





Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Hoe vergaat het de LPG-rijders? Heb zelf een C4GP op gas in bestelling dus vandaar.
Hoe werkt het eigenlijk met de benzine-meter? Geeft die ook de inhoud van de gastank aan? Of krijg je daar een apart metertje voor?
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Mijn ervaringen zij als volgt samen te vatten:
Prima!
Ik heb nog geen enkel probleem ondervinden. Prestaties zijn identhiek. Verbruik iets hoger (maar dat is normaal). Maar als je veel file rijdt zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. In de file rij ik op LPG zuiniger dan op benzine. Echte weird. Maar mij hoor je niet klagen.
De benzinemeter meet alleen de brandstofvoorraad bij starten van de benzine en loopt tijdens het rijden terug. Dus daar hoeft je niet op te kijken. De actuele verbruiksgegevens (boordcomputer) zijn wel redelijk betrouwbaar.
Eurogas levert bij de installatie een schakelaar en lpgmeter ineen. Die wordt netjes ingebouwd.
We even nog een tipje: Rij eerst 2 tanken op benzine en check even of je koelvloeistof volledig weer is afgevuld. Ivm je lpg installatie worden leidingen toegevoegd dus er gaat meer koelvloeistof in het systeem. Een aangezien er een gasbelletje in kan zitten, moet je niet zomaar op de voorraad vloeistof in “de bol” afgaan. Er is een trukje:
Auto stationair laten draaien. climate control op 28 graden. Krijg je bij stationairdraaien koude lucht en bij gas geven warme lucht dan is het systeem nog niet helemaal vol of beter gezegd: zit er een luchtbelletje in. Kan gebeuren en is zo verholpen. Maar je moet het effe weten.
Tot dusver ben ik tevreden.






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Bedankt voor de tip! Zal dit zeker doen.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Ik heb afgelopen zomer gebruik gemaakt van een kortingsaktie van GasFX. Ik kon met 25% korting een Vialle LPi installatie aanschaffen. Zelfs mijn dealer vond dat ik dat aanbod niet kon laten schieten, dus… sinds begin oktober rij ik met de coupe op LPG. (76liter ringtank ipv. reservewiel)
Merk ik een verschil? Ik heb een fractie minder koppel. Tijdens het filerijden sloeg in het begin nog wel eens de motor af. Dan moet je daar nog even aan wennen. Op hoge snelheden heb ik het gevoel net iets langzamer in te halen. Geen schokkende verschillen, maar net even anders.
Mijn gemiddelde verbruik is van 1:14 teruggevallen naar 1:11. Ik tank gemiddeld zo’n 50l, en rij daar een 550km mee. De wegenbelasting ging wel iets omhoog, maar viel mij erg mee. Ik ben persoonlijk dus uiterst tevreden. Al is het maar omdat mijn brandstofkosten gehalveerd zijn.
Een collega van mij rijdt de G4P op gas. Technisch gezien is hij er zeer tevreden over. Qua verbruik valt het voor hem tegen. Momenteel 1 op 6 en dat betekent voor de kilometers die hij maakt 2 keer tanken op een dag. Bij de dealer proberen ze te achterhalen wat de oorzaak is.
Citroen Grand Picasso 1.6 HDi EB6V Ligne Business sinds 1 maart 2008











Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
2x tanken op een dag lijkt me erg vervelend.
Het kost veel tijd maar je zou meer zegels/miles kunnen sparen
delaspo schreef:Een collega van mij rijdt de G4P op gas. Technisch gezien is hij er zeer tevreden over. Qua verbruik valt het voor hem tegen. Momenteel 1 op 6 en dat betekent voor de kilometers die hij maakt 2 keer tanken op een dag. Bij de dealer proberen ze te achterhalen wat de oorzaak is.
Zo een verbruik van 1 op 6
lijkt mij toch best aan de hoge kant. Ook al is een hoger verbruik op LPG normaal.
Rijdt de C4 alleen maar “zwaar” stadsverkeer : Zo nee, dan zou ik de wagen zeker een keer nalaten kijken door een LPG specialist.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:delaspo schreef:Bij de dealer proberen ze te achterhalen wat de oorzaak is.
Zo nee, dan zou ik de wagen zeker een keer nalaten kijken door een LPG specialist.
Dat is wat er nu dus gebeurd. Er wordt naar gekeken.
Citroen Grand Picasso 1.6 HDi EB6V Ligne Business sinds 1 maart 2008


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ja, door de dealer. En een dealer is geen LPG specialist. Dat is dus de volgende stap.


Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-01-2008
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Automaat
Re: Ervaringen LPG-rijders tot nu toe?
jhvink schreef:Hoe vergaat het de LPG-rijders? Heb zelf een C4GP op gas in bestelling dus vandaar.
Hoe werkt het eigenlijk met de benzine-meter? Geeft die ook de inhoud van de gastank aan? Of krijg je daar een apart metertje voor?
ik heb een G3 installatie laten installeren met de augustus 07 aktie. begin november kreeg ik mijn auto. Gasinstallatie ( en de hele auto ) bevalt me prima. zowel op benzine als gas niet echt super zuinig. 1:9.
Nadeel kan zijn dat je geen reserverband meer bij je hebt, alleen een spuitbus, maar met de 24u service van Citroen zal dat ook wel opgelost worden, hoop ik….
auto start altijd op benzine en gaat daarna vanzelf over op gas. zaak dus om ook altijd wat benzine bij je te hebben!
benzinemeter in scherm geeft alleen benzine voorraad aan. gasmeter gaat piepen als het op is. ook kan je op de lampjes letten. bij volle tank, 4 groene lampjes die teruglopen naar 1 rode. ik kan ongeveer 400km met 1 tank rijden. rij voornamelijk file tussen Z’meer en Den Haag.
in de garage hadden ze me verteld bij afleveren dat ik niet meer eerst x aantal km’s op benzine hoefde te rijden alvorens op gas te gaan rijden. bij de 1e inspectiebeurs kreeg ik op m’n kop van de monteur, die zei dat ik eerst 2500km op benzine had moeten rijden. communicatiestoornis dus tussen verkoper en werkplaats… hoop niet dat het me achteraf problemen op gaat leveren
Heb er nu 5500km opzitten en ben 100% tevreden.
C4Picasso 2.0 16V Ligne Ambiance EB6V/nov07/
Drielie: als ervaren LPG-rijder (reeds 20 jaar) kan ik je vertellen dat het absoluut noodzakelijk is bij een nieuwe auto de eerste 2000 a 2500 km uitsluitend op benzine te rijden. Dit inverband met het inrijden van de kleppen van de motor. Doe je dit niet dan veroorzaakt dit op de lange termijn een hoog brandstofverbruik, onregelmatig lopen van de motor (wat weer problemen met de katalisator kan veroorzaken) en overmatige slijtage van de kleppen. Nu merk je daar nog niets van maar wel na 100.000 km (en dan ben je net uit de garantie). Als ik je mag adviseren: laat bij je dealer vastleggen dat de verkoper je verkeerd hebt voorgelicht zodat je als je problemen gaat ondervinden dit alsnog onder garantie kan claimen.
Sinds 3 januari 2008 in bezit van
C4 Grand Picasso 2.0 LPG; Ligne Business; Burlat


Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-01-2008
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V Automaat
kruimel1959 schreef:D Als ik je mag adviseren: laat bij je dealer vastleggen dat de verkoper je verkeerd hebt voorgelicht zodat je als je problemen gaat ondervinden dit alsnog onder garantie kan claimen.
Dank je, ik was dit al van plan,maar heb het weer laten verwateren. Ik ga ‘t nu zeker snel doen !
C4Picasso 2.0 16V Ligne Ambiance EB6V/nov07/






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Ik heb de eerste 2500 km. op benzine gereden en nu 400 km. op lpg. Gisteravond getankt, alle led-jes op de lpg-meter groen, vol dus.
Vanmorgen kijk ik na een paar minuten rijden of-ie al is overgeschakeld van benzine naar lpg: helemaal geen brandende led-jes meer!
Alles uit dus. Ik neem aan dat ik dus nu op benzine rij.
Morgenochtend 8 uur kan ik meteen bij de garage terecht. Misschien zekering of schakelaartje kaduuk?
De receptionist belde even later nog terug: ze hadden nog een C4GP op LPG met een probleem: Na tanken brandt één groen en één rood led-je. Of ik dat soms ook had, nee dus helemaal geen ledjes! Dit blijkt veroorzaakt te worden doordat de vlotter in de lpg-tank blijft hangen. Eurogas schijnt hier iets voor te moeten leveren. Maar da’s dus niet hetzelfde als mijn probleem. Wordt vervolgd.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Alles werkt weer maar de oorzaak is onbekend. Lpg-installatie is gereset en alle lampjes staan weer op groen.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Nee, via Van Splunder in Ridderkerk.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
zuinige stotteraar
Ik heb nu 2400 km gereden met mijn C4 coupé 1.4 op LPG (de 295 aktie). Het gas is door een dealer van Eurogas ingebouwd. Bij aflevering kreeg ik de instructie dat ik vanaf het begin op gas mocht rijden. Daar gaat dus niet elke dealer hetzelfde mee om!
Over het verbruik (Totaalgebruik van gas en benzine; iets anders kun je niet berekenen) ben ik erg tevreden. Ruim 1 op 13. Ik heb even een spreadsheetje gemaakt waar ik de gegevens van het tanken invul. Daar rolt vanzelf het gemiddeld verbruik, brandstofkosten per km (nu 8 cent!) etc uit. Als ik minder op benzine rijd zal die km prijs verder dalen. Geweldig!
Over het rijden op gas ben ik namelijk (nog) niet tevreden. De auto trekt niet goed op uit lage toerentallen. Dan verslikt ie zich en dat leidt tot inhouden en stotteren. Soms slaat ie af. In de stad rijdt benzine dus veel prettiger.
De auto staat vandaag voor de tweede keer een hele dag terug bij de gasinbouwer. De eerste keer heeft niets geholpen. Hopelijk nu wel. De dealer brengt en haalt de auto naar de gasboer en ze doen meteen de 2500 inspectie even.
Zoals elders ook genoemd: de benzinemeter leidt een geheel eigen leven. Niet te vertrouwen dus. Jammer, zou technisch wel moeten kunnen.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’