Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik rij 1:20, helemaal niet slecht voor een auto van 18jaar
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Niet slecht….
Ik rij gemiddeld 1 op 10 en afgelopen 950 km een fijne score van 1:10,8
niet slecht voor een 6 pijper…
kleine aanpassing: 1021 km gereden en toen nokkie vol op 91.52 liter. boordcomputer had het heel hoopvol over 8.6 l op 100 km, maar in werkelijkheid kwam ik op net geen 9 l op 100 km uit, en dat is 1:11,15
en ik had niet alleen maar wind mee!
PS: daarmee is een XM V6 naar rato van gewicht, motorvermogen, en cilinderinhoud een stuk zuiniger dan de zuinigste C1
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
wat is het verbruik? klinkt nu als 1 op 5 of iets dergelijks en dat is vrij hoog. 1 op 10 is normaler.
kortom, wat cijfers kunnen helpen.
vuistregel LPG verbruik: +10% tov van benzineverbruik voor de oudere LPG auto’s.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Flink zuinig. De vorige eigenaar van mijn BX GTI kocht ook een Xantia en reed er soms ook 1 op 16 mee. Met de GTI haalde ook hij niet meer dan 1 op 13. Ik haal er gemiddeld hooguit 1 op 11 mee. Ach, t ding is ook gemaakt om mee te vlammen.
marky33 schreef:nou met mijn xantia kan ik blijven tanken ik vind de mijne niet zuinig
Ik rijd met m’n Xantia 2.0i ongeveer 1:10,5. Dat deed ik vroeger met m’n vuile BX 19 GTi ook. Dus het valt nog wel mee. De Xantia weegt toch zo’n 280kg zwaarder.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Ik rijd met mijn Xantia HDi 90 pk, gemeten over 7000 km, gemiddeld ongeveer 1 : 16.5.
Vind ik zelf niet slecht onder winterse omstandigheden en veel file rijden
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
marky33 schreef:nou met mijn xantia kan ik blijven tanken ik vind de mijne niet zuinig
mis ik iets? wat is nu je verbruik? ik heb het nergens gelezen
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
micmin schreef:Aijjj..de overgang van mijn ZX 1.4 naar een Xantia 1.6 kost me 30% meer brandstof, van 1 op 15 naar 1 op 11. Rijd vergelijkbare stijl en snelheden (70% korte ritten / 30% lang).
pff 1:11 dat is niet leuk idd. lijkt me ook niet echt gebruikelijk voor een 1600
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik rijd met mijn 18i 16V op LPG in dit warmere weer zo’n 1:9 a 1:10. Het valt me op dat ik deze winter toen ik de auto kreeg de 1:9 maar steeds net niet haalde. Is dit bij LPG temperatuur gerelateerd?
Dikke van Dale: Citrofiel..
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
In winterse omstandigheden gebruikt elke auto meer brandstof, denk alleen al aan alle verbruikers die aanstaan. Ook de brandstofsamenstelling speelt een rol bij LPG en diesel.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
LPG is een mengsel van propaan en butaan. Butaan bevat meer energie per liter, maar verdampt moeilijker.
Daarom wordt er in de winter wat minder butaan in de LPG gedaan en dus wat meer propaan. Dus een lagere hoeveelheid energie per liter in de winter.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
hogervp schreef:In winterse omstandigheden gebruikt elke auto meer brandstof, denk alleen al aan alle verbruikers die aanstaan. Ook de brandstofsamenstelling speelt een rol bij LPG en diesel.
Patrick
Merk ik zelf ook. In de winter moet ik best moeite doen om de 1:18 te halen met de TZD Turbo, maar nu het weer wat warmer is kom ik vrij makkelijk boven de 1:19. 1000 km op 1 tank is dus geen probleem.
met mijn ZX 1.4i haalde ik 1 op 17 à 18 met mijn ‘ouwelullenrijstijl’,
nu haal ik 1 op 13 à 14 in de Xantia 1.8 16v, best okee als ik de officiële cijfers en de mede-forummers mag geloven.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
winnetou schreef:
Merk ik zelf ook. In de winter moet ik best moeite doen om de 1:18 te halen met de TZD Turbo, maar nu het weer wat warmer is kom ik vrij makkelijk boven de 1:19. 1000 km op 1 tank is dus geen probleem.
Echt waar? Ik haal met moeite 1:18 met de TZD turbo break, 1:16 is meer gangbaar. En ik rij echt niet overdreven snel.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, eerlijkheidhalve moet ik wel zeggen dat ik af ga op de kilometerteller van de BX, en die dingen wijken natuurlijk wel enigszins af. Maar met die afwijking heeft iedereen te maken in meer of mindere mate.
Ik weet niet zo goed wat ik nu anders doe dan anderen. In principe hou ik wel de regels van Het Nieuwe Rijden aan, maar dat betekent echt niet altijd dat je een zgn. ouwelullenrijstijl aanhoudt. Het is meer een kwestie van zoveel mogelijk laten rollen, en zo economisch mogelijk omgaan met de energie die je gebruikt om het voertuig te laten voortbewegen. Ik trek vlot op, geef daarbij ook best een lekkere peut gas, maar mijn toerenteller komt binnen de bebouwde kom nauwelijks boven de 2000 t/min. Als je dan vlot opschakelt ben je meestal niet echt langzamer dan de overige verkeersdeelnemers. En bochten en rotondes neem je op de enige juiste wijze, nl.: zo hard mogelijk! Zo doe ik het, maar verbeteringen zijn ongetwijfeld mogelijk.
Enne, een break is natuurlijk iets zwaarder, en heeft wellicht een marginaal minder gunstige cw-waarde t.o.v. een berline.