Hydraulische druk met boormachine
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 15 december 2007 07:04 PM

Binnenkort ga ik een ds ophalen die al een jaar of 10 stil staat.
Daarbij wil ik de hydraulische pomp met een boormachine aandrijven, om de auto omhoog, en daarmee beter op en af de auto-ambulance te krijgen.
Naar ik her en der heb gelezen gaat dit heel goed.
(ps: bij gebrek aan stroom op het lospunt: zou het ook werken met een accutol met twee volle accu’s, of te weinig vermogen?)

Echter… ik heb geen v-snaar poelie liggen..
Wel heb ik nog een extra waterpomp met poelie, maar die lijkt er alleen af te kunnen mbv geweld (uitboren van klinknagels). (of kan dat anders?)

Nu zit ik eraan te denken om eventueel tijdelijk een poelie van mijn eigen auto te halen, van de pomp of van de dynamo, maar lukt dit zonder uitbouwen; iemand ervaring?
Of heeft er iemand nog eentje liggen die ik kan lenen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 december 2007 08:06 PM
  [ # 1 ]

je kan toch ook die DS voor opkrikken, bollen voor eraf stukje bezemsteel erin a 10cm en bollen d’r op. ditzelfde dan herhalen voor achteren….......
dit heb ik zelf ook eens gedaan alleen voor zou ik dan liever hardhout gebruiken daar die van een bezemsteel nogal kraakt als je ‘m laat zakken. maar ik heb het ook met een stukje bezemsteel gedaan dus:
het moet kunnen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 15 december 2007 11:58 PM
  [ # 2 ]

Ik doe het altijd met een losse v-snaar die ik direct om de boormachine leg (net achter de boorkop) zonder poelie. Beetje strak houden en dan lukt dat best. Voordeel is bovendien de grote overbrenging die je zo krijgt, zodat de boormachine de pomp gemakkelijk kan ronddraaien.
Succes en groeten,
Jan

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 16 december 2007 02:20 AM
  [ # 3 ]

gaat goed met een accuboor,maar neem voor de zekerheid wat stukjes rondhout mee, mocht hydroliek het toch laten afweten, toen ik het een tijdje geleden gedaan heb, auto stond al meer dan 15 jaar stil, hielp het om de auto een beetje mee te helpen te willen stijgen, ik denk dat de veercilinders een beetje vastzaten op een punt, poelie zelf maken dmv lange bout wat moeren en twee stevige ringen en in de boorkop. succes

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 16 december 2007 10:11 AM
  [ # 4 ]

Moet je wel zeker weten dat je systeem niet lekt, anders mooi groen spoor als je weg bent…

knuffel

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 16 december 2007 01:09 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips, zal eens een mooi boutje in elkaar klussen, en op mijn eigen wagen testen!

Hout voor in de veercilinders neem ik inderdaad wel mee, maar hoop ik niet te gebruiken. (zowel omdat ik de veerbollen niet wil beschadigen, als omdat het werk scheelt, en er genoeg te doen valt voordat de wagen mee kan)

Erg lek zal het systeem niet zijn; de wagen is lekvrij achtergelaten. En zodra ie op de ambulance staat mag ie meteen weer zakken hoor, dus ook al lekt ie een beetje is het nog geen ramp.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 16 december 2007 06:04 PM
  [ # 6 ]

wat je trouwens ook nog kan doen, je zaagt een stuk of 20 stukjes triplex van 5 bij 5 cm. krikt de auto per wiel op en stopt dat tussen de uitslagbegrenzers en de draagarm, daar waar als het goed is de rubberen stoppen zitten,zoniet nog meer vulblokjes, staat ie ook hoog. opvullen tot er niks meer tussenpast en het blijft zo staan en geen geklooi aan de bollen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 december 2007 12:31 PM
  [ # 7 ]

Als de DS rijdend is weggezet zou ik er een accu inzetten en benzine meenemen. Vervang de bougies. als de bougies eruit zijn laat je de auto rondgaan(starten) met de benzine leiding eraf. start tot je benzine ziet opkomen. Sluit leiding aan. Start weer tot de olielamp uit is. Doe nieuwe bougies erin.

