stuur schraapt
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 19 december 2007 10:33 AM

Ik heb iets vreemds met mijn stuur waar ik wat meer over wil weten.
Als je het zo ziet dat de spaak van het stuurwiel “kwart voor” aangeeft als je rechtuit rijd zal ik het als volgt uitleggen..
Als ik naar rechts ga voel ik een weerstand met het terugdraaien van het suttr als ik de bocht door ben. het zit tussen “5 voor” en “10 voor”
Ik hoor dan een schrapend/sissend geluid en als hij voorbij “10 voor” is
schommelt de auto omdat hij dan een tikje doorschiet…
Een ander klein vraagje is mijn hydr. pomp, die blijft om de 15 seconde pompen. Het is elke keer heel kort als hij dat doet en daarbij moet je weten dat bij mijn linker achterwiel een lekkage zit in de onderste aansluiting op het pompje (druppelt bij zakken), ik weet niet of dat lekken de oorzaak is of dat het hoort dat de pomp blijft aanslaan..

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 19 december 2007 10:59 AM
  [ # 1 ]

Hoi Serge,

Word lid van de Ds club en volg eens een hydraulique cursus, erg leerzaam voor je! Dat het stuur “sist” is normaal en dat je pomp om de 11 sec aanslaat is niet verkeerd. Ik zou de voorwielen wel even uit laten lijnen en het “appeltje” op de stuurkolom centreren.

Succes!

Alexander

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 december 2007 11:33 AM
  [ # 2 ]

Lekkage hoort niet. Wat bedoel je met het pompje ? je hoogte regelaar?
Dat kan idd je drukverlies ( pomp slaat vaan aan) veroorzaken.

Verder: je stuur hoort rechtdoor op 10 over half te staan. In die stand kan je onder de motorkap het centreerwieltje vinden in de ‘rechtuitstand’. Het zogenaamde appeltje. Als dsat verkeerd staat heb je jouw gedrag.

Zoals gemeld, een sissend geluid is niet erg.

Ga je hier maar eens lekker inlezen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 december 2007 08:58 PM
  [ # 3 ]

Re: stuur schraapt

serge-ID schreef:

...
Als ik naar rechts ga voel ik een weerstand met het terugdraaien van het suttr als ik de bocht door ben.
...

Onze DS had dit ook toen ik ‘m kocht. Ik had het effect dat op onvoorspelbare momenten het terugsturen nogal zwaar gaat. Ik ben zo een keer onbedoeld een stoepje op gereden. Tevens had de auto het euvel dat als ik met koppeling ingedrukt ineens het stuur omgooi naar links, me de motor afslaat.
Beide euvels zijn door garage Sanders opgelost. Ze hebben de ring van het stuurslot er toen uitgehaald, nu zo’n 5,5 jaar terug. De exacte oorzaak heb ik echter nooit geweten.
Ik heb inmiddels sinds begin dit jaar een nieuw stuur met weer zo’n ring. dit stuur is door Sanders gemonteerd met stuurslot ring en ik heb het euvel tot op heden niet meer hoeven mee te maken (handig op de bergweggetjes in Zwitserland).

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 20 december 2007 10:02 PM
  [ # 4 ]

stuur schraapt

Het stuur “schraapt"is wel een heel breed begrip. Bij het terug sturen naar de midden stand hoor je wel even de overlap drukken in het stuurcommando, dat is een soort gesis. Weerstand moet je niet kunnen voelen bij het sturen, welke kant dan ook op. Dit kan betekenen:
te weinig druk in het hydrauliek systeem of te weing “flow” Beide kunnen worden veroorzaakt door de hogedruk pomp en de voorraadbol. Een slechte voorraadbol kun je horen door de motor te starten en de auto op rijhoogte te laten komen: dan gewoon wachten tot dat de drukregelaar tikt, deze moet dit doen om de minuut tot 1,5 minuten. Dan is de bol goed en heb je geen interne lekkage in het systeem. Overigens is het stuurhuis de grootste afnemer in het cicuit van de hydraulische olie.
Weerstand kan ook betekenen dat het stuurhuis zelf slecht is, wat wel een dure grap wordt á 750E nieuw. Nog een optie kan zijn dat de hulpstuurhuizen versleten zijn en deze zijn gelukkig goedkoper en die kan je testen door tijdens het rijden na een bocht je stuur te laten “gaan”
het moet netjes in de middenstand terug komen.
Overigens lekkage moet nooit want het is een zgn. gesloten systeem dus repareren.

lang verhaal maar wie weet heb je er wat aan,
succes Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 december 2007 12:05 AM
  [ # 5 ]

Ik had ook precies hetzelfde: afslaan in linkerbocht met koppeling ingetrapt, als je geen gas geeft. Ik weet het altijd aan de carburateur icm met gas…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook