Totaal aantal Berichten: 782
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Oke, dan zal ik die ook zeker even in mijn achterhoofd houden. Wat ik nu eerst ga doen is de kleppen stellen. Dat gaat morgenmiddag gebeuren, eerst nog even zo’n dingetje halen waarmee ik kan voelen of elke klep goed staat of niet. (weet iemand een fatsoenlijke naam voor zo’n ding?)
Verder nog wat kleine vraagjes over het stellen van de kleppen… Kan iemand mij vertellen wat de volgorde is? En welke kleppen steeds tegenover elkaar moeten… dus als de een open is, welke moet dan dicht zijn? En waar moet je dat dingetje waar ik de fatsoenlijke naam niet van weet, dat voelertje of de klep goed gesteld of fout gesteld is, precies langs gaan? Kan iemand dat misschien voor me aangeven in een fotootje, aangezien ik niet heel erg thuis ben in alle namen van onderdelen
In ieder geval een foto met zonder kleppendeksel: LINK 1 LINK 2
Mocht iemand zich zorgen maken, ik heb alles weer even dicht gemaakt (niet vast gezet, is handiger voor morgen) Dus er kan geen vuil in komen
Groetjes, Rik.[/url]
Dat dingetje heet een voelermaat.
Karakter herken je aan de auto…

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Oke Rik. Kleppenstellen moet je wel secuur doen, het beste is het als iemand het even voor doet. Ik denk ook niet dat het je probleem op gaat lossen, maar het kan ook geen kwaad.
Zet de versnellingsbak in z’n vrij. Bij je + accupool hangt waarschijnlijk een stekkertje dat je kunt loskoppelen, als je het plugje tegen de accupool drukt gaat de startmotor draaien. Dit kun je gebruiken om de motor te tornen. Doe dit en let op wat er gebeurt aan de uitlaatkant (voorkant van de auto). Om de beurt zie je een tuimelaar naar beneden gaan, die de uitlaatklep open drukt. Nu neem je dit schema:
Uitlaatklep open: 1 3 4 2
Inlaat afstellen: 3 4 2 1
Uitlaat afstellen: 4 2 1 3
Met wat proberen kun je met de startmotor elke tuimelaar naar beneden krijgen. Dus bv als de tuimelaar van de 4e cylinder naar beneden staat, stel je de speling van de inlaat van de 2e cylinder, en de uitlaat van de 1e cylinder.
Je kunt een voelermaatje tussen de tuimelaar en wat eronder zit doorschuiven, dit moet 0.15 inlaat en 0.20 uitlaat zijn (bij koude motor). De volgende moet er niet meer doorheen passen (dus 0.20 en 0.25). Om te verstellen heb je een brede schroevendraaier en een ringsleutel nodig: je draait met de ringsleutel de borgmoer los, verstelt dan met de schroevendraaier de speling en draait dan de borgmoer weer vast, terwijl je met de schroevendraaier tegendruk geeft. Dan weer controleren.
Een andere manier om te motor te tornen (ipv de startmotor) is het opkrikken van 1 voorwiel. Handrem los (andere wielen goed blokkeren met blokken hout o.i.d.), 5e versnelling, en nu kun je door het wiel te verdraaien de motor tornen.
Succes!

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee Rik, heeft de nieuwe slang nou geholpen of ben je met een multimeter aan de gang? ik ben wel benieuwd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Naja ze loopt eigelijk weer prima! Nog steeds niet 100% met wat plofjes af en toe. Maar ik heb er geen last van. Aanstaande zaterdag is de grote test of ze het echt goed doet, dan mag ze naar het Zeeuwse zweven, maar als ze het zo blijft doen als nu haalt ze dat met gemak. Ik gok dus dat die slang inderdaad het grootste probleem was. Starten gaat nu overigens ook weer een stuk beter

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Zo, weer enkele honderden kilometers verder zonder noemenswaardige dingetjes.
Vanochtend is ze opgehaald bij de garage en ze heeft haar grote beurt achter de kiezen. Ze is nu klaar voor de vakantie, en over anderhalve week is dat dan ook zo ver, dan reizen we af naar Frankrijk.
Het enige waar ik zojuist achter kwam is dat de kachel aan blijft, ook al zet je de hendel op koud. De blower gaat dan echter wel een ander geluid maken. Tevens wordt praktisch de hele middenconsole erg warm en voel je uit de blaas-gaten bijna geen lucht komen, dit zal waarschijnlijk een losse luchtslang zijn? In ieder geval wilde ik de kachel nog eventjes repareren… en daarom mijn vraag. Waar hangt de kachelkraan uit bij een serie 1? Ergens onder de reserveband is mijn idee, maar waar? Verder rijdt ze nu na haar grote beurt nog weer veel beter, en met de nieuwe bandjes zweeft ze ook bij hoge snelheden subliem over ‘s lands wegen. Wat een voiture is het toch!
Groetjes, Rik.

Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ahum..
langskomen?
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens mij is de hendel voor warm/koud een bediening voor een klep die de warme luchtstroom smoort/stopt. De fan blaast volgens mij gewoon lucht naar binnen, en dan zorgt de hendel ervoor in welke mate daar warme lucht bijkomt, door de lucht via een bypass te sturen langs het kachelradiatortje in de middenconsole.
Als je besluit de hele zaak uit elkaar te trekken, moet je wel rekening houden met flink wat arbeid. Ik heb dat kleine radiatortje er eens uitgehaald omdat die verstopt zat met prut. Was een flinke klus, zie plaatje…

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Oef, dat kan je wel zeggen… Nou dat is dan voor na de vakantie, dan gooien we tijdens de vakantie de ramen gewoon open. Als dan toch de halve middenconsole eruit gaat kan ik meteen eens kijken waarom de blower bijna niks uithaalt. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Totaal aantal Berichten: 2529
- C35 Hilton XLS
Ik heb nu een CX op zicht die ik zo goed als zeker ga kopen maar dat terzijde.
Cxx zonder werk bestaan niet blijkt maar weer
ik heb hetzelfde euvel
blower werkt super maar blaast alleen warme lucht
er miste tussen de kachelventilator en de lucht inlaat een rubbere ring
heb dit zolang opgelost middels een flexibele slang (zo eentje die je o.a bij een wasdroger enzo gebruikt} echter het blijft warm conclusie de klep blijft hangen of althans sluit niet goed af lijkt simpel maar zoals hiervoor beschreven is heel veel arbeid om erbij te komen.
Bij mijn weten zit de kachelradiateur kraan achter het dashboardkastje, lekker bereikbaar dus.
Citroen c32 Hilton XLS

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Bij mij kwamen de toe- en afvoer slang van het kachelradiateurtje zo uit het motorcompartiment naar binnen, zonder kraan oid. Op de foto kun je nog net de twee aansluitingen zien waar de radiator achter zit (achter de twee bruine stroomdraden).
Als je dat handschoenen kastje wil uitbouwen moet je niet vergeten 2 moeren los te draaien vanuit je motorruim. Die zitten half verscholen bij de ruitenwisser motor.
Als de blower wel goed draait, maar er komt geen lucht uit je uitlaat, dan kan het wellicht zijn dat die twee luchtkokers los zijn gekomen van de zwarte kast. Op de foto zie je de rechter ook los hangen, met ernaast het gat waar hij in hort te zitten..

Totaal aantal Berichten: 2529
- C35 Hilton XLS
klopt helemaal ik kan bij mij ook nergens de kachelradiateur kraan vinden
ik krijg wel voldoende lucht binnen alleen geen koude lucht de kachelradiateur is wel gespoeld kwam behoorlijk wat smurrie uit.
Alleen die stomme klep dat is volgens mij de dader en volgens is dat bij Rik ook het geval.
De CX waarin ik nu rijd is van sept. 1976
een 2400 pallas carb. op lpg
Citroen c32 Hilton XLS

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ja, dat klinkt inderdaad als de problemen die ik ook heb. Er is dus zo te horen ook niet echt een mogelijkheid om het ff snel tijdelijk op te lossen door aan een kabeltje te trekken ergens zodat de kachel gewoon uit staat (dat ik een maandje rondrij zonder mogelijkheid de kachel aan te zetten). Wat dat betreft is het bij de BX ietsje handiger geregeld
Ach dan doen we het eventjes zo

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
geoarthc35 schreef:Cxx zonder werk bestaan niet blijkt maar weer
ik heb hetzelfde euvel
En als ze al bestaan betaal je er net zoveel voor als ze nieuw gekost hebben

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Precies, het gaat de goede kant op met CX.