 355.000 op de teller: tussen de 1 op 16 en 1 op 18 (fabrikant geeft 1 op 14.4 op). Veel buitenwegen, met een stuk snelweg.
Gompy, wat een bijzondere redenering.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Filmtip: ‘Thank You For Smoking’.
Ik nog steeds 5,7 op 100 gemiddeld, maar dat is dan wel met zo’n boterzachte, sterke maar toch zuinige HDi. Ik rijd veel stadsverkeer en snelweg, waarbij ik me over het algemeen netjes aan de regels houd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ik rij rond de 5liter, = 1:20, leve de TurboD bak!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Afgelopen weekend ongeveer 600 km gereden, me aan de snelheid gehouden volgens navigatiesysteem (= 8% sneller als de teller) vooral snelweg. Verbruik nog ietsjes zuiniger als 1:18 ! (op winterbanden)
Natuurlijk wel met de Xantia, 2.0 HDI, 90Pk, maar niet slecht voor een auto die bijna 8 wordt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.