Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
FF schreef:Ik heb een Xantia uit 2001, 1.8 16V en die zuipt naar mijn mening veel te veel!
Heb ook nog een Opel Vectra (dat ik dat hier durf te zeggen) uit 1997, 1.6 16V die rijd een stuk zuiniger.
Xantia 1:10 / Vecrta 1:13
De Xantia is een 1.8, de Vectra een 1.6.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: Xantia harmonie 1.8 16 v
waterman771 schreef:bartjes schreef:...weet ook exact welke stoplichten erg lang op rood staan en als ik dit in de verte zie zet ik de motor uit en laat de auto uitrollen (in de wetenschap dat remmen iets lastiger gaan en sturen ook)!
Ik neem aan dat je weet dat jouw Xantia geen vacuumrembekrachtiging heeft, maar gewoon een HD-pomp, en dat die dus geen druk kan leveren als de motor niet draait? Ja, dan stuurt ie inderdaad zwaarder, maar ook worden de remmen dan dus NIET van druk voorzien. Je remt dus enkel op de rest-druk in het systeem. Dat is niet voldoende voor een flinke noodstop…..
Strategie is ook iets gewijzigd, ik laat de auto op de motor remmen tot ie in de 2 rond de 1000 toeren komt, dan gaat ie uit (want dan sta ik bijna stil).
Die Vectra’s zijn inderdaad best zuinig. Vrijdag reed er voor me eentje weg bij een ANWB busje. Bij het eerste stoplicht 300 meter verderop viel ie alweer stil (ik heb het hier over het nieuwste type vectra). Deze manier van zuinigheid haal je natuurlijk nooit in !
Even serieus… Als je in beide auto’s dezelfde rijstijl hanteert, je bandenspanning op orde is, kun je er het beste eens naar laten kijken.
Succes !, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
FF schreef:Ik heb een oude Vectra B uit 97
Maar heb het probleem al gevonden, de airco staat altijd aan
Ik heb hem altijd op de raamstand staan en dan staat blijkbaar ook de airco aan. Heb ik hier vandaag geleerdtja ik rij pas een jaartje citroën
Die opel heeft geen airco, dan heb je die problemen ook niet ops:
Ok, misschien verklaard, maar ik had 1:19,5 met climate control en de afgelopen weken was het toch ook wel warm. Ik start met de raampjes opne, doe ze pas na 2 kilometer dicht als de eerste warmte eruit is en als ik dus 2 stoplichten achter de rug heb met de motor uit.
Als je auto in de zon heeft gestaan en je hebt airco / cc dan wil je de motor echt niet uit doen als de ramen dicht zijn….....
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
tjha ik heb dan wel een echte benzine slurper met mijn 3.0 v6 24v xantia automaat
maar als ik zo de gebruiken bekijk doe ik het met 1 op 10 gemiddeld met zomer weer en 1 op 9 gemiddeld met winter weer toch lang niet zo slecht.
ik gebruik mijn airco ook in de winter rij in de zomer op binnen wegen vaker met dakraam en achterramen open tis ook lekker de wind door je wagen.
verbruik is stad provinciaal en snelweg dus van alles gemiddeld
ja het zou nog wel zuiniger kunnen als ik niet af en toe een bmw rijder laat huilen.
maar toch niet slecht lijkt me zo
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Weekje gereden, op en neer naar Bennekom afgelopen weekend, de rest woon-werk verkeer, niet record gevestigd :
484,0 km, 22,55 liter getankt, bijna 1:21,5 !
Voorheen reed ik ongeveer 1:16,5 ds met wat aanpassingen in je rijgedrag kom je een heel eind. Zoals Jeremy Clarkson al zij : koop geen andere auto, maar verander je rij-stijl.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Verbruik op lpg van de C5: 14-14.5liter/100km
Of omgerekend 1:7.14 - 1:6.9
En zoals Jeremy Clarckson zij, Pooowwwweeeeuuuuuuuuuuuuuuuurrrr
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hoi,
Mijn mijn Xantia Break 1.8 haal ik op benzine 1:11 maar op lpg (volgens kenteken G3, volgens garagehouder G2) haal ik niet meer dan 1:7,5 meestal net een krappe 1:7. En daar baal ik van. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden, heb lpg al laten afstellen (die schroef in de gasslang), toen zei de gasboer dat ermee gerommeld is, de verdamper schijnt niet te kloppen waardoor het nu geen G3 meer is ofzo. Anyway: mooi balen, het moet toch zuiniger kunnen? Een nieuwe verdamper van een paar honderd euro zou misschien kunnen helpen, maar eer ik die heb terugverdiend door zuiniger rijden ben je tig-duizend km verder…
Wat zijn jullie ervaringen met een break 1.8i 8-klepper op lpg?
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat er een stel-schroef in de slang zit klopt niet. G3 betekend: een installatie die gekoppeld is aan het motormanagementsysteem, en die je niet handmatig kunt afstellen. Omdat de installatie nu dus met de hand is af te stellen klopt het dat het geen G3 meer is. Maar goed, dat maakt verder niet uit.
Hoog verbruik, dat 1 op 7, want 1 op 9 moet op lpg wel haalbaar zijn. Een aantal zaken zijn belangrijk:
- klepspeling moet goed zijn. ( een écht xantia 1.8 8v probleem helaas…)
- mengselverhouding/co percentage ( ergo: de afstelling van de installatie dus)
- staat van bougie’s en kabels.
Een andere verdamper kán helpen, maar alleen als de genoemde punten eerst zijn nagelopen én blijkt dat de installatie niet goed afgesteld kan worden.
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Thanx!
-bougies en kabels zijn nieuw
-afstelling is net gedaan
-dus dat wordt eerst maar eens de kleppen checken!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
M'thijs schreef:Hoi,
Mijn mijn Xantia Break 1.8 haal ik op benzine 1:11 maar op lpg (volgens kenteken G3, volgens garagehouder G2) haal ik niet meer dan 1:7,5 meestal net een krappe 1:7.
Hier schrik ik toch een beetje van, ik haal met de DS, 1911 cc 1300 kg al gemiddeld 1:8 á 1:8.5 als ik vooral snelweg rijdt met 120 volgens TomTom. Met deze auto doe ik niet bijzonder zuinig maar hoef ook niet de eerste bij het stoplicht weg te zijn (alsof dat lukt).
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.