Wedden dat ie aanslaat?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 december 2007 06:55 PM
  [ # 8 ]
f.rockefeller schreef:

wat je trouwens ook nog kan doen, je zaagt een stuk of 20 stukjes triplex van 5 bij 5 cm. krikt de auto per wiel op en stopt dat tussen de uitslagbegrenzers en de draagarm, daar waar als het goed is de rubberen stoppen zitten,zoniet nog meer vulblokjes, staat ie ook hoog. opvullen tot er niks meer tussenpast en het blijft zo staan en geen geklooi aan de bollen.

Meestal is de druk tussen draagarmrubber en het metaal zo groot, dat triplex geen schijn van kans heeft en hopeloos in elkaar gedrukt wordt. Het idee is goed, maar neem dan hardhout.

Citroen!

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 18 december 2007 10:01 PM
  [ # 9 ]

oeps, sorry, toen ik dit laatst moest doen waren het strookjes multiplex, geen triplex dit werkte echter prima, maar goed voorbereid met blokjes hardhout op pad beter.

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 30 december 2007 05:07 PM
  [ # 10 ]

Allen nogmaals bedankt voor de tips. Hieronder even kort een verslag van het ophalen van de wagen.

De wagen is in het verleden ontdaan van alle plaatwerk, dak, voorruit en interieur. Dit was elders opgeslagen. Wegens ruimte gebrek is de wagen een maand of drie geleden buiten in de regen gezet, bovenop een defect vrachtwagentje (hardhandig, met een heftruck).

Afgelopen week hebben we de wagen weer op de grond laten zetten. Vervolgens mijn accu erin, wat benzine erin, het regenwater uit de bougieschachten geblazen en geprobeerd te starten. (Na de afgeknipte stroomkabels met klemmen te verlengen)
Dit ging helaas niet lukken; de startmotor draaide meestal wel, maar veel te langzaam.
Vervolgens met de boor-methode geprobeerd de wagen omhoog te krijgen, wat ook niet lukte.
Daarna met de XM de wagen toch maar aangesleept (mooie vlakke weg) waarna ze vrij snel liep.
De wagen kwam echter pas op druk (en rode lampje uit) nadat ze door een kuiltje was gereden.

Hierna de wagen (chassis) rijdende naar de plaats waar het plaatwerk lag gereden, maar halverwege stopte ze (waarschijnlijk ontsteking), dus verder gesleept.
Vervolgens dak erop, raam erin, plaatwerk eraan en alle dozen met onderdelen en bekleding erin.

De dag erna opgehaald met de auto ambulance: Bij aankomst bleek de wagen tot mijn verbazing nog steeds hoog te staan. Echter bij het optakelen op de ambulance werd de voorkant al gauw omlaag getrokken. Ook nu werkte de boormachine truuk niet om haar weer omhoog te krijgen, dus met wat balkjes onder de banden op de ambulance gelierd.

Het viel me vervolgens erg mee hoe goed m’n xm de ambulance met wagen kon trekken, had zelfs bij het uitrijden van tunnels nog gas over! (maar niet veel..)

Weer een dag later de auto van de ambulance af bij de stalling. Hier was een soort bobcatje die de voorkant van de ambulance lekker hoog kon tillen, zodat de wagen er zonder problemen af kon; mede doordat de achterkant nog steeds hoog stond (48 uur en 250 kilometers later!!)

Nu staat ze lekker droog in een caravanstalling, met alle raampjes open, in de hoop dat ze in de komende paar weken een beetje opdroogt.  Waarna er een hoesje overheen komt en ze nog een klein jaartje mag slapen, voordat ik begin met alle grootse plannen die ik heb…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 december 2007 01:06 PM
  [ # 11 ]

Veel suc6 Ferry met je project!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook