RikvdS schreef:Ja, dat klinkt inderdaad als de problemen die ik ook heb. Er is dus zo te horen ook niet echt een mogelijkheid om het ff snel tijdelijk op te lossen door aan een kabeltje te trekken ergens zodat de kachel gewoon uit staat (dat ik een maandje rondrij zonder mogelijkheid de kachel aan te zetten). Wat dat betreft is het bij de BX ietsje handiger geregeld
![]()
Ach dan doen we het eventjes zo
Je kunt in de motorruimte de kachel bypassen door de slangen daar aan elkaar te koppelen (bij het expansievat).
Zo heb ik eens een tijdje (in de winter!) rondgereden met een CX diesel toen de kachelradiateur lek was.
Bij mijn kachelhuis (S2) zat er een randje schuimstof om de koud/warm klep dat helemaal was vergaan.
Gevolg: alleen maar warme lucht. Nieuw tochtbandje erop en klaar was het.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 2529
- C35 Hilton XLS
KT88 schreef:RikvdS schreef:Ja, dat klinkt inderdaad als de problemen die ik ook heb. Er is dus zo te horen ook niet echt een mogelijkheid om het ff snel tijdelijk op te lossen door aan een kabeltje te trekken ergens zodat de kachel gewoon uit staat (dat ik een maandje rondrij zonder mogelijkheid de kachel aan te zetten). Wat dat betreft is het bij de BX ietsje handiger geregeld
![]()
Ach dan doen we het eventjes zoJe kunt in de motorruimte de kachel bypassen door de slangen daar aan elkaar te koppelen (bij het expansievat).
Zo heb ik eens een tijdje (in de winter!) rondgereden met een CX diesel toen de kachelradiateur lek was.Bij mijn kachelhuis (S2) zat er een randje schuimstof om de koud/warm klep dat helemaal was vergaan.
Gevolg: alleen maar warme lucht. Nieuw tochtbandje erop en klaar was het.
en is daar makkelijk bij te komen die klep bedoel ik
zou er verschil zitten tussen s1 en s2 eh type1 en type2
Citroen c32 Hilton XLS
Yep, er is behoorlijk verschil tussen S1 en S2.
Bij de S1 is de kachelbediening geheel mechanisch met stangetjes en bowdenkabels, bij de S2 gebeurt dat met motortjes.
De kachelhuizen zijn ook anders van vorm.
Om bij die klep te komen, moet het gehele binnenste kachelhuis eruit, en ook open (splitsen van onderste en bovenste helft).
Erg leuk als er ook airco inzit, die slangen houden dan je kachelhuis redelijk ferm op zijn plek.
Of dat bij een S1 simpel is weet ik niet, bij de S2 moet je het hele dash uitbouwen wil je het netjes doen.
Op den duur word je daar best handig in hoor, ik heb het al een aantal keer gedaan.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Er zijn ook S1’s met elektrische kleppen; de Familiale heeft dit: Een climate control met graden op de schuif en de klep voor wel/geen lucht van buiten gaat ook elektrisch. Ik weet alleen niet of die constructie gelijk is aan de S2. kan me voorstellen dat dit daar anders eruit ziet.
Bij mijn GTi is het trouwens wel allemaal mechanisch.
KT88 schreef:Yep, er is behoorlijk verschil tussen S1 en S2.
Bij de S1 is de kachelbediening geheel mechanisch met stangetjes en bowdenkabels, bij de S2 gebeurt dat met motortjes.
De kachelhuizen zijn ook anders van vorm.Om bij die klep te komen, moet het gehele binnenste kachelhuis eruit, en ook open (splitsen van onderste en bovenste helft).
Erg leuk als er ook airco inzit, die slangen houden dan je kachelhuis redelijk ferm op zijn plek.
Of dat bij een S1 simpel is weet ik niet, bij de S2 moet je het hele dash uitbouwen wil je het netjes doen.Op den duur word je daar best handig in hoor, ik heb het al een aantal keer gedaan.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 1361
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ernst23 schreef:Er zijn ook S1’s met elektrische kleppen; de Familiale heeft dit: Een climate control met graden op de schuif en de klep voor wel/geen lucht van buiten gaat ook elektrisch. Ik weet alleen niet of die constructie gelijk is aan de S2. kan me voorstellen dat dit daar anders eruit ziet.
Bij mijn GTi is het trouwens wel allemaal mechanisch.
KT88 schreef:Yep, er is behoorlijk verschil tussen S1 en S2.
De kachelhuizen zijn ook anders van vorm.Om bij die klep te komen, moet het gehele binnenste kachelhuis eruit, en ook open (splitsen van onderste en bovenste helft).
Of dat bij een S1 simpel is weet ik niet, bij de S2 moet je het hele dash uitbouwen wil je het netjes doen.Op den duur word je daar best handig in hoor, ik heb het al een aantal keer gedaan.
Serie 1 kachelhuizen vanaf ‘79 (bol asbak en horizontale radio) zijn juist het zelfde als van de serie 2 met uitzondering van de luchtuitgangen maar deze kan je demonteren en over zetten.
Enkel de bediening van de kleppen is bij de meeste serie’s 1 met kabels enkel bij latere type’n (model ‘84-‘85) was er de optie “klimatcontrol” welke toen standaard op de GTi Turbo en Prestige zat.
Deze hebben juist dezelfde klepmotor en stuurdoosje als de serie 2 enkel de verdeelklep voor “hoofd of voeten"in dan nog kabelbediend.
Om het kachelhuis uit te bouwen bij een serie 1 van na ‘79 moet het dashboard er niet uit.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ook bij de Familiale’s type 1was de klimaatcontrol standaard in die laatste jaren.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 782
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
trxke schreef:
Serie 1 kachelhuizen vanaf ‘79 (bol asbak en horizontale radio) zijn juist het zelfde als van de serie 2 met uitzondering van de luchtuitgangen maar deze kan je demonteren en over zetten.
Enkel de bediening van de kleppen is bij de meeste serie’s 1 met kabels enkel bij latere type’n (model ‘84-‘85) was er de optie “klimatcontrol” welke toen standaard op de GTi Turbo en Prestige zat.
Deze hebben juist dezelfde klepmotor en stuurdoosje als de serie 2 enkel de verdeelklep voor “hoofd of voeten"in dan nog kabelbediend.Om het kachelhuis uit te bouwen bij een serie 1 van na ‘79 moet het dashboard er niet uit.
Hmm het is voor mij eventjes onduidelijk. Mijne is uit ‘79 en heeft een bolletjes asbak. Ik neem aan dat dan het hele dash eruit moet voor deze werkzaamheden? Dan ga ik daarvoor waarschijnlijk nog even om hulp roepen hier want ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat, maar ik ben erg benieuwd en ga het graag zelf oplossen. Maar goed, eerst nog op vakantie.
Overigens net bij de garage geweest en een hoop laten doen bij hun bij het rechter voorwiel. Wiellager is verwisselt, fuseekogels e.d. Maar nu kraakt het vaak weer rechtsvooraan. Toch nog maar ff langsrijden dus deze week als het ondertussen niet ophoud. Maar verder is ze er klaar voor, ik kan niet wachten om naar Frankrijk te zeven
Groetjes, Rik.

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Jeej ik ben weer thuis gekomen. Bijna 3000 kilometer zit erop in de afgelopen 2 weken. En wat zweeft de dame toch heerlijk. Met 4 man en een kofferbak vol met bagage hebben we rondgescheurd door het Franse land. Allerlei soorten wegen bedwongen, vooral de Route National onveilig gemaakt. En het ging heerlijk op zn Frans. Toch ook al redelijk wat bekijks overigens met een CX in Frankrijk. Gewoon erg leuk. Alleen afgelopen donderdag waren er problemen. Op de Autoroute op weg naar Besançon ging ineens de stoplamp aan samen met het waarschuwinglampje voor de hydraulische druk. Het was nog 1 kilometer tot een aire met een tankstation dus heb ik het er maar op gewaagd. Toen ik haar het parkeervak indraaide viel net de Diravi weg… pfoe… Een heel spoor achter me en een constante druip bij het linkervoorwiel. Snel de motorkap open getrokken en de retourslang van de voorraadbol bleek los geschoten te zijn. Deze er weer op geprikt, nieuwe LHM gehaald bij de winkel van de benzinepomp waar we gestrand waren, starten en…. hmm niet omhoog komen dus…
Toen maar even snel naar Van der Laan gebeld en binnen 3 minuutjes en 1 boutje draaien later stond ze weer op en was ze klaar om verder te tuffen. En zo geschiedde… Tot we de Autoroute een stukje later af draaiden en de zelfde lampjes weer aan gingen… direct stil gezet, kap weer open en voila… zelfde slang los.
Toen maar even met wat visdraad tijdelijk vast gezet en direct baar de citroen dealer gereden bij Besançon, gelukkig slechts enkele kilometertjes verderop. Toen even de klacht uitgelegd en gevraagd of ze me met zo’n oude bak nog konden helpen. Dat was uiteraard pas de problème! en dus kon ik mijn dametje de grote garage binnen rijden tussen alle moderne citroens. Aan alle blikken te zien was er al een tijd niet meer zo’n oude dame geweest. Ze had aan aandacht geen gebrek, iedereen bleef maar kijken. Ondertussen zei een monteur dat de voorraadbol stuk moest zijn en die zouden ze dan even vervangen en dan even de slang nakijken en de rest ook nog even nakijken. Prima dus. Toen ze klaar was werd ze nog even van binnen en buiten bewonderd door wat monteurs en toen moest er nog even een testrondje gemaakt worden… daar deden ze zo’n 20 minuten over
Ondertussen vermaakten wij ons wel in de showroom overigens. Na het testrondje was de auto prima in orde en konden wij onze weg weer vervolgen. Nu als een van de weinige CX’en die ook een grijze veerbol aan boord heeft.
Verder probleemloos rond gereden en slechts 1 andere CX gezien in Frankrijk. Erg veel BX’en en ook veel C 15. Ik zal morgen hier nog wat fotos posten voor de mensen die dat leuk vinden.
Groetjes, Rik.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Als je nou nog even bij ons was langs gekomen, had je nog wat CX-en kunnen zien.
Fijn, dat je zo’n toffe tijd hebt gehad.

- C35 Hilton XLS
Schitterend verhaal Rik ben benieuwd naar de foto’s.
Is het je trouwens nog gelukt om de koude lucht toevoer te fiksen ben ik ook wel benieuwd naar.
George
Citroen c32 Hilton XLS

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Richting St. Marien zou de rest niet zo’n goed idee gevonden hebben. Dus helaas.
De koude luchttoever is overigens nog niet gefixt… dat moet nog gebeuren. Maar ik heb er niet zo heel veel last van gehad. Alleen gister toen we Nederland binnen kwamen rijden met al die stortregens en de ramen dicht moesten en ventilatie vol aan. Toen was het echter toch al zo warm binnen van de rest van de reis dat het beetje kachel niet uit maakte.
Ik had overigens nog meer pech met mn dametje in een parkeergarage. In Frankrijk zijn die krengen zo mogelijk nog krapper ontworpen dan in Nederland en met hoge ‘stoep’randen enzo en toen ik daar een helling op draaide klapte een van mn mistlampjes op zo’n rand… gevolg… ik ben opzoek naar een nieuw mistlampje
En verder wat fotos:
Zwevend door Frankrijk in mijn zweefmobiel. Een typisch aanzicht aan het begin van de avond met mooi licht.
Een leuke foto Vanuit de auto van mn pa. We gingen dus met 2 autos want we waren met 8 man dus de helft mocht steeds plaats nemen in een Xsara Picasso.
Fotos bij avondlicht op een bruggetje over het spoor LINK en LINK
linkje Sja… iedereen moet zn behoefte wel eens doen… en als je heel nodig moet… maar toch wel asociaal om dat zomaar op een parkeerplaats te doen.
Overigens zoals altijd weer ervaren wat een heerlijk volk die Fransen zijn. Altijd vriendelijk en gastvrij, nooit te beroerd om te helpen.
En voor zij die benieuwd zijn staan HIER alle CX fotos van de vakantie.
Groetjes, Rik.

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooie kiekjes, Rik.

- C35 Hilton XLS
We moeten maar een keertje meeten Rik ik heb hetzelfde “koude lucht” probleem ik weet waar het aan ligt het is simpel alleen veel werk.
Ron (r.kersten)verkoopt nieuwe mistlampen btw
en idd mooie foto’s van een mooie dame
Citroen c32 Hilton XLS
Mooi verhaal en prachtige foto,s!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
geoarthc35 schreef:....Ron (r.kersten)verkoopt nieuwe mistlampen btw
Volgens mij alleen voor serie 2, toch